Ενισχύει συνεχώς τη θέση της ως ναυτιλιακό κέντρο η Ελλάδα. Στην ευρύτερη περιοχή Αθηνών και Πειραιώς εδρεύουν περίπου 600 ναυτιλιακές εταιρείες που διαχειρίζονται περισσότερα από 5.500 εμπορικά πλοία, καθιστώντας τη χώρα μας το μεγαλύτερο κέντρο πλοιοδιαχείρισης στον κόσμο.
Δίπλα τους, υπάρχουν και γραφεία από ομίλους του εξωτερικού. Από μεγάλους ναυλωτές, third party management shipbrokers, μέχρι δικηγορικά γραφεία, διάφορες υπηρεσίες και φυσικά οι μεγαλύτεροι νηογνώμονες στον κόσμο.
Μάλιστα, τις τελευταίες ημέρες ένας από τους μεγάλους ναυλωτές, η Norden, ανακοίνωσε ότι ανοίγει γραφείο στην Αθήνα με επικεφαλής τον Γιώργο Δασκαλάκη, ο οποίος έχει θητεύσει στη
M/Maritime, συμφερόντων Γιάννη Μυτιληναίου, αλλά και στην Castor Maritime, συμφερόντων Πέτρου Παναγιωτίδη.
«Η κίνηση αυτή σηματοδοτεί ένα ακόμη ορόσημο στη συνεχή ανάπτυξή μας, εξυπηρετώντας πελάτες σε όλο τον κόσμο», ανέφερε ο σκανδιναβικός ναυτιλιακός κολοσσός σε μια σύντομη δήλωση στη σελίδα του στο LinkedIn. Πρόκειται για έναν όμιλο που διαχειρίζεται 542 πλοία, έχοντας αναπτύξει ένα πολύ ισχυρό tanker pool.
Για τους λόγους που οδηγούν κολοσσούς της ναυτιλιακής βιομηχανίας να δημιουργήσουν γραφεία στην Ελλάδα, στελέχη της ναυτιλιακής βιομηχανίας επεσήμαναν στη «Ν» ότι αυτό οφείλεται σε δύο αιτίες.
Από τη μια το θεσμικό πλαίσιο που έχει γίνει πιο φιλικό τα τελευταία χρόνια και από την άλλη ο έντονος ανταγωνισμός που οδηγεί μεγάλες εταιρείες στην απόφαση να αποκτήσουν άμεση επαφή με τους μεγαλύτερους πελάτες τους, τους Έλληνες εφοπλιστές.
Η Norden δεν είναι ο μόνος μεγάλος ναυλωτής που προχωρά στην ίδρυση γραφείων στην Αθήνα τα τελευταία χρόνια.
Ανάλογη περίπτωση είναι και η Oldendorff, η οποία εξειδικεύεται στο χύδην ξηρό φορτίο, έχοντας ναυλωμένα συνολικά 695 πλοία.
Αλλά και η ιαπωνική NYK, η οποία πριν από περίπου δύο χρόνια απέκτησε φυσική παρουσία στη χώρα μας.
Παρουσία εδώ και πολλά χρόνια στην Ελλάδα έχει ακόμα ένας άλλος κολοσσός, η Trafigoura, ένας από τους σημαντικούς traders και ναυλωτές στον κόσμο.
Είναι και τα ναυλομεσιτικά γραφεία, με τελευταία μεγάλη προσθήκη την SSY, που το 2022 άνοιξε γραφεία στην Ελλάδα, ενώ οι Clarksons, ακόμα ένας κολοσσός στο shipbroking, έχει πολυετή παρουσία στη χώρα μας.
300 ναυλομεσιτικά
Επισημαίνεται ότι στη χώρα μας λειτουργούν περισσότερα από 300 ναυλομεσιτικά γραφεία.
Πρόσφατα ανακοινώθηκε και μια μεγάλη συμφωνία: Η Intermodal της οικογένειας Δερμάτη απορρόφησε την Golden Destiny της οικογένειας Κοκκίνη.
Αλλά και στο third party management έχουμε κινήσεις στη σκακιέρα. Εδώ και πολλά χρόνια έχει ισχυρή παρουσία στη χώρα μας η V Ships, ένας από τους μεγαλύτερους ομίλους στον κόσμο στη διαχείριση πλοίων, ενώ το 2021 μετεγκαταστάθηκε από την Κύπρο η διαχειρίστρια εταιρεία πλοίων Diana Wilhelmsen Management. Η εταιρεία ιδρύθηκε το 2015 ως κοινοπραξία 50-50 με την Diana Shipping Inc.
Το 2023 ιδρύθηκε και η Navilands, η οποία με την υποστήριξη του Κωστή Κωνσταντακόπουλου της Costamare ενισχύει συνεχώς τη θέση της στο third party management, ενώ -σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν»- ετοιμάζεται να κάνει ηχηρές μεταγραφές από την ελληνική αγορά.
Αλλά και σε επίπεδο νηογνωμόνων, οι οποίοι φυσικά έχουν παρουσία εδώ και πολλές δεκαετίες στη χώρα μας, η θέση των γραφείων τους στην Αθήνα ενισχύεται διαρκώς.
Νηογνώμονες όπως οι ABS, Bureau Veritas, DNV, Lloyds Register, Rina έχουν αναβαθμίσει τα γραφεία τους στην Ελλάδα, μετατρέποντάς τα σε hub για την Ανατολική Μεσόγειο και τη Μέση Ανατολή.
Στην Ελλάδα έχουν επίσης γραφεία τόσο o κινεζικός όσο και ο ιαπωνικός νηογνώμονας.
Μεταξύ των κορυφαίων ναυτιλιακών κέντρων
Στην έβδομη θέση μεταξύ των μεγαλύτερων ναυτιλιακών κέντρων του πλανήτη βρέθηκε το 2024 η ευρύτερη περιοχή Αθήνα/Πειραιάς, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση 2024 Xinhua-Baltic International Shipping Centre Development (ISCDI).
Η άνοδος κατά μία θέση Αθήνας – Πειραιά σε σχέση με το 2023 οφείλεται στο γεγονός ότι η χώρα μας εξακολουθεί να διαδραματίζει έναν από τους σημαντικότερους ρόλους στον παγκόσμιο ναυτιλιακό τομέα, με περισσότερα από 1.000 ναυτιλιακά γραφεία να έχουν έδρα είτε στην Αθήνα είτε στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής.
Επισημαίνεται ότι η έκθεση υπολογίζει εκτός από τα ναυτιλιακά γραφεία και τον στόλο, τα λιμάνια, τα ναυπηγεία, αλλά και τις υπηρεσίες προς τη ναυτιλία.
Η μεγάλη διαφορά της Ελλάδας που βρίσκεται στην έβδομη θέση, με τη Σιγκαπούρη να βρίσκεται σταθερά στην πρώτη θέση εδώ και περισσότερα από 10 χρόνια, είναι η μεγάλη ισχύς που διαθέτει και στον λιμενικό αλλά και στον ναυπηγικό τομέα.