Skip to main content

Η «μεγάλη επιστροφή» των ελληνικών ναυπηγείων

Η ναυπηγική βιομηχανία το 2025 θα αντιπροσωπεύσει μια δυναμική αγορά

Το 2025 είναι πλέον μπροστά μας, φέρνοντας την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία, μέσα από μια πορεία αναγέννησης, αντιμέτωπη με νέες προκλήσεις και ευκαιρίες, καθώς η ναυτιλία έχει ήδη έχει ξεκινήσει το ταξίδι της προς την πράσινη μετάβαση, εν όψει και των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών.

Η «Ν» εκτιμά ότι ο ηγετικός ρόλος που διαδραματίζει πλέον η ελληνικών συμφερόντων ναυτιλία διεθνώς, δίνει τη δυνατότητα της μεγάλης επιστροφής της ναυπηγικής βιομηχανίας και στη χώρα μας.

Οι Έλληνες εφοπλιστές κατέχουν την πρώτη θέση στο παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών, με πάνω από 500 πλοία υπό ναυπήγηση, εκ των οποίων τα περισσότερα έχουν τη δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων.

Ο ναυπηγικός κλάδος, που αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο του παγκόσμιου εμπορίου και της ναυτικής ασφάλειας, πλέει πλέον σε μια θάλασσα νέων μετασχηματισμών.

Η αγορά αναπτύσσεται ραγδαία, από τις τεχνολογικές εξελίξεις και τις αλλαγές στην οικονομία και την πολιτική έως την κρίσιμη ανάγκη για αυστηρά πρωτόκολλα ασφαλείας.

Οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί πιέζουν για πιο οικολογικά σχέδια πλοίων, ενώ οι ψηφιακές καινοτομίες ενισχύουν την αποδοτικότητα και την ασφάλεια.

Η τεχνολογική καινοτομία εξακολουθεί να αποτελεί κρίσιμο παράγοντα στη ναυπηγική βιομηχανία. Η υιοθέτηση της αυτοματοποίησης, της ψηφιοποίησης και των προηγμένων τεχνικών κατασκευής φέρνει επανάσταση στις ναυπηγικές διαδικασίες.

Πλέον οι καινοτόμες τεχνολογίες πλοίων που ενσωματώνουν την τεχνητή νοημοσύνη και το διαδίκτυο ενισχύουν τη λειτουργική αποδοτικότητα, την ασφάλεια και τη βιωσιμότητα.

Ωστόσο, ο κλάδος συνεχίζει να αντιμετωπίζει εργατικές διαμάχες, διαταραχές στην αλυσίδα εφοδιασμού, αλλά και τη συνεχή ανάγκη για εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό λόγω της χρήσης νέων, εναλλακτικών καυσίμων, αλλά και της τεχνολογίας.

Η πορεία προς την πράσινη μετάβαση στις ελληνικές ναυπηγικές γιάρδες θα απαιτήσει συνέργειες και εξειδίκευση, καθώς η ενεργειακή αναβάθμιση του υφιστάμενου στόλου και η κατασκευή νέων πράσινων πλοίων, όχι μόνο για την ελληνική ακτοπλοΐα αλλά και για άλλους κλάδους, όπως των ρυμουλκών και της κρουαζιέρας, θα είναι στις άμεσες προτεραιότητες.

Εκπρόσωποι του κλάδου έχουν ζητήσει από την Ε.Ε. την ανάγκη ενός ολοκληρωμένου πλαισίου στήριξης και εκσυγχρονισμού του ενωσιακού δικαίου, ώστε τα ναυπηγεία κρατών μελών της Ε.Ε. να προστατευτούν αποτελεσματικά από τον αθέμιτο ανταγωνισμό άλλων χωρών εκτός «γηραιάς ηπείρου».

Έχουν επισημάνει ότι η οποιαδήποτε δημόσια χρηματοδότηση θα πρέπει να αποφέρει απτά οφέλη στα ευρωπαϊκά ναυπηγεία, αλλά και στους κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού που κρίνονται πλέον απαραίτητοι για την απαλλαγή του ευρωπαϊκού ναυτιλιακού τομέα από τις εκπομπές άνθρακα.

Πάντως, ήδη το υπουργείο Ναυτιλίας, διά στόματος αρμόδιου υπουργού Χρήστου Στυλιανίδη, ανακοίνωσε τη δημιουργία «Maritime Cluster» στον Πειραιά, σε συνεργασία με το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

Στην ομιλία του κατά την επετειακή εκδήλωση για τα 10 χρόνια από την ίδρυση της Hemexpo, που πραγματοποιήθηκε στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, ο υπ. Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης ανέφερε ότι το Maritime Cluster είναι μία πρωτοβουλία χρηματοδοτούμενη από το ΕΣΠΑ Ανταγωνιστικότητας, με αρχικό προϋπολογισμό 25 εκατ. ευρώ, που θα συμβάλει στην οικονομική ενίσχυση των εγχώριων επιχειρήσεων του ναυτιλιακού εξοπλισμού, ενώ στοχεύει να βοηθήσει τις εταιρείες της Hemexpo.

Επισήμανε επίσης την ανάγκη ενίσχυσης της ναυπηγοεπισκευής, με έμφαση στην ενεργειακή αναβάθμιση των πλοίων της ακτοπλοΐας.

Η ναυπηγική βιομηχανία το 2025 θα αντιπροσωπεύσει μια δυναμική αγορά, συμπεριλαμβανομένης της απόκτησης ταλέντων και κουλτούρας, που αναπτύσσεται λόγω της τεχνολογικής προόδου, των γεωπολιτικών επιρροών και των περιβαλλοντικών εκτιμήσεων.

Οι προοπτικές του κλάδου χαρακτηρίζονται από σταθερές προβλέψεις ανάπτυξης, σημαντικές ευκαιρίες στην αγορά και μετασχηματιστικές τάσεις που επηρεάζουν τον σχεδιασμό, την κατασκευή και τη λειτουργία των νεότευκτων πλοίων.