Αντιμέτωποι με υψηλότερους ναύλους βρίσκονται λιανοπωλητές, αυτοκινητοβιομηχανίες και άλλες επιχειρήσεις στις Ηνωμένες Πολιτείες, καθώς το τελεσίγραφο των Αμερικανών λιμενεργατών για απεργιακές κινητοποιήσεις πλησιάζει ολοένα και περισσότερο.
Σε report της Ocean Freight Market Outlook December 2024, η DHL Global Forwarding εξηγεί ότι ενδεχόμενη απεργία στα λιμάνια της ανατολικής ακτής, αύξηση των δασμών από τις ΗΠΑ, καθώς και αλλαγές στις liner συμμαχίες αναμένεται να οδηγήσουν σε χαοτικό «ποδαρικό» για την αγορά των containerships.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Lloyd’s List, οι ναύλοι στην αγορά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν πάρει την ανιούσα και ειδικά για τη spot αγορά τα ποσοστά στη διαδρομή Ασία-Δυτική Ακτή αυξήθηκαν κατά 38% τον περασμένο μήνα, ενώ στο route Ασία-Ανατολική Ακτή ενισχύθηκαν κατά 23%. Ταυτόχρονα, ο σύνθετος Παγκόσμιος Δείκτης Εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκε κατά 8% και διαμορφώθηκε στα 3.803 δολάρια ανά κοντέινερ 40 ποδιών (WCI). Με φόντο αυτά τα στοιχεία -όπως επισημαίνουν χαρακτηριστικά οι αναλυτές- ένα πιθανό πλήγμα στα λιμάνια των ανατολικών ακτών των ΗΠΑ και του Κόλπου σε μόλις 17 ημέρες αναμένεται να επιφέρει νέες διαταραχές και περαιτέρω κέρδη για τις ναυτιλιακές στις αρχές του 2025.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η πρώτη σε σχεδόν 50 χρόνια απεργία των λιμενεργατών στις ΗΠΑ διήρκεσε αρκετές ημέρες και έληξε στις αρχές Οκτωβρίου. Μάλιστα, επηρέασε τις δραστηριότητες σε 14 λιμάνια και συμπεριέλαβε περίπου 50.000 από τα 85.000 μέλη του συνδικάτου International Longshoremen’s Association (ILA).
Συμφωνία
Το ILA και ο εργοδοτικός σύνδεσμος των λιμανιών USMX προχώρησαν σε μια δοκιμαστική συμφωνία για τους μισθούς και παρέτειναν την υπάρχουσα σύμβασή τους έως τις 15 Ιανουαρίου, προκειμένου να δοθεί επαρκής χρόνος στις διαπραγματευτικές ομάδες για να κλείσουν τη νέα συμφωνία. Ωστόσο, η διοίκηση του ILA επισημαίνει ότι δεν υπάρχει πρόοδος στις συνομιλίες με τις εργοδότριες εταιρείες και απειλεί να κλείσει σχεδόν τριάντα λιμάνια.
Ενδεχόμενη απεργία και συσσώρευση πλοίων έξω από τα αμερικανικά λιμάνια θα μπορούσε να καθυστερήσει την έναρξη λειτουργίας της συμμαχίας Gemina Cooperation μεταξύ της Maersk και της Hapag-Lloyd στις αρχές Φεβρουαρίου. Προς το παρόν, οι carriers λένε στους πελάτες να κάνουν προετοιμασίες για τη μετακίνηση εμπορευματοκιβωτίων άμεσα. Η Maersk υπογραμμίζει ότι δεν είναι σαφές εάν οι τερματικοί σταθμοί θα αυξήσουν τις ώρες τους για να υποστηρίξουν επιπλέον μετακινήσεις, ενώ η Hapag συμβουλεύει τους πελάτες να επισπεύσουν την ετοιμότητα των εγγράφων και του εκτελωνισμού για να διευκολύνουν την άμεση ανάκτηση εμπορευματοκιβωτίων.
Σύμφωνα με αναλυτές, μια πιθανή νέα απεργιακή κινητοποίηση θα μπορούσε να προκαλέσει πρόβλημα στα λιμάνια της Ανατολικής Ακτής και του Κόλπου των ΗΠΑ και να θέσει υπό απειλή το διαμετακομιστικό εμπόριο και την επάρκεια της χώρας σε αγαθά όπως φρούτα, φαρμακευτικά προϊόντα και αυτοκίνητα. Οι ίδιοι προειδοποιούν ότι οι απεργίες στις ΗΠΑ κινδυνεύουν να καθυστερήσουν τις εξερχόμενες αποστολές και να αυξήσουν το κόστος της ναυτιλίας παγκοσμίως, σε μια χρονιά που το εμπόριο έχει ήδη διαταραχθεί σοβαρά από τις επιθέσεις των ανταρτών Χούθι σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα.
Παράλληλα, όπως τονίζεται, μια παρατεταμένη απεργία στα αμερικανικά λιμάνια θα λειτουργούσε υπέρ των ευρωπαϊκών μεταφορικών εταιρειών, καθώς θα λάμβαναν μεγαλύτερο μερίδιο από τις απαιτήσεις της παγκόσμιας αλυσίδας εφοδιασμού.
«Τα λιμάνια της ανατολικής ακτής αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 50% του όγκου των εισερχόμενων εμπορευμάτων στις ΗΠΑ», τονίζει ο αντιπρόεδρος της DHL Global Forwarding Asia Pacific, Praveen Gregory.
Οι δασμοί Τραμπ
Την ίδια ώρα, η επανεκλογή του Ντόναλντ Τραμπ στην προεδρία των ΗΠΑ σηματοδοτεί μια νέα εποχή με πολλά ερωτήματα και απροσδιόριστη έκβαση. Ουσιαστικά, η πολιτική προστατευτισμού που αναμένεται να ακολουθήσει και η επιβολή δασμών που έχει ήδη προαναγγείλει, έχουν οδηγήσει σε τεράστια αύξηση του όγκου εμπορευμάτων που μεταφέρονται με containerships.
Αύξηση δρομολογίων σε λιμάνια των ΗΠΑ
Σύμφωνα με την πλατφόρμα logistics Freightos, τα δρομολόγια από την Ασία προς τις δυτικές και ανατολικές ακτές των ΗΠΑ αυξήθηκαν για την εβδομάδα που έληξε στις 20 Δεκεμβρίου και είναι περίπου 15% υψηλότερα απ’ ό,τι στις αρχές Δεκεμβρίου.
Στο πλαίσιο αυτό, ο επικεφαλής ερευνών της Freightos, Judah Levine, αναφέρει ότι «οι αυξήσεις ναύλων και οι αναφορές για γεμάτα πλοία πολύ πριν από την Κινεζική Πρωτοχρονιά πιθανότατα αντικατοπτρίζουν τον φόβο των εταιρειών που θέλουν να αυξήσουν προκαταβολικά τους όγκους των εμπορευμάτων εν όψει των υποσχέσεων του εκλεγμένου προέδρου Τραμπ για αυξήσεις δασμών το επόμενο έτος». Μάλιστα, ο Levine σημειώνει ότι οι liners ελπίζουν ότι η άνοδος της ζήτησης πριν από την Κινεζική Πρωτοχρονιά τον Ιανουάριο θα υποστηρίξει περαιτέρω αυξήσεις στους ναύλους από 1.000 έως 3.000 δολάρια ανά TEU.