Το 2024 είναι η χρονιά που αναδύθηκε η λεγόμενη «ναυπηγική τρίαινα» της χώρας. Τη δήλωση αυτή έκανε ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ Β. Κορκίδης για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, Ελευσίνας, Σύρου.
Και αν τα δύο τελευταία είχαν προλάβει να ενεργοποιηθούν τα προηγούμενα χρόνια από την ONEX και τον Πάνο Ξενοκώστα, ανεβάζοντας σταδιακά στροφές πρώτα στη Σύρο και μετά στην Ελευσίνα, ο Σκαραμαγκάς -συμφερόντων Γιώργου Προκοπίου άνοιξε τις πύλες του φέτος τον Μάρτιο. Και από τότε έχει κάνει επισκευές σε πάνω από 20 πλοία.
Η προσπάθεια της ONEX ξεκίνησε το 2018 στη Σύρο, ενώ το 2022 ακολούθησε η Ελευσίνα. Σήμερα το αναπτυξιακό πλάνο του ομίλου για την επόμενη πενταετία περιλαμβάνει επενδύσεις 250 εκατομμυρίων ευρώ, στοχεύοντας στη διαμόρφωση των κατάλληλων συνθηκών, ώστε οι ναυπηγικές μονάδες να μπορούν να εξυπηρετούν ετησίως ακόμα και 300 πλοία μεγέθους έως Suezmax, με ταυτόχρονη επέκταση σε όμορους βιομηχανικούς και ενεργειακούς κλάδους.
Όσον αφορά τα μεγαλύτερα ναυπηγεία της χώρας, αυτά του Σκαραμαγκά, στόχος είναι να μπορούν να επισκευάζουν LNG carriers, αποτελώντας το μοναδικό ναυπηγείο στην Ελλάδα και ένα από τα λίγα στην Ευρώπη που θα εξυπηρετεί τα συγκεκριμένα πλοία.
Στόχος είναι επίσης η δημιουργία μιας νέας πλωτής δεξαμενής, που θα μπορεί να εξυπηρετεί πλοία μικρότερου μεγέθους από τα Suezmaxes και τα Aframaxes.
Τα mega yachts αποτελούν έναν ακόμα κλάδο στον οποίο εστιάζουν τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, όπως επίσης και η ναυπήγηση, αλλά και η επισκευή πλοίων για το Πολεμικό Ναυτικό και την Ελληνική Ακτοφυλακή.
Και, φυσικά, δεν ξεχνάμε και τα ελληνόκτητα πλοία, που τα τελευταία χρόνια δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στα ελληνικά ναυπηγεία για τις επισκευές τους, αφού πολλές γίνονται σε αυτά.
Δίπλα στα τρία ναυπηγεία λειτουργούν και μια σειρά από μικρότερα, στη Χαλκίδα, στο Πέραμα και στη Σαλαμίνα.
Όλα αυτά συγκροτούν μια «πολύ βαριά» βιομηχανία, που μπορεί να έχει συνολική επίδραση στο ΑΕΠ της χώρας πάνω από 2%.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της ONEX, η συνολική επίδραση στην ελληνική οικονομία που θα έχει η επανέναρξη των εργασιών στα Ναυπηγεία Ελευσίνας αναμένεται να φτάσει στο 1% του ΑΕΠ.
Ακόμα μεγαλύτερη, όμως, μπορεί να είναι η επίδραση στην άμυνα της χώρας, αφού με κατάλληλους χειρισμούς έχουμε τη δυνατότητα να κατασκευάσουμε και πάλι πολεμικά πλοία στη χώρα μας.
Γιατί, «πρέπει να έχουμε οι ίδιοι τα νύχια να ξυστούμε και όχι να περιμένουμε να μας ξύσουν οι άλλοι», σύμφωνα με όσα έχει αναφέρει και ο κ. Γιώργος Προκοπίου.