Skip to main content

Ο ελληνόκτητος στόλος και η μικροψυχία των Ευρωπαίων

SHUTTERSTOCK

16,9% της παγκόσμιας μεταφορικής ικανότητας κατέχει ο ελληνικών συμφερόντων στόλος, καταλαμβάνοντας την πρώτη θέση

O ελληνόκτητος στόλος δεν είναι απλώς και μόνο ο μεγαλύτερος, σε όρους μεταφορικής ικανότητας, στον κόσμο. Αποτελεί ταυτόχρονα και τη ραχοκοκαλιά του ευρωπαϊκού στόλου. Το 60%.

Και χάρη στον ελληνόκτητο στόλο η Ευρώπη διατηρεί, ακόμα, μια από τις πολύ λίγες στρατηγικές πρωτιές που κατέχει σε παγκόσμιο επίπεδο.

Τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά. Σύμφωνα με την τελευταία αναφορά της UNCTAD, ο ελληνικών συμφερόντων στόλος έχει μεταφορική ικανότητα 394,97 εκατ. dwt, αντιπροσωπεύοντας το 16,9% της παγκόσμιας μεταφορικής ικανότητας. Αλλά και σε εμπορική αξία φτάνει το 11,8% του παγκόσμιου στόλου, πάλι στην πρώτη θέση.

Δεύτερος ο κινεζικός στόλος με 309,8 εκατ. dwt, που αντιπροσωπεύει το 13,3% της παγκόσμιας χωρητικότητας, ενώ η εμπορική του αξία είναι το 11,6% του παγκόσμιου συνόλου.

Μεγάλα κέντρα αποφάσεων

Η δυναμική της ναυτιλίας των Ελλήνων γίνεται αντιληπτή και από μια σειρά άλλων στοιχείων.

Η Αθήνα και ο Πειραιάς αποτελούν τα μεγαλύτερα κέντρα πλοιοδιαχείρισης στον κόσμο. Από τα γραφεία που έχουν στην Ελλάδα οι Έλληνες πλοιοκτήτες, 592 εταιρείες, σύμφωνα με την Petrofin, διαχειρίζονται τα 5.500 πλοία του στόλου τους.

Ταυτόχρονα έχουν σε εξέλιξη και ένα γιγαντιαίο ναυπηγικό πρόγραμμα, που εξασφαλίζει την πρωτοπορία του ελληνικού εφοπλισμού για τα επόμενα χρόνια.

Χαρακτηριστική είναι η αναφορά της Xclusiv Shipbrokers. Οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν σε εξέλιξη ένα ναυπηγικό πρόγραμμα 611 πλοίων.

  • Μεταξύ άλλων, κτίζουν 175 bulk carriers, το 13% του συνόλου του βιβλίου παραγγελιών.
  • Στα δεξαμενόπλοια συνολικά έχουν φτάσει τα 299, με μερίδιο 27% στο σύνολο των εν εξελίξει παραγγελιών.
  • Οι παραγγελίες στα LNG carriers ανέρχονται σε 45 πλοία με μερίδιο 13%.
  • Στα LPG carriers έχουν υπό ναυπήγηση 51 πλοία, που αντιπροσωπεύουν το 17% του συνόλου των παραγγελιών.

Η ισχύς της ελληνικής ναυτιλίας δίνει στην Ευρωπαϊκή Ένωση ένα στρατηγικό πλεονέκτημα. Το οποίο γίνεται αντιληπτό στο ευρύ κοινό όταν υπάρχουν κρίσεις σε παγκόσμιο επίπεδο. Όπως, δηλαδή, συμβαίνει τα τελευταία χρόνια.

Τα ελληνικών συμφερόντων πλοία ήταν αυτά που εξασφάλισαν τη μεταφορά ενεργειακών φορτίων, κυρίως προς τη Βόρεια Ευρώπη, όταν ενεργοποιήθηκαν οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας.

Κατά ένα παράδοξο τρόπο, όμως, δεν είναι λίγοι αυτοί που πιστεύουν ότι στις Βρυξέλλες δεν πολυσυμπαθούν την ελληνική ναυτιλία.

Μήπως πρέπει να αλλάξουν «ρότα» οι Ευρωπαίοι φίλοι μας και να σταματήσουν να «πυροβολούν τα πόδια τους»; Για να μη φτάσουμε στο σημείο να ελέγχουν τρίτοι και τις θάλασσες…