Σε «σταυροδρόμι» θα βρεθεί, το 2025, η ναυτιλιακή αγορά μεταφορέων αυτοκινήτων, παρά το γεγονός ότι η ναυλαγορά του κλάδου το 2024 κινήθηκε σε θετικά επίπεδα, αν και με μικρή μείωση από τα υψηλά επίπεδα του 2023.
Οι πολιτικές προστατευτισμού της Ε.Ε. και των ΗΠΑ μπορεί να προκαλούν μικρή αβεβαιότητα στον κλάδο, ενώ την ίδια ώρα, σύμφωνα με τη Veson Nautical, περίπου 76 νεότευκτα Large Car Truck Carriers (LCTC) το 2025 πρόκειται να πέσουν στο νερό επιπλέον των 6 που παραδόθηκαν το 2024.
Σύμφωνα με το παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών, το 2026 αναμένεται να παραδοθούν 60 Large Car Truck Carriers, το 2027 34 και το 2028 22.
Ο ναυλομεσίτης αναφέρει ότι η Κίνα κατέχει περισσότερο από το 80% του συνολικού βιβλίου παραγγελιών των 198 πλοίων μεταφοράς οχημάτων, που αντιπροσωπεύει περίπου το 25% του υφιστάμενου στόλου σε υπηρεσία σε όρους αριθμού πλοίων, αλλά σχεδόν το 40% σε όρους ceu, λόγω του μεγαλύτερου μέσου μεγέθους των πλοίων.
Πτώση ναύλων
Σύμφωνα με την Clarksons, η κατευθυντήρια τιμή χρονοναύλωσης ενός έτους για έναν αμιγή μεταφορέα αυτοκινήτων/φορτηγών χωρητικότητας 5.000 τεμαχίων έχει πλέον μειωθεί κατά περισσότερο από 40% από το υψηλό της στις αρχές του 2024, διολισθαίνοντας στα 55.000 δολάρια ανά ημέρα.
Η πτώση για τον τομέα των 6.500 τεμαχίων ήταν λιγότερο έντονη, 17%, με την Clarksons να εκτιμά τις τιμές ναύλων στα 95.000 δολάρια ανά ημέρα τον Νοέμβριο. Η ενίσχυση των τιμών οφείλεται κυρίως στην ταχεία αύξηση της ζήτησης.
Το παγκόσμιο εμπόριο στη μεταφορά οχημάτων είναι σε καλό δρόμο για να φτάσει το ρεκόρ των 24,5 εκατ. αυτοκινήτων φέτος, το οποίο είναι 16% πάνω από τα επίπεδα πριν από τον Covid 2019, αναφέρει η Clarksons.
Πέρυσι, οι ημερήσιες τιμές ναύλωσης για έναν μεταφορέα ισοδύναμης μονάδας 6.500 αυτοκινήτων (ceu) κορυφώθηκαν πάνω από 110.000 δολάρια την ημέρα.
Σύμφωνα με τους ναυλομεσίτες, ο τομέας των μεταφορών οχημάτων είχε μια καλή χρονιά το 2024 χάρη στα επίπεδα ρεκόρ χρήσης του στόλου, αλλά το 2025 φαίνεται ότι θα είναι πιο ευμετάβλητο λόγω των πολλών παραδόσεων νεότευκτων πλοίων και της εξασθένησης της ζήτησης για νέα αυτοκίνητα.
«Η συνεχιζόμενη χαμηλή προσφορά καθαρών αυτοκινήτων και φορτηγών μεταφορέων σε συνδυασμό με τις ισχυρές εξαγωγές ελαφρών οχημάτων από την Κίνα εξασφάλισαν ελάχιστη αλλαγή σε μια αυστηρά ισορροπημένη αγορά κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024, διατηρώντας τους ναύλους και τις αξίες σε ιστορικά υψηλά επίπεδα για τους μεταφορείς οχημάτων», δήλωσε ο αναλυτής ro-ro της Veson Nautical Andrea De Luca.
Μικρή φαίνεται προς το παρόν η επίπτωση στις εισαγωγές κινεζικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη, καθώς οι μεγαλύτερες εταιρείες μεταφοράς οχημάτων ανέφεραν ότι τα πλοία τους συνέχισαν να λειτουργούν με 100% πληρότητα.
Αρκετές νέες κινεζικές μάρκες άρχισαν να διαθέτουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη και το Ηνωμένο Βασίλειο από το δεύτερο εξάμηνο του 2024.
Ορισμένοι παρατηρητές της αυτοκινητοβιομηχανίας εκτιμούν ότι οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες θα αρχίσουν να παράγουν οχήματα στην Ευρώπη κάποια στιγμή για να αντισταθμίσουν τον αντίκτυπο των υψηλών δασμών, οι οποίοι με τα πρόσθετα μέτρα της Ε.Ε. τον Οκτώβριο έφτασαν σχεδόν το 50% για ορισμένους Κινέζους κατασκευαστές.
Σημειώνεται ότι μετά από ένα έτος ερευνών αντιντάμπινγκ στην κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία, η Ε.Ε. επέβαλε πρόσθετους δασμούς έως και 35% περίπου στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κινεζικής κατασκευής με ισχύ από τις 30 Οκτωβρίου και για περίοδο πέντε ετών.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υποστηρίζει ότι οι κινεζικοί κατασκευαστές οχημάτων έχουν επωφεληθεί από σημαντικές κρατικές επιδοτήσεις.
Εφάρμοσε την αύξηση των δασμών σε μια προσπάθεια να εξασφαλίσει ίσους όρους ανταγωνισμού για τους ηπειρωτικούς κατασκευαστές και να αποτρέψει τον κίνδυνο για εκατοντάδες χιλιάδες καλά αμειβόμενες ευρωπαϊκές θέσεις εργασίας.
Οι αντισταθμιστικοί δασμοί που επιβλήθηκαν για τους Κινέζους παραγωγούς-εξαγωγείς υπόκεινται στους ακόλουθους αντισταθμιστικούς δασμούς: BYD: 17,0%, Geely: 18,8% και SAIC: 35,3%
Η Geely
Η σουηδική μάρκα αυτοκινήτων Volvo, που ανήκει στην κινεζική εταιρεία κατασκευής οχημάτων Geely, αναμένεται να μεταφέρει μέρος της παραγωγής της από την Κίνα στο βελγικό της εργοστάσιο στη Γάνδη για να αμβλύνει τις επιπτώσεις των δασμών.
Οι κινεζικές μάρκες αυτοκινήτων έχουν μέχρι στιγμής κατακτήσει μόνο ένα σχετικά μικρό μερίδιο αγοράς στην Ευρώπη, αλλά η Κίνα έχει πολύ μεγαλύτερη εξαγωγική αγορά στο νότιο ημισφαίριο.
Ωστόσο, η Κίνα έχει καταφέρει να αποκτήσει σημαντικό μερίδιο αγοράς στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, με μερίδιο σχεδόν 10% των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ε.Ε.
Τώρα ανταγωνίζεται σκληρά τους μεγάλους Ευρωπαίους κατασκευαστές στον τομέα των λεωφορείων και πούλμαν υψηλής αξίας, ο οποίος στρέφεται όλο και περισσότερο προς την ηλεκτρική ενέργεια.
Ο γερμανικός όμιλος BMW Group και η Stellantis με έδρα την Ολλανδία (ιδιοκτήτης των εμπορικών σημάτων αυτοκινήτων Citroën, Fiat, Opel, Peugeot και Vauxhall) έχουν μεγάλη παρουσία στην κινεζική αγορά και εξάγουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Κίνα στις ευρωπαϊκές αγορές.
Οι μη κινεζικές μάρκες που εξάγουν στην Ευρώπη από την Κίνα έχουν πληγεί με πρόσθετο δασμό 20,7%.