Μέσα από τον Λευκό Οίκο φαίνεται να περνά το μέλλον των επιθέσεων στην Ερυθρά Θάλασσα, καθώς η εξωτερική πολιτική που θα ακολουθήσει ο εκλεγμένος πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, αναμένεται να διασφαλίσει (ή όχι) την ελεύθερη και ασφαλή ναυσιπλοΐα.
Σύμφωνα με ανάλυση του Washington Institute για το τι επιφυλάσσει το 2025 στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, με φόντο τα χτυπήματα των Χούθι, τονίζεται χαρακτηριστικά πως από τον Νοέμβριο του 2023 έχουν καταγραφεί πάνω από 100 επιθέσεις εναντίον εμπορικών και πολεμικών πλοίων στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή.
Σε αυτό πλαίσιο, το αμερικανικό ινστιτούτο αναφέρει ότι οι επιχειρήσεις Prosperity Guardian υπό την ηγεσία των ΗΠΑ και Aspides υπό την ηγεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν έχουν πτοήσει μέχρι στιγμής τους αντάρτες.
Όμως, καθώς πλησιάζει το νέο έτος, οι σημερινοί κίνδυνοι θα μπορούσαν είτε να αυξηθούν είτε να μειωθούν σταδιακά. Αυτό, σύμφωνα με τους αναλυτές, θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τον τρόπο με τον οποίο η επερχόμενη κυβέρνηση των ΗΠΑ θα αντιμετωπίσει τον πόλεμο της Γάζας, τον οποίο χρησιμοποιούν οι Χούθι για να δικαιολογήσουν τις επιθέσεις τους, αλλά και τη στάση απέναντι στο Ιράν.
Μια κατάπαυση του πυρός στη Γάζα θα μπορούσε θεωρητικά να ανοίξει τον δρόμο για μια διπλωματική λύση στην κρίση της Ερυθράς Θάλασσας.
Μια σοβαρή λύση, ωστόσο, θα απαιτήσει τη συμμετοχή περιφερειακών εταίρων των ΗΠΑ που είδαν τη διέλευση προς τα λιμάνια τους να πλήττεται ανεπανόρθωτα.
Από την άλλη πλευρά, εάν η κυβέρνηση Τραμπ ακολουθήσει μια σκληρή πολιτική έναντι της Τεχεράνης, τα εμπορικά πλοία θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν περισσότερους υβριδικούς κινδύνους.
«Είτε έτσι είτε αλλιώς, η πολιτική της επόμενης αμερικανικής κυβέρνησης για τη Μέση Ανατολή θα επηρεάσει άμεσα και τη ναυτιλία», σημειώνει το Washington Institute.
Στην εξίσωση θα πρέπει να ληφθεί υπόψη και η ανάφλεξη των τελευταίων ημερών με τη συμμετοχή του Ισραήλ. Το πρωί της περασμένης Πέμπτης, ο ισραηλινός στρατός έπληξε λιμάνια και ενεργειακές υποδομές των Χούθι στην Υεμένη, με εννέα ανθρώπους να χάνουν τη ζωή τους. Τα πλήγματα αυτά είχαν στόχο λιμάνια, καθώς και ενεργειακές υποδομές της πρωτεύουσας Σαναά, που οι Χούθι χρησιμοποιούν για να στηρίξουν τις στρατιωτικές τους επιχειρήσεις.
Στη συνέχεια, μια ρουκέτα από την Υεμένη έπληξε τη συνοικία Γιάφα στο Τελ Αβίβ, προκαλώντας τον τραυματισμό 16 ανθρώπων με το Ινστιτούτο της Ουάσιγκτον να θεωρεί πολύ πιθανό ένα νέο πλήγμα και σε δυτικό πλοίο ως αντίποινα.
Διελεύσεις
Στην ανάλυση γίνεται αναφορά και στις προκλήσεις σε περιφερειακά λιμάνια και βασικές διαδρομές από την κρίση της Ερυθράς Θάλασσας.
Ενδεικτικά, στη Διώρυγα του Σουέζ, ο αριθμός των διελεύσεων μειώθηκε από περίπου 2.068 τον Νοέμβριο του 2023 σε περίπου 877 τον Οκτώβριο του 2024, σύμφωνα με στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence.
Βέβαια, το τελευταίο διάστημα σημειώνεται μικρή άνοδος στις διελεύσεις containerships από τα στενά Μπαμπ ελ Μαντέμπ, αλλά και τη Διώρυγα του Σουέζ, καθώς καταγράφηκε μια παύση των επιθέσεων έναντι εμπορικών πλοίων.
Όπως αναφέρει η Lloyd’s List, ο αριθμός των διελεύσεων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μέσω του Μπαμπ ελ Μαντέμπ έφτασε στο υψηλότερο επίπεδο του έτους τον Νοέμβριο.
Το μηνιαίο σύνολο διαμορφώθηκε σε 220, εμφανίζοντας αύξηση 12,2% από τον Οκτώβριο. Την ίδια ώρα, ο μέσος όρος μηνιαίων περασμάτων για τους πρώτους 11 μήνες του έτους ήταν 174,4.
Ωστόσο, αυτή η αλλαγή δεν θα πρέπει να ερμηνευθεί ως ένδειξη ότι οι liners έχουν αρχίσει να επιστρέφουν μαζικά στη διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας – η συντριπτική πλειονότητα των μεγαλύτερων πλοίων συνέχισε να διασχίζει το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας και σύμφωνα με εκτιμήσεις η επιστροφή τους από τη Διώρυγα του Σουέζ δεν αναμένεται πριν από το 2026.
Τι δείχνουν τα δεδομένα παρακολούθησης
Τα δεδομένα παρακολούθησης πλοίων δείχνουν ότι ούτε ένα containership χωρητικότητας 15.000-17.999 TEUs δεν πέρασε από το στενό Μπαμπ ελ Μαντέμπ τον περασμένο μήνα, ενώ μόνο τρεις διελεύσεις καταγράφηκαν για πλοία 14.999-10.000 TEUs. Αυτά ανήκαν στην CMA CGM, η οποία συνέχισε να χρησιμοποιεί τη διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας με συνοδεία πλοίων της επιχείρησης Aspides.
Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, στην κατηγορία 5.000-9.999 TEUs, οι διελεύσεις έφτασαν τις 22 έναντι 16 τον Οκτώβριο, ενώ η σημαντικότερη αύξηση οφείλεται σχεδόν εξ ολοκλήρου στα πλοία κάτω των 5.000 TEUs.