Το ισοζύγιο της προσφοράς και της ζήτησης των containerships θα είναι και πάλι ασθενέστερο από ό,τι το 2019, μόλις τα πλοία επιστρέψουν στα κανονικά δρομολόγια μέσω της Διώρυγας του Σουέζ – όταν οι τιμές των ναύλων ήταν πολύ πιο χαμηλές από τα σημερινά επίπεδα.
Σύμφωνα με επισκόπηση της ναυτιλιακής αγοράς εμπορευματοκιβωτίων που δημοσιοποίησε η BIMCO, η ζήτηση πλοίων, παρά την έκρυθμη κατάσταση στη Διώρυγα του Σουέζ, καλύπτει αυτή τη στιγμή το 90% της χωρητικότητας, ενώ εκτιμά ότι οι αναδρομολογήσεις των containerships γύρω από την Αφρική θα συνεχιστούν και το 2025 και πως τα πλοία θα μπορούν να επιστρέψουν στη διαδρομή μέσω της Διώρυγας του Σουέζ το 2026.
Παράλληλα ο ναυτιλιακός οργανισμός προβλέπει ελαφρά αποδυνάμωση του ισοζυγίου προσφοράς και ζήτησης των containerships το 2025, ακολουθούμενη από σημαντική αποδυνάμωση το 2026, καθώς η ζήτηση πλοίων αναμένεται να μειωθεί.
Εναλλακτικά, εάν τα πλοία επιστρέψουν στη Διώρυγα του Σουέζ το 2025 αναμένει σημαντική αποδυνάμωση των συνθηκών της αγοράς, ακολουθούμενη από ελαφρά βελτίωση το 2026.
Αντίθετα, εάν οι επαναδρομολογήσεις επεκταθούν μέχρι και το 2026 προβλέπει μια ελαφρά εξασθένηση το 2025, που θα ακολουθηθεί από μια ελαφρά πτώση το 2026.
O ναυτιλιακός οργανισμός των πλοιοκτητών εκτιμά την αύξηση της προσφοράς πλοίων για το 2024 στο 12,1%, την ελάχιστη ζήτηση στο 18% και την αυξημένη ζήτηση στο 19%.
Ωστόσο, για το 2025 προσδιορίζει την προσφορά πλοίων στο 5,8%, την ελάχιστη ζήτηση στο 3% και την αυξημένη στο 4%.
Η εξέλιξη της ζήτησης
Το 2026 προσδιορίζει την προσφορά πλοίων στο 2,8%, ενώ αναμένει πτώση της ελάχιστης ζήτησης κατά 6% και της αυξημένης ζήτησης κατά 5%.
Η BIMCO εκτιμά ότι η αύξηση του στόλου θα ανεβάσει την προσφορά το 2026 κατά 46% σε σύγκριση με το 2019, πριν από την έναρξη της «έκρηξης» των συμβάσεων, ενώ ο όγκος των φορτίων προβλέπεται να αυξήσει τη ζήτηση πλοίων κατά 22% μεταξύ 2019-2026.
Μετά την πολύ αδύναμη ανάπτυξη το 2023, η BIMCO εκτιμά ότι ο όγκος των φορτίων θα αυξηθεί κατά 5,5%-6,5% το 2024, κατά 3%-4% το 2025 και κατά 3,5%-4,5% το 2026.
Προβλέπει ότι ο όγκος των εισαγωγών προς τη Νότια και Δυτική Ασία και τη Νότια και Κεντρική Αμερική θα είναι πλέον ταχύτερος.
Οι ναύλοι
Κατά μέσο όρο οι ναύλοι χρονοναύλωσης από έτος σε έτος ήταν κατά 52% υψηλότεροι από ό,τι το 2023. Παραδόξως οι τιμές των χρονοναυλώσεων παρέμειναν στο μεταξύ σταθερές, καθώς οι τιμές των ναύλων έχουν μειωθεί.
Οι μέσες περίοδοι πρόσδεσης έχουν ταυτόχρονα αυξηθεί, από οκτώ μήνες στην αρχή του έτους σε είκοσι τέσσερις.
Οι μεγαλύτερες περίοδοι πρόσδεσης θα μειώσουν τη διαθεσιμότητα χωρητικότητας χρονοναύλωσης το 2025. Αυτό θα στηρίξει τις τιμές χρονοναύλωσης καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
Κατά τη διάρκεια του 2026 η προβλεπόμενη εξασθένηση της προσφοράς/ζήτησης θα επηρεάσει επίσης τις τιμές των χρονοναυλώσεων.
Αυτή την εβδομάδα ο παγκόσμιος δείκτης εμπορευματοκιβωτίων της Drewry αυξήθηκε κατά 8%, στα 3.803 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών, που είναι 63% κάτω από το προηγούμενο ανώτατο όριο την περίοδο της πανδημίας των 10.377 δολαρίων, τον Σεπτέμβριο του 2021, αλλά 168% πάνω από τον μέσο όρο των 1.420 δολαρίων το 2019 (προ πανδημίας).
Ο μέσος σύνθετος δείκτης σε ετήσια βάση είναι 3.946 δολάρια ανά TEU, που είναι 1.084 δολάρια υψηλότερος από τον μέσο όρο 10 ετών των 2.862 δολαρίων (διογκωμένος από την εξαιρετική περίοδο Covid 2020-22).
Ο στόλος το 2024
Το 2024 η παράδοση νέων πλοίων αναμένεται να προσθέσει 2,9 εκατ. TEUs στον στόλο, σημειώνοντας ένα νέο ρεκόρ.
Παρά τη γρήγορη επέκταση του στόλου, οι πλοιοκτήτες έχουν ήδη προσθέσει μέχρι σήμερα περισσότερα από 3,5 εκατ. TEUs σε νέες παραγγελίες, που είναι ο δεύτερος υψηλότερος αριθμός που έχει καταγραφεί ποτέ.
Το βιβλίο παραγγελιών έχει επομένως αυξηθεί και ανέρχεται σήμερα σε 8,0 εκατ. TEUs και οι παραγγελίες ως προς τον στόλο είναι 26%.
Επίσης, τα πλοία που είναι ικανά να χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα κατά παράδοση αποτελούν το 78% του χαρτοφυλακίου παραγγελιών. Τα δύο τρίτα των πλοίων που θα μπορούν να χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα κατά την παράδοση θα χρησιμοποιούν LNG και το ένα τρίτο θα χρησιμοποιεί μεθανόλη.
Ανακύκλωση
Η Βimco εκτιμά ότι η αναδρομολόγηση των containeships θα συνεχιστεί σε όλη τη διάρκεια του
2025, ενώ η ανακύκλωση προβλέπεται ότι θα παραμείνει χαμηλή, στο 0,3 εκατ. TEU.
Ωστόσο, καθώς υποθέτει ότι τα πλοία θα επιστρέψουν στις συνήθεις συντομότερες διαδρομές το 2026, η ισορροπία ανάμεσα στην προσφορά και τη ζήτηση πρόκειται να αποδυναμωθεί και η ανακύκλωση θα αρχίσει να αυξάνεται και θα φθάσει το 0,4 εκατ. TEU.
Η δραστηριότητα ανακύκλωσης φέτος ήταν χαμηλότερη από ό,τι προβλεπόταν στην προηγούμενη έκθεση της BIMCO για την αγορά. Ως εκ τούτου, η πρόβλεψη για την ανακύκλωση είναι στο 0,1 εκατ. TEU.
Ποια είναι η BIMCO
Η BIMCO είναι η μεγαλύτερη διεθνής ναυτιλιακή ένωση, με πάνω από 2.000 μέλη σε περισσότερες από 130 χώρες, που αντιπροσωπεύουν το 62% της παγκόσμιας χωρητικότητας. Στην Ένωση συμμετέχουν πλοιοκτήτες, φορείς εκμετάλλευσης, διαχειριστές,μεσίτες και πράκτορες.