Skip to main content

Ναυπηγικό boom στα 188 δισ. δολάρια

Σε υψηλό 20ετίας οι παραγγελίες νεότευκτων στο 11μηνο του 2024 - Διεύρυνση του παγκόσμιου εμπορίου

Σε υψηλά σχεδόν 20ετίας βρίσκονται οι νέες παραγγελίες πλοίων, οι οποίες συνεχίζονται με αμείωτους ρυθμούς και ασκούν ιδιαίτερη πίεση στις ναυπηγικές μονάδες.

Τα στοιχεία της Clarkson Research Services Ltd για το ναυπηγικό boom είναι ιδιαίτερα αποκαλυπτικά, με τον ναυλομεσιτικό οίκο να τονίζει ότι έως τον Νοέμβριο παραγγέλθηκαν πλοία αξίας άνω των 188 δισ. δολαρίων.

Το δυσθεώρητο αυτό ποσό μπορεί να συγκριθεί με το ΑΕΠ της Ουγγαρίας ή με το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν της χώρας μας το 2020.

Όπως τονίζεται, πρόκειται για το μεγαλύτερο πρόγραμμα παραγγελιών πλοίων από το 2007, λίγο πριν ξεσπάσει η παγκόσμια οικονομική κρίση.

Σύμφωνα με την Clarkson, η αύξηση αυτή έρχεται σε αντίθεση με την ανάγκη εξυπηρέτησης μιας συνεχώς διευρυνόμενης βάσης στο παγκόσμιο εμπόριο, η οποία συνέχισε να επεκτείνεται παρά το περιβάλλον των αυξημένων επιτοκίων και την επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας.

Παράλληλα, αν και το ποσοστό των πλοίων που προστίθενται στον στόλο είναι μικρό με βάση τα ιστορικά στοιχεία, ο απόλυτος όγκος παραγγελιών τη φετινή χρονιά είναι ένας από τους υψηλότερους που έχουν καταγραφεί.

Πίεση

Επιπλέον, με φόντο το ολοένα και μεγαλύτερο orderbook, τα ναυπηγεία δυσκολεύονται να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις των ναυτιλιακών εταιρειών, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τα δύο από τα τρία μεγαλύτερα ναυπηγεία παγκοσμίως να τονίζουν ότι η παράδοση νεότευκτων πλοίων που συμφωνούνται αυτή τη στιγμή αναμένεται -στην καλύτερη περίπτωση- μετά το 2028.

Στο πλαίσιο αυτό, ο διευθύνων σύμβουλος της D/S Norden A/S, Jan Rindbo, επεσήμανε ότι η ανάπτυξη στη χωρητικότητα των ναυπηγείων δεν ακολούθησε το βιβλίο παραγγελιών, κάνοντας λόγο για αδυναμία περαιτέρω αύξησης της παραγωγής.

Σε ό,τι αφορά τις ναυπηγικές εταιρείες, τα ίδια στοιχεία δείχνουν ότι οι δαπάνες για νέα πλοία δίνουν ώθηση στις γιάρδες της Κίνας, της Νότιας Κορέας και της Ιαπωνίας, των τριών χωρών που κυριαρχούν στις νέες κατασκευές.

Ωστόσο, σύμφωνα με την Clarkson, το πρόβλημα είναι ότι ορισμένα πλοία, ιδιαίτερα τα πλοία που μεταφέρουν άνθρακα, μεταλλεύματα και σιτηρά, δεν είναι αρκετά προσοδοφόρα.

Αντίθετα, οι ναυπηγικές μονάδες γεμίζουν σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό με containerships, όπου οι εκτροπές γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας συνέβαλαν στη δημιουργία μεγάλων κερδών για τις ναυτιλιακές εταιρείες.

Αξίζει να σημειωθεί ότι εκτός από τα «καμπανάκια» σχετικά με τον χρόνο παράδοσης νέων πλοίων, τα ναυπηγεία κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου και για έλλειψη slots στις τρεις ασιατικές χώρες, υπογραμμίζοντας ότι είναι «μετρημένα στα δάχτυλα του χεριού». Ενδεικτικά, η πλειονότητα των διαθέσιμων θέσεων ξεκινά από το πρώτο τρίμηνο του 2028.

Εκπρόσωπος της Samsung Heavy Industries Co., της τρίτης μεγαλύτερης ναυπηγικής εταιρείας στον κόσμο, δήλωσε ότι ο χώρος του ναυπηγείου στη Νότια Κορέα έχει σχεδόν κλείσει λόγω της υψηλής ζήτησης για εμπορικά πλοία, ειδικά για LNG Carriers.

Ταυτόχρονα, η HD Hyundai Heavy Industries Co. (Νο2 παγκοσμίως) έχει λάβει φέτος παραγγελίες για 181 πλοία, ύψους 20,5 δισ. δολαρίων, υπερβαίνοντας τον ετήσιο στόχο της κατά 52%.

Ανά τύπο πλοίου που βρίσκεται υπό κατασκευή στα ναυπηγεία της Hyundai Heavy Industries, το ένα τέταρτο αφορά πλοία μεταφοράς LPG και αμμωνίας, ενώ η εταιρεία αναζητά προϊόντα προστιθέμενης αξίας όπως LNG Carriers, αντί για bulk carriers και δεξαμενόπλοια που δημιουργούν χαμηλότερα περιθώρια κέρδους.

Συνολικά, τη φετινή χρονιά τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 506 bulk carriers, 632 tankers, 295 containerships και 234 gas carriers.

Διακυμάνσεις κόστους ναυπήγησης

Τα στοιχεία της Clarkson Research αποτυπώνουν και μεγάλες διακυμάνσεις όσον αφορά το κόστος ναυπήγησης ενός πλοίου.

Συγκεκριμένα, τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, αλλά και εμπορευματοκιβωτίων, μπορεί να κοστίσουν περισσότερα από 250 εκατ. δολάρια το καθένα.

Στον αντίποδα, τα μεγάλα φορτηγά τύπου Capesize κοστίζουν περίπου 80 εκατ. δολάρια.

Όπως επισημαίνεται, το 2024 οι τιμές για τα νεότευκτα πλοία έφτασαν στα υψηλότερα επίπεδά τους από το 2008, ενώ η αύξηση από την αρχή του έτους ξεπερνά το 3%, και σε σχέση με τα τέλη του 2020 -όπου οι τιμές ήταν στα χαμηλά τους όρια- η αύξηση υπερβαίνει το 50%.

Την ίδια ώρα τα διαθέσιμα στοιχεία δείχνουν ότι επεκτείνεται διαρκώς και το ελληνικών  συμφερόντων βιβλίο παραγγελιών στα ναυπηγεία της Ασίας.

Ειδικότερα, μέχρι τον Οκτώβριο τουλάχιστον 72 ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες είχαν επιβεβαιώσει ότι έχουν σε εξέλιξη επενδυτικά προγράμματα για 552 πλοία.