Το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) αποτελεί μία από τις κυριότερες επιλογές στη νέα ενεργειακή εποχή, ως μεταβατικό καύσιμο για τη ναυτιλιακή βιομηχανία, και όπως επισημαίνει η SEA-LNG, ο ρόλος του καθίσταται ολοένα και πιο σημαντικός στον δρόμο για την απανθρακοποίηση του κλάδου.
Σύμφωνα με ανάλυση της SEALNG, του βιομηχανικού συνασπισμού που ιδρύθηκε για να επιδείξει τα οφέλη του LNG ως βιώσιμου καυσίμου στη ναυτιλία, τα πλοία διπλού καυσίμου LNG έχουν το χαμηλότερο κόστος συμμόρφωσης για την τήρηση των κανονισμών απαλλαγής από τον άνθρακα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΙΜΟ.
Η συγκεκριμένη ανάλυση έγινε με βάση το μοντέλο δραστηριοποίησης ενός πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων 14.000 TEUs και χρησιμοποιώντας το εργαλείο βελτιστοποίησης της ZJoule.
Ειδικότερα, εξετάστηκε η χρήση ενός μόνο σκάφους όσο και ενός στόλου οκτώ containerships που εκτελούν την εμπορική διαδρομή Ρότερνταμ – Σιγκαπούρη κατά την περίοδο 2025-2040.
Στο επίκεντρο βρέθηκαν τα λεγόμενα εναλλακτικά καύσιμα (LNG, μεθανόλη και αμμωνία) και στο
πλαίσιο αυτό μπήκε στη «ζυγαριά» το κόστος συμμόρφωσης έναντι της χρήσης μαζούτ με πολύ χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο ( VLSFO).
Όπως επισημαίνει η SEA-LNG, η μελέτη δείχνει ότι γενικότερα η χρήση τεχνολογιών με κινητήρες διπλού καυσίμου LNG, μεθανόλης και αμμωνίας, μπορεί να μειώσει το κόστος συμμόρφωσης σε σύγκριση με τη χρήση VLSFO, ωστόσο το υγροποιημένο φυσικό αέριο παρέχει σημαντικά χαμηλότερο κόστος.
Η βάση για αυτό το συμπέρασμα είναι το γεγονός ότι η χρήση LNG προσφέρει άμεση μείωση εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου σε σύγκριση με τις άλλες επιλογές.
Ταυτόχρονα, μειώνει τα οξείδια θείου και αζώτου (SOx, NOx), καθώς και τα σωματίδια (PM), αποφεύγοντας έτσι τη χρήση σχετικά ακριβού πετρελαίου εσωτερικής καύσης (MGO) για τη συμμόρφωση με τις Περιοχές Ελέγχου Εκπομπών (ECAs).
Εξοικονόμηση
Με φόντο αυτά τα δεδομένα, η SEA-LNG κάνει λόγο για ένα συνολικό κόστος συμμόρφωσης -εάν χρησιμοποιηθεί LNG- μεταξύ 5 και 17 εκατ. δολ. χαμηλότερο σε ετήσια βάση έναντι των άλλων εναλλακτικών καυσίμων, όπως η μεθανόλη και η αμμωνία.
Επιπλέον, καθώς ο κανονισμός FuelEU Maritime, δηλαδή το τεχνικό μέτρο το οποίο έχει σχεδιαστεί για την απαλλαγή των θαλάσσιων μεταφορών από τον άνθρακα, θα εφαρμοστεί από το 2025 και μετά, οι εταιρείες που χρησιμοποιούν πλοία διπλού καυσίμου με αμμωνία και μεθανόλη είναι πιθανό να χρειάζονται σημαντικές ποσότητες «ακριβών» πράσινων καυσίμων, σε μια προσπάθεια να αποφύγουν πολύ υψηλές ποινές.
Σε περιβαλλοντικό επίπεδο, η χρήση LNG ως ναυτιλιακού καυσίμου μπορεί να μειώσει τις εκπομπές αερίων ρύπων που προέρχονται από τη ναυτιλία σε ποσοστό μέχρι 21%.
Στη μελέτη επισημαίνεται ότι είναι δύσκολο να γίνει ακριβής σύγκριση, αφού οι διαφορές μεταξύ των μηχανών πλοίων που χρησιμοποιούν συμβατικά καύσιμα είναι μεγάλες.
Ωστόσο, καταλήγει στην παραδοχή ότι το «κέρδος» μπορεί να κυμανθεί από 4% μέχρι 21%.
Σχολιάζοντας την ανάλυση, ο Chief Operating Officer (CΟΟ) της SEA-LNG, Steve Esau, επισημαίνει χαρακτηριστικά πως «οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου υπόκεινται σε ολοένα και πιο αυστηρούς κανονισμούς, και γι’ αυτόν τον λόγο η βιομηχανία χρειάζεται οικονομικές λύσεις για να πετύχει τους στόχους της για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές».
Ως εκ τούτου, όπως προσθέτει, η μελέτη δείχνει ξεκάθαρα ότι «ο δρόμος του LNG είναι ένας οικονομικά αποδοτικός τρόπος για την επίτευξη των στόχων κανονιστικής συμμόρφωσης τώρα και στο μέλλον».
Μερίδιο
Αξίζει να σημειωθεί ότι το υγροποιημένο φυσικό αέριο κατακτά όλο και μεγαλύτερο μερίδιο στην παγκόσμια ναυτιλία, αποτελώντας μια βιώσιμη εναλλακτική στα παραδοσιακά καύσιμα, όπως υπογραμμίζει η SEA-LNG.
Ουσιαστικά, με σημαντικά μειωμένες εκπομπές ρύπων σε σύγκριση με τα συμβατικά καύσιμα, το LNG έχει γίνει η πρώτη επιλογή για πολλές ναυτιλιακές εταιρείες που επιδιώκουν να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα.
Βάσει των στοιχείων που δόθηκαν πρόσφατα στη δημοσιότητα από τον βιομηχανικό συνασπισμό, τα ενεργά πλοία με καύσιμο LNG αντιπροσωπεύουν πλέον πάνω από το 2% του παγκόσμιου ναυτιλιακού στόλου, σύμφωνα με τον βιομηχανικό συνασπισμό SEA-LNG.
Εάν ληφθεί υπόψη το βιβλίο παραγγελιών, ο αριθμός αυτός αυξάνεται στο 4% με βάση τον αριθμό των πλοίων ή στο 6% με βάση τη χωρητικότητα (dwt).
Παράλληλα, η SEA-LNG αποκάλυψε ότι πάνω από 2.000 από τα 60.000 μεγαλύτερα πλοία στον κόσμο θα χρησιμοποιούν έως το τέλος του 2028 καύσιμο LNG.
Και όλα αυτά όταν από τα 21 πλοία που λειτουργούσαν με υγροποιημένο φυσικό αέριο το 2010, πολλά εκ των οποίων ήταν μικρά και δραστηριοποιούνταν σε περιφερειακό επίπεδο, έχουμε φτάσει σήμερα στα 590 σε παγκόσμιο επίπεδο, συμπεριλαμβανομένων των μεγαλύτερων containerships στον κόσμο.