Skip to main content

Πλήττουν την αγορά των car carriers οι δασμοί στα κινεζικά ηλεκτροκίνητα

Περικοπή της παγκόσμιας ζήτησης κατά 2% υπολογίζει η VesselsValue

Τις συνέπειες για την ευρωπαϊκή αγορά car carriers από την αύξηση των δασμών στις εισαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, έως και 45,3%, αναλύει η VesselsValue.

Οι δασμοί της Ε.Ε., οι οποίοι τέθηκαν σε ισχύ τον Νοέμβριο για περίοδο πέντε ετών και αυξήθηκαν μετά από έρευνα σχετικά με τις κρατικές επιδοτήσεις της Κίνας προς τους εγχώριους κατασκευαστές αυτοκινήτων, επιβαρύνουν την εμπιστοσύνη και αυτό δημιούργησε σημαντικούς «αντίθετους ανέμους» για τους φορείς εκμετάλλευσης car carriers.

Η τιμή της μετοχής του κορυφαίου πλοιοκτήτη-διαχειριστή Wallenius Wilhelmsen δέχθηκε πλήγμα στα τέλη Οκτωβρίου μετά τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων του γ’ τριμήνου, σημειώνοντας πτώση κατά 20% μέσα σε μόλις δύο εβδομάδες πριν ανακάμψει εν μέρει, αφού οι αναλυτές μετοχών επισήμαναν ασθενέστερες προβλέψεις για τις παγκόσμιες πωλήσεις αυτοκινήτων στο μέλλον.

Η VesselsValue έχει επίσης εντοπίσει περίπου 1 εκατομμύριο «αυτοκίνητα σε εμπορευματοκιβώτια» από την Κίνα, τα οποία είναι πιθανό να επιστρέψουν σε τρόπους μεταφοράς Ro/Ro το 2025/26, παρέχοντας απροσδόκητη ώθηση στη ζήτηση για τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων.

Ωστόσο, οι ναύλοι μεταφοράς ελαφρών οχημάτων έχουν αρχίσει να «μαλακώνουν» από την Κίνα προς την Ευρώπη, καθώς ο όγκος των εξαγωγών της πρώτης δείχνει βραδύτερους ρυθμούς ανάπτυξης, και τα μεγάλα νεότευκτα πλοία παραδίδονται σε μεγαλύτερο αριθμό.

Μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται το Hoegh Aurora, ένα αμιγώς πλοίο μεταφοράς αυτοκινήτων και φορτηγών (PCTC) 9.100 ισοδύναμων μονάδων (CEU), που παραδόθηκε τον Αύγουστο στη νορβηγική Hoegh Autoliners από την China Merchant Heavy Industries, καθώς και o στόλος 30 PCTC της China COSCO Shipping Corporation (COSCO) που πρόκειται να παραδοθεί έως το 2026.

Η αγορά αυτοκινήτων της Κίνας ξεπερνά εκείνη της Ιαπωνίας και της Νότιας Κορέας με βάση τις πωλήσεις αυτοκινήτων που ανέρχονται σε περίπου 26 εκατομμύρια ετησίως, πράγμα που σημαίνει ότι σχεδόν ένα στα τρία αυτοκίνητα που πωλούνται παγκοσμίως είναι στην Κίνα.

Ως εκ τούτου, οι δυνατότητες της Κίνας να συνεχίσει τις εξαγωγές είναι τεράστιες. Ωστόσο, η VesselsValue εκτιμά ότι οι αυξήσεις των δασμών EV που έχει ορίσει η Ε.Ε. και στοχεύουν στην Κίνα θα μπορούσαν να αφαιρέσουν περίπου 10% της τελευταίας από την παγκόσμια ζήτηση, το οποίο δεν μπορεί εύκολα να αντικατασταθεί αλλού. Ισοδυναμεί με περικοπή της παγκόσμιας ζήτησης κατά περίπου 2%.

Ανάγκη συνεργασίας

Αλλά αν η Ε.Ε. θέλει να επιτύχει 55% χαμηλότερες εκπομπές CO2 έως το 2030 και μηδενικές εκπομπές CO2 έως το 2035, πρέπει να συνεργαστεί με την Κίνα και επομένως θα χρειαστεί πολύ σύντομα μια λύση. Το ίδιο δεν μπορεί να ειπωθεί για τις ΗΠΑ, όπου οι δασμοί για τα ηλεκτρικά ρεύματα είναι ήδη στο 100% και μπορεί να ανέβουν ακόμη περισσότερο υπό την κυβέρνηση του προέδρου Τραμπ. Όλα αυτά συνθέτουν ένα ευμετάβλητο 2025 για τον τομέα των μεταφορέων αυτοκινήτων.

Βαρύ βιβλίο παραγγελιών

Μία διογκωμένη αναλογία 39% του βιβλίου παραγγελιών car carriers προς τον εν ενεργεία στόλο θα εισφέρει μια καθαρή αύξηση της προσφοράς κατά 11% το 2025, η οποία θα έχει βαθύ αντίκτυπο.

Επιπλέον, μια ταχύτερη από την αναμενόμενη επίλυση της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα θα μπορούσε να δει το ποσοστό αυτό να αυξάνεται κατά 6% έως 17% με βάση τις μικρότερες και συχνότερες διελεύσεις που θα επιστρέψουν στο Σουέζ μετά από μια αρχική περίοδο συμφόρησης.