Η συνεχώς μεταβαλλόμενη πορεία στο διεθνές εμπόριο των βασικών εμπορευμάτων και συνεπώς στον ναυτιλιακό παγκόσμιο χάρτη δημιουργεί σύννεφα στις τιμές τόσο των ναύλων όσο και των commodities.
Σε ανάλυσή της, η Lloyd’s List υπογραμμίζει το γεγονός ότι το τελευταίο διάστημα καταγράφεται απότομη πτώση σε τρεις κλάδους της ναυτιλιακής βιομηχανίας, για διαφορετικούς λόγους σε κάθε περίπτωση.
Μάλιστα, θέτει και ένα βασικό ερώτημα για το αν οι χαμηλότεροι ναύλοι σηματοδοτούν και μια ευρύτερη επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας.
Συνήθως, οι μέρες που διανύουμε αποτελούν μια εποχή όπου οι ναύλοι αυξάνονται λόγω της χειμερινής ζήτησης και των καθυστερήσεων εξαιτίας των καιρικών φαινομένων, ωστόσο τα στοιχεία των Lloyd’s καταγράφουν μια εντελώς διαφορετική εικόνα, καθώς σε πολλούς κλάδους σημειώνονται νέα χαμηλά για το έτος.
Πιο συγκεκριμένα, έχουμε ταυτόχρονα πτώση στα bulkers, τα VLCCs και τα LNG Carriers.
Σύμφωνα με τους αναλυτές, εξακολουθεί να υπάρχει κερδοφορία, όμως δεν είναι εκεί που θα έπρεπε να είναι αυτή τη στιγμή του χρόνου. Σε αυτό το πλαίσιο, η άλλοτε αισιόδοξη επωδός των πλοιοκτητών για τον χειμώνα που έρχεται -«winter is coming»- φαίνεται πως έχει μετατραπεί σε αυτό που λέμε «μαύρος χειμώνας».
Όπως επισημαίνεται, η ναυτιλία γενικότερα -αλλά και τα χύδην εμπορεύματα (bulk commodities)- εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη και την ανάπτυξη της Κίνας, η οποία αυτή τη στιγμή επιβραδύνεται.
Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο προβλέπει αύξηση του παγκόσμιου ΑΕΠ κατά 3,2% το 2024 και το 2025, από 3,3% το 2023, ενώ για το κινεζικό ΑΕΠ το ΔΝΤ «βλέπει» αύξηση κατά 4,8% φέτος και 4,5% το επόμενο έτος, από 5,2% το 2023.
Με φόντο αυτά τα στοιχεία, ο διευθύνων σύμβουλος της Teekay Tankers, Kenneth Hvid, ανέφερε μιλώντας στο φόρουμ της Capital Link ότι «στα μέσα του καλοκαιριού, η προσδοκία για το τρίτο και το τέταρτο τρίμηνο ήταν ότι θα βλέπαμε έναν πολύ ισχυρό χειμώνα, εν αντιθέσει με αυτόν που βιώνουμε αυτή τη στιγμή.
Οι προσδοκίες ήταν αρκετά υψηλές – και αυτό αφορούσε όλες τις κατηγορίες assets. Όμως, καθώς οι αναλυτές επέστρεφαν από τις διακοπές, άρχισαν να ξυπνούν και να συνειδητοποιούν ότι το τρίτο τρίμηνο δεν εξελίχθηκε ακριβώς όπως περίμεναν. Έτσι, είδαμε πολλές από τις εκτιμήσεις να μεταβάλλονται επί τα χείρω. Στη συνέχεια, καθώς πλησιάζαμε στο τέταρτο τρίμηνο, οι εκτιμήσεις έπεσαν περαιτέρω».
Στο φόρουμ της Capital Link μίλησε και ο διευθύνων σύμβουλος της Okeanis Eco Tankers, Αριστείδης Αλαφούζος, ο οποίος υπογράμμισε ότι το μεγάλο ζήτημα είχε να κάνει με την Κίνα. «Αυτό μπορείτε να το δείτε σε όλους τους τομείς. Οτιδήποτε σχετίζεται με την ενέργεια και επιπλέει έχει ένα πραγματικά αδύναμο τέταρτο τρίμηνο, είτε πρόκειται για capesizes, είτε για πλοία μεταφοράς LNG ή δεξαμενόπλοια. Είναι προφανές ότι παρατηρείται μια αδυναμία στην Κίνα, η οποία αποτελεί σημαντική αγορά».
Στο ίδιο μήκος κύματος και ο αναλυτής της Deutsche Bank, Chris Robertson, ο οποίος έκανε λόγο για συνεχιζόμενη πτώση τόσο των spot ναύλων στα δεξαμενόπλοια όσο και των χρονοναυλώσεων (TCE) στα bulkers TCE έως το τέλος του έτους.
Δεξαμενόπλοια
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο δείκτης spot του Baltic Exchange που παρακολουθεί τη ναυλαγορά TCE για τα VLCC έφτασε τη Δευτέρα σε νέο χαμηλό έτους, στα 24.786 δολάρια ανά ημέρα, μειωμένος κατά 71% από τις 7 Οκτωβρίου.
Ο αναλυτής της Jefferies, Omar Nokta, εκτίμησε ότι οι ναύλοι των non-eco VLCC μειώνονται σε περίπου 17.000 δολ. την ημέρα, ενώ με τη σειρά του ο αναλυτής της Clarksons Securities, Frode Morkedal, έθεσε τον πήχη για του ιδίου τύπου πλοία στα 19.000 δολ. την ημέρα και για τα eco VLCC στα 26.000 δολ. την ημέρα.
Σύμφωνα με τους αναλυτές, η ασθενέστερη του αναμενομένου ζήτηση αργού πετρελαίου από την Κίνα έχει ασκήσει καθοδική πίεση στη ναυλαγορά των VLCC τις τελευταίες εβδομάδες.
Χαρακτηριστικές ήταν και οι τοποθετήσεις των ειδικών σε πάνελ για τα δεξαμενόπλοια (Breakwave Day) που έλαβε χώρα στις 5 Δεκεμβρίου. Όπως τονίστηκε, τα ασυνήθιστα αδύναμα ποσοστά των VLCC για το τέταρτο τρίμηνο του 2024 εξηγούνται εν μέρει από έναν συνδυασμό χαμηλότερης κινεζικής ζήτησης αργού πετρελαίου και αύξησης των συναλλαγών που υπόκεινται σε κυρώσεις.
Σε ό,τι αφορά τα μικρότερα πλοία, οι ναύλοι για τα δεξαμενόπλοια suezmax και aframax είναι υψηλότεροι συγκριτικά με τα VLCC. Ωστόσο, είναι σε πιο χαμηλά επίπεδα από τα συνηθισμένα ποσοστά του Δεκεμβρίου.
Τα στοιχεία της Clarksons ανεβάζουν τους ναύλους των suezmax σε 34.700 δολάρια την ημέρα, μειωμένα κατά 34% σε ετήσια βάση και των aframax στα 34.300 δολάρια την ημέρα, μειωμένα κατά 22%.
Bulk Carriers
Την ίδια ώρα, οι ναύλοι στην αγορά μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου χαρακτηρίζονται ιδιαίτερα αδύναμοι για αυτήν την περίοδο του έτους, καθώς -όπως επισημαίνεται- η αναμενόμενη ανάκαμψη του τέταρτου τριμήνου δεν ήρθε ποτέ, αντιθέτως η πτώση ήταν μεγάλη.
Σύμφωνα με τον Ulf Bergman, ανώτερο οικονομολόγο της ShipFix, «οι ναύλοι χύδην ξηρού φορτίου αντιμετώπισαν συνεχείς αντίθετους ανέμους την περασμένη εβδομάδα, με τον Baltic Dry Index να καταγράφει τέταρτη συνεχόμενη εβδομαδιαία απώλεια. Ενώ όλα τα τμήματα ήταν στο κόκκινο, τα capesizes εξελίχθηκαν στο μεγαλύτερο βαρίδι».
Αντίστοιχη είναι και η «ματιά» της Xclusive Shipbrokers, σύμφωνα με την οποία η διαδρομή του δείκτη BDI αφηγείται μια ιστορία σημαντικής επιδείνωσης. Όπως ανέφερε ο ναυλομεσιτικός οίκος, «καθώς το 2024 πλησιάζει στο τέλος του με μόλις δύο εβδομάδες να απομένουν, η ανασκόπηση της αγοράς των bulkers αποκαλύπτει μια ασταθή χρονιά που χαρακτηρίζεται από σημαντικές μειώσεις σε όλα τα τμήματα. Εκτός των μεγαλύτερων Capes, οι δείκτες του
Baltic Exchange που παρακολουθούν τα πλοία τύπου panamax και supramax σημείωσαν νέα χαμηλά τη Δευτέρα».
LNG Carriers
Όσο απογοητευτικοί κι αν είναι οι ναύλοι για τα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, η Lloyd’s List τονίζει ότι η πτώση τους ωχριά σε σύγκριση με την ιστορική κατάρρευση των ναύλων στην αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).
Το μόνο σωτήριο γεγονός μπορεί να είναι ότι το μεγαλύτερο μέρος της χωρητικότητας είναι υπό μακροπρόθεσμη ναύλωση σε σημαντικά υψηλότερα ποσοστά από εκείνα στην αγορά spot ή των συμφωνιών που συνήφθησαν πρόσφατα.
Οι τιμές των spot LNG είναι σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα. Ο κλάδος έχει υποφέρει από μια μεγάλη εισροή νεότευκτων σε μια εποχή που η ζήτηση για μεταφορά LNG έχει πληγεί από καθυστερήσεις στα έργα υγροποίησης, τις καλές καιρικές συνθήκες και την έλλειψη ανάγκης για αποθήκευση στην Ευρώπη.
Η Clarksons Securities επεσήμανε τη Δευτέρα ότι οι τιμές spot για τα πλοία μεταφοράς LNG με ατμοστροβίλους είναι μόλις στα 5.500 δολάρια την ημέρα, ένα ποσό κάτω από τα όρια των λειτουργικών εξόδων.
Η τρέχουσα αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς στόλο σε όρους χωρητικότητας σε κυβικά μέτρα ανέρχεται σε 50% έναντι 42,9% τον ίδιο μήνα του 2023.