Αντιστροφή εικόνας στο λιμάνι του Πειραιά, καθώς η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων και στους τρεις τερματικούς σταθμούς παρουσιάζει πλέον θετικό πρόσημο, παρά το γεγονός ότι το μεγαλύτερο μέρος των containerships συνεχίζει να αποφεύγει τον διάπλου της Ερυθράς Θάλασσας.
Από τον προβλήτα Ι που διαχειρίζεται ο ΟΛΠ, σε επίπεδο 11μήνου η διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων ξεπέρασε τα 500.000, εκ των οποίων τα 210.000 αφορούσαν την εγχώρια διακίνηση, σημειώνοντας αύξηση 20% σε σχέση με πέρυσι.
Παράλληλα, στο transit φορτίο η διακίνηση των containers από τον ίδιο προβλήτα ανήλθε σε 300.000 ΤΕUs, παρουσιάζοντας μικρή μείωση κατά 10% σε σχέση με πέρυσι.
Από τους προβλήτες που διαχειρίζεται η ΣΕΠ Α.Ε. (Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά), η διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων για πρώτη φορά σε επίπεδο μήνα κατέγραψε θετικό πρόσημο, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 0,3%.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Cosco Shipping Port, τον Νοέμβριο του 2024 από τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ διακινήθηκαν συνολικά 363.000 containers έναντι 362.000 τον ίδιο μήνα του 2023, σημειώνοντας άνοδο κατά 0,3%.
Στο διάστημα ΙανουαρίουΝοεμβρίου 2024 η διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων από τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ ανήλθε σε 3,861 εκατ. ΤΕUs έναντι 4,206 εκατ. TEUs το ίδιο διάστημα του 2023, πτώση κατά 8,2%.
Στους 36 σταθμούς
Η συνολική διακίνηση των containers στα 36 λιμάνια που ελέγχει η Cosco Shipping Ports, μέλος του Cosco Shipping Group, συνέχισε να αυξάνεται τον Νοέμβριο του 2024, κατά 2,3%.
Συγκεκριμένα, από όλους τους τερματικούς σταθμούς στον κόσμο που διαχειρίζεται η Cosco διακινήθηκαν 9,520 εκατ. εμπορευματοκιβώτια έναντι 9,308 τον ίδιο μήνα του 2023.
Σε επίπεδο 11μήνου του 2024 από τους τερματικούς σταθμούς που διαχειρίζεται η Cosco διακινήθηκαν συνολικά 102 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, έναντι 96 εκατ. το αντίστοιχο διάστημα του 2023, αύξηση 6,1%.
Όσον αφορά τη διακίνηση στην Κίνα, οι τερματικοί σταθμοί στις περιοχές Bohai Rim, Δέλτα του ποταμού Γιανγκτσέ και Νοτιοδυτική Ακτή σημείωσαν ιδιαίτερα καλές επιδόσεις, με τη διακίνηση στους τερματικούς σταθμούς Tianjin Container Terminals, Nantong, Wuhan και Beibu Gulf Port να αυξάνεται κατά 33,2%, 15,6%, 62,1% και 12,3% σε μηνιαία βάση αντίστοιχα.
Οι υπερπόντιοι τερματικοί σταθμοί συνέχισαν να παρουσιάζουν ισχυρά σημάδια ανάπτυξης, με τη διακίνησή τους να είναι αυξημένη κατά 4,6% σε μηνιαία βάση, μεταξύ των οποίων οι Abu Dhabi Terminal L.L.C., CSP Spain και CSP Zeebrugge τερματικοί σταθμοί σημείωσαν πολύ καλές επιδόσεις, με αύξηση κατά 23,6%, 16,9% και 293,8%, αντίστοιχα.
Η κατάσταση στην Ερυθρά
Οι επιπτώσεις των διαταραχών στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν αναδιαμορφώσει τους ναυτιλιακούς διαδρόμους παγκοσμίως, προκαλώντας δραματική αναπροσαρμογή του παγκόσμιου εμπορίου και εγείροντας κρίσιμα ερωτήματα σχετικά με την ανθεκτικότητα της αλυσίδας εφοδιασμού.
Πάντως τo πρακτορείο ειδήσεων Saba της Υεμένης ανέφερε χθες ότι η ομάδα των Χούθι είναι έτοιμη να υπογράψει έναν «οδικό χάρτη» με στόχο την επίλυση της σχεδόν δεκαετούς σύγκρουσης στην Υεμένη, ωστόσο απέρριψε οποιαδήποτε σχέση μεταξύ της ειρηνευτικής διαδικασίας και των επιθέσεών τους στην Ερυθρά Θάλασσα.
Η ανακοίνωση έγινε κατά τη διάρκεια συνάντησης στη Σαναά του υπουργού Εξωτερικών των Χούθι Τζαμάλ Αμέρ και των εκπροσώπων του γραφείου του απεσταλμένου του ΟΗΕ, Μοχάμεντ Ελ Γκάνεμ.
Ο διάπλους της Ερυθράς Θάλασσας
Σημειώνεται ότι ο υποναύαρχος Βασίλειος Γρυπάρης, διοικητής της επιχείρησης Aspides των ναυτικών δυνάμεων της Ε.Ε., μιλώντας πρόσφατα στο Lloyd’s List στο Λονδίνο είχε αναφέρει ότι τουλάχιστον το 15% των πλοίων θα μπορούσε να επιστρέψει με ασφάλεια στην Ερυθρά Θάλασσα, παρά το γεγονός ότι η ναυτική δύναμη διαθέτει μόνο τρία πλοία.
Πρόσθεσε επίσης ότι οι διευθύνοντες σύμβουλοι των ναυτιλιακών εταιρειών θα πρέπει να κάνουν τη δική τους ανάλυση κινδύνου προτού αποφασίσουν να συνεχίσουν να εκτρέπουν τους στόλους τους προς το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, επειδή υπάρχουν πολλά πλοία που στην πραγματικότητα δεν περιλαμβάνονται στον κατάλογο απειλών.