Skip to main content

Maersk: Βλέπει ισχυρή ζήτηση και το 2025 παρά τις αντιξοότητες από απεργίες και δασμούς

Αναμένει ότι τα ζητήματα ασφαλείας στην Ερυθρά Θάλασσα θα επιμείνουν και το 2025

Ισχυρή ζήτηση από τις ΗΠΑ βλέπει για το 2025 ο Charles van der Steene, πρόεδρος της Maersk Line στη Βόρεια Αμερική.

Η MAERSK αναμένει ότι η ανάπτυξη του παγκόσμιου εμπορίου θα ανέλθει από 5% έως 7% το 2025, οδηγούμενη κυρίως από την ισχυρή αμερικανική ζήτηση και μάλιστα παρά την αβεβαιότητα που υπάρχει για τις επικείμενες απεργίες στους λιμένες των ΗΠΑ και την επιβολή νέων δασμών από τον εκλεγμένο πρόεδρο των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ.

Σημειώνεται ότι τον Οκτώβριο η Maersk προχώρησε σε θετική αναθεώρηση των εκτιμήσεών της για τα συνολικά κέρδη του τρέχοντος έτους, ενώ παράλληλα επανεκτίμησε τις προοπτικές της για τον διακινούμενο όγκο εμπορευματοκιβωτίων του 2024.

Επιπλέον, τη Δευτέρα 9 Δεκεμβρίου η National Retail Federation ανακοίνωσε ότι η εισερχόμενη διακίνηση εμπορευμάτων στις ΗΠΑ αναμένεται να σημειώσει ρεκόρ τον Δεκέμβριο.

Η εν λόγω εκτίμηση αντανακλά τις προοπτικές κήρυξης απεργιών στους λιμένες της Ανατολικής Ακτής των ΗΠΑ τον προσεχή Ιανουάριο, καθώς και τις επικείμενες αυξήσεις των δασμών που σχεδιάζει ο νεοεκλεγείς πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ.

Ανάλογη είναι και η άποψη της DHL Global Forwarding, που ανέφερε ότι η ζήτηση για τη ναυτιλία εμπορευματοκιβωτίων είναι ισχυρότερη από την αναμενόμενη κατά τους τελευταίους μήνες του 2024.

Στην έκθεση Ocean Freight Market Outlook December 2024, η εταιρεία σημείωσε ότι οι κινεζικές εξαγωγές υπερβαίνουν τις προσδοκίες λόγω των αναμενόμενων αυξήσεων των δασμών από τον επερχόμενο πρόεδρο των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ. Ο κ. Τραμπ έχει δεσμευτεί να επιβάλει δασμούς 25% στις εισαγωγές από τον Καναδά και το Μεξικό, μαζί με τουλάχιστον 10% αύξηση των δασμών στις κινεζικές εισαγωγές.

Η ζήτηση για τη ναυτιλία εμπορευματοκιβωτίων αναμένεται να συνεχίσει να είναι ισχυρή μέχρι την κινεζική Πρωτοχρονιά τουλάχιστον λόγω της ζήτησης εν όψει των εορτών και των πιθανών αυξήσεων των δασμών των ΗΠΑ.

Ναύλοι

«Δεδομένης της ισχυρής ζήτησης κατά τη διάρκεια της χρονιάς, περιμέναμε ότι η κίνηση θα μειωνόταν σημαντικά προς το τέλος του έτους. Ωστόσο, ο όγκος του Νοεμβρίου ήταν παρόμοιος με τον Οκτώβριο και τον Σεπτέμβριο», δήλωσε η Niki Frank, διευθύνουσα σύμβουλος της DHL Global Forwarding Asia Pacific.

«Βλέπουμε σταθερή ζήτηση, αν και η αγορά αντιδρά πιο αργά απ’ ό,τι πολλοί περίμεναν, δεδομένης της αναστάτωσης στο ραντάρ. Αλλά αν η τυπική εποχική τάση διατηρηθεί, αναμένουμε μια μικρή άνοδο προς τον Δεκέμβριο και τον Ιανουάριο».

Όσον αφορά τους ναύλους, έχουν μεν χάσει έδαφος, αλλά παραμένουν σημαντικά ισχυρότεροι απ’ ό,τι πριν από έναν χρόνο.

Στην έκθεση σημειώνεται ότι ο δείκτης Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) για τις τιμές spot από την Ασία προς την Ευρώπη ήταν αυξημένος κατά 255% σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα και 147% υψηλότερα προς τη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ.

Δύο ακόμη διαταραχές θα μπορούσαν να περιμένουν τους φορτωτές των γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων τους πρώτους μήνες του 2025: μια απεργία στα λιμάνια της ανατολικής ακτής των ΗΠΑ και η αναπροσαρμογή των συμμαχιών.

Εάν οι λιμενεργάτες, που εκπροσωπούνται από τη Διεθνή Ένωση Λιμενεργατών (ILA), δεν καταλήξουν σε συμφωνία με τους εργοδότες, που εκπροσωπούνται από τη Ναυτιλιακή Συμμαχία των Ηνωμένων Πολιτειών (USMX), έως τις 15 Ιανουαρίου, θα μπορούσε να υπάρξει ένα δεύτερο κλείσιμο των λιμανιών της Ανατολικής Ακτής των ΗΠΑ και του Κόλπου μετά την τριήμερη απεργία στις αρχές Οκτωβρίου.

«Τα λιμάνια της Ανατολικής Ακτής αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 50% του όγκου των εισερχόμενων εμπορευμάτων στις ΗΠΑ» σημείωσε ο Praveen Gregory, Senior Vice President, Ocean Freight, DHL Global Forwarding Asia Pacific.

«Εάν το λιμάνι της Ανατολικής Ακτής κλείσει, τότε όλα τα εισερχόμενα πλοία θα κολλήσουν περιμένοντας το παράθυρο ελλιμενισμού τους, το οποίο στη συνέχεια καθυστερεί περαιτέρω το ταξίδι της επιστροφής τους προς τα ασιατικά και ευρωπαϊκά λιμάνια, διαταράσσοντας έτσι τη χωρητικότητα σε βασικές συναλλαγές».

Μια απεργία που αφήνει μεγάλο αριθμό πλοίων αποκλεισμένο έξω από τα λιμάνια των ΗΠΑ θα μπορούσε να περιπλέξει περαιτέρω την έναρξη της νέας συμμαχίας γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Gemina Cooperation μεταξύ της Maersk και της HapagLloyd στις αρχές Φεβρουαρίου.

Τέλος, η Maersk αναμένει ότι τα ζητήματα ασφαλείας στην Ερυθρά Θάλασσα θα επιμείνουν και το 2025.

Συνεπώς, οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα και η ανθεκτική αμερικανική ζήτηση θα συνεχίσουν να τονώνουν την κατανάλωση.