Skip to main content

Υψηλή ζήτηση για second hand πλοία το 2024

Τέταρτη διαδοχική χρονιά οι συναλλαγές ξεπέρασαν σε όγκο τα 100 εκατ. dwt - Άνω των 45 δισ. δολ. η αξία

Για μια ιδιαίτερα αξιοσημείωτη χρονιά σε ό,τι αφορά την αγορά μεταχειρισμένων πλοίων κάνει λόγο ο ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons, επισημαίνοντας ότι οι second hand συναλλαγές αγγίζουν τις 2.000 καθώς διανύουμε τις τελευταίες ημέρες του 2024.

Όπως τονίζει ο βρετανικός οίκος, οι αγοραπωλησίες από δεύτερο χέρι ήταν ιδιαίτερα ισχυρές κατά τη διάρκεια του έτους, με τον συνολικό αριθμό έως και την προηγούμενη εβδομάδα να βρίσκεται στα 1.961 πλοία, χωρητικότητας 111,5 εκατ. dwt.

Παράλληλα, η συνολική αξία αυτών των συναλλαγών ξεπέρασε τα 45 δισ. δολάρια, με τον Trevor Crowe, αναλυτή της Clarksons, να σημειώνει ότι το 2024 ήταν μια εξαιρετικά ενεργή χρονιά για τις συναλλαγές μεταχειρισμένων assets, ενώ ανέφερε χαρακτηριστικά ότι οι πλοιοκτήτες εκμεταλλεύτηκαν τις υψηλές τιμές για να προχωρήσουν στην ανανέωση του στόλου τους.

Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, η δραστηριότητα τη φετινή χρονιά υποστηρίχθηκε από το -σχεδόνρεκόρ πωλήσεων σε ό,τι έχει να κάνει με τα πλοία χύδην ξηρού φορτίου, αλλά και την ισχυρή δραστηριότητα των δεξαμενόπλοιων και των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, σε ένα σκηνικό που στηρίζει τη ζήτηση των αγοραστών.

Ωστόσο, ο αριθμός των deals κατέγραψε επιβράδυνση μετά το καλοκαίρι, με τις αγορές tankers να είναι ιδιαίτερα ήσυχες το τελευταίο διάστημα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η φετινή χρονιά είναι η τέταρτη στη σειρά όπου οι όγκοι ξεπέρασαν τα 100 εκατ. dwt, ένα όριο που δεν είχε ξεπεραστεί ποτέ πριν από το ρεκόρ όλων των εποχών, το 2021, με 143,2 εκατ. dwt.

Την ίδια ώρα, το πρώτο εξάμηνο του έτους οι συναλλαγές ανήλθαν σε 67,6 εκατ. dwt, ενώ στο δεύτερο εξάμηνο μέχρι στιγμής έχουν αλλάξει χέρια πλοία χωρητικότητας 43,4 εκατ. dwt.

Ενδεικτικός της ισχυρής αγοράς είναι και ο σχετικός δείκτης Clarksons SH Price Index, ο οποίος το 2021 έκλεισε στις 183 μονάδες, το 2022 στις 146, το 2023 στις 149, ενώ τον Δεκέμβριο του 2024 διαμορφώνεται στις 175 μονάδες.

Η έλλειψη κενών θέσεων στις γιάρδες για τη ναυπήγηση νέων πλοίων σε συνδυασμό με την αύξηση της ζήτησης χωρητικότητας για την εξυπηρέτηση των αναγκών μεταφοράς φορτίων έχουν εκτινάξει τις τιμές των second hand πλοίων.

Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο Crowe, «οι τιμές μεταχειρισμένων, ειδικά για τα bulk carriers και τα tankers, παρέμειναν σε σταθερά υψηλά επίπεδα μέχρι το καλοκαίρι και στη συνέχεια μειώθηκαν ελαφρώς».

Βέβαια, όπως επισημαίνεται, οι υψηλές τιμές προσφέρουν σημαντική απόδοση στα περιουσιακά στοιχεία πολλών πωλητών, με ορισμένους πλοιοκτήτες να χρησιμοποιούν την αγορά μεταχειρισμένων για να προχωρήσουν σε σχέδια ανανέωσης στόλου, καθώς το κόστος των νεότευκτων και οι χρόνοι παράδοσης από τα κορεσμένα ναυπηγεία χαρακτηρίζονται αυξημένοι.

Για να αντιληφθεί κανείς την αύξηση των τιμών στα μεταχειρισμένα πλοία, αρκεί να δει το παράδειγμα ενός VLCC, το οποίο αγοράστηκε τον Ιούλιο του 2019 (πέντε ετών) για 71 εκατ. δολάρια, ενώ σήμερα (10 ετών) η αξία του ξεπερνά τα 73 εκατ. δολάρια, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Clarksons.

Αν συγκρίνει κανείς το 2024 με την περασμένη χρονιά, θα δει ότι οι συναλλαγές ανά πλοίο είναι αυξημένες, καθώς το 2023 περίπου 1.700 πλοία άλλαξαν ιδιοκτήτη και μεταπωλήθηκαν σε άλλο εφοπλιστή.

Ανά τύπο πλοίου, το 2023 περίπου 670 tankers χωρητικότητας 61,2 εκατ. dwt και μέσης ηλικίας τα 14 έτη άλλαξαν ιδιοκτήτη, με τα MR δεξαμενόπλοια να αποτελούν το 38% του συνόλου.

Ακολούθησαν τα bulkers (654), χωρητικότητας στα 51,5 εκατ. dwt και μέσης ηλικίας τα 13 έτη, ενώ στην τρίτη και τέταρτη θέση βρέθηκαν τα containerships (186) και τα LNG Carriers (64) αντίστοιχα.

Όσον αφορά τη φετινή χρονιά, τα τελικά στοιχεία αναμένονται στις αρχές Ιανουαρίου, ωστόσο η εικόνα για τις πωλήσεις ανά τύπο πλοίου φαίνεται να είναι παρόμοια σε επίπεδο ποσοστών.

Σταθερή η ροή νέων ναυπηγήσεων

Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons, το 2024 χαρακτηρίστηκε «γεμάτο» και σε ό,τι έχει να κάνει με τις νέες ναυπηγήσεις, καθώς καταγράφηκε μια σταθερή ροή παραγγελιών, χωρητικότητας 156,2 εκατ. dwt.

Στον αντίποδα, οι πωλήσεις παλαιών πλοίων για διάλυση ήταν ιδιαίτερα αναιμικές, με τα στοιχεία να αποτυπώνουν μόνο 339 πλοία, χωρητικότητας 8,7 εκατ. dwt, να παίρνουν τον δρόμο για ανακύκλωση.

Μάλιστα, όπως τόνισε ο Trevor Crowe, «όλα  δείχνουν πως το 2024 θα είναι η πιο αδύναμη αγορά των διαλυτηρίων, μετά τα 6,5 εκατ. dwt του 2007».