Skip to main content

Μηχανές στο φουλ από containerships με κορυφαία liner την MSC

Δεύτερη η Maersk και τρίτη η CMA CGM στους leaders του κλάδου, σύμφωνα με την Alphaliner

Ρότα προς την τρίτη πιο κερδοφόρα χρονιά στην ιστορία έχει βάλει η αγορά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, παρά τις σημαντικές προκλήσεις που δημιουργούνται από τις γεωπολιτικές εντάσεις, τις ρυθμιστικές αλλαγές και το αυξημένο λειτουργικό κόστος.

Σύμφωνα με στοιχεία του οίκου αναλύσεων Alphaliner, η αγορά των containerships επιδεικνύει μια αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα και οι μεγαλύτερες εταιρείες τακτικών γραμμών (liners) παρουσιάζουν εξαιρετικά οικονομικά αποτελέσματα.

Ενδεικτικά, στις 26 Απριλίου 1956 πραγματοποιήθηκε η πρώτη επιτυχημένη μεταφορά container στην ιστορία από το μετασκευασμένο τάνκερ «Ideal X», γεγονός που θα άλλαζε ριζικά τον τομέα των μεταφορών παγκοσμίως, ενώ σχεδόν 70 χρόνια μετά η μεταφορική ικανότητα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ξεπέρασε για πρώτη φορά τα 30 εκατομμύρια TEUs.

Όπως δείχνουν τα στοιχεία της Alphaliner, τα καθαρά κέρδη των κορυφαίων ναυτιλιακών εταιρειών έχουν ήδη ξεπεράσει τα αποτελέσματα πλήρους έτους τόσο του 2020 όσο και του 2023, τοποθετώντας το 2024 στο top κερδοφορίας.

Οι προκλήσεις

Σε ό,τι αφορά το ευρύτερο περιβάλλον στο οποίο επιχειρούν τα containerships, οι αναλυτές επισημαίνουν τις συνεχιζόμενες εχθροπραξίες στη Μέση Ανατολή. Βάσει αυτών των δεδομένων υπάρχουν ουσιαστικές τροποποιήσεις των δρομολογίων, αναγκάζοντας τις εταιρείες να εκτρέψουν τα πλοία γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας. Σύμφωνα με την Alphaliner, αυτή η στρατηγική έχει επιταχύνει την αύξηση των τονομιλίων από έτος σε έτος σχεδόν στο 20%, αυξάνοντας κατά συνέπεια τα έξοδα σε πολλές κατηγορίες.

Ο ναυτιλιακός κολοσσός Maersk τονίζει ότι έχει καταγραφεί αύξηση 23% σε ετήσια βάση στο κόστος των καυσίμων, κάτι που αποδίδεται άμεσα στον περίπλου της Αφρικής. Μάλιστα, τα στοιχεία της Alphaliner αποκαλύπτουν ότι η Maersk έκαψε 8,5 εκατομμύρια τόνους καυσίμων τους πρώτους εννέα μήνες του 2024, ένας αριθμός που αντιπροσωπεύει αύξηση 16% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2023.

Επιπρόσθετο βάρος στην οικονομική πολυπλοκότητα αποτελεί και η εισαγωγή του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών της Ε.Ε. (EU ETS), το οποίο ανεβάζει και το επίπεδο δαπανών. Για παράδειγμα, η Maersk έχει ήδη διαθέσει σχεδόν 130 εκατ. δολάρια για να αντισταθμίσει τις εκπομπές άνθρακα το 2024 – ένα κόστος που δεν υπήρχε το προηγούμενο έτος.

Σύμφωνα με τους αναλυτές της Alphaliner, η ναυτιλιακή βιομηχανία παραμένει εξαιρετικά εύρωστη παρά τα αυξανόμενα έξοδα. Στο πλαίσιο αυτό, τονίζεται χαρακτηριστικά ότι το 2024 θα είναι απόδειξη της προσαρμοστικότητας του κλάδου, με τα κέρδη που καταγράφονται να του δίνουν το «χάλκινο μετάλλιο», πίσω μόνο από τις χρονιές της πανδημίας (2021 και 2022), όταν και έσπασαν όλα τα ρεκόρ κερδοφορίας.

Οι κορυφαίοι liners

Το συγκεκριμένο αφήγημα επιβεβαιώνεται και από τις οικονομικές καταστάσεις των βασικών παικτών της αγοράς μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, οι οποίες αποκαλύπτουν -προσώρας- ένα πλούσιο και συνάμα αισιόδοξο τοπίο στον κλάδο.

Αξίζει να σημειωθεί πως η MSC έχει ξεπεράσει το 20% στο μερίδιο αγοράς στους liners, σύμφωνα με στοιχεία της Alphaliner. Δεύτερη είναι η Maersk με 14,3%, τρίτη η CMA CGM με 12,3%, τέταρτη η COSCO με 10,6%, πέμπτη η Hapag-Lloyd με 7,5% και έκτη η Ocean Network Express με 6,3%.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Alphaliner, η MSC είχε κέρδη περί το 1,8 δισ. δολάρια κατά το τρίτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους. Μάλιστα, η εταιρεία του Τζιανλουίτζι Απόντε προχώρησε μέσα στην εβδομάδα σε μια νέα παραγγελία, που περιλαμβάνει δέκα megamaxes containerships των 24.000 TEUs, τα οποία θα ναυπηγηθούν Hengli Heavy Industry. Η συνολική επένδυση ανέρχεται σε 2,35 δισ. δολάρια.

Αναφορικά με το No2 του κλάδου, τα αποτελέσματα τρίτου τριμήνου του 2024 δείχνουν ότι η Maersk σημείωσε έσοδα 15,8 δισ. δολάρια (12,1 δισ. δολ. το αντίστοιχο διάστημα του 2023), υποκείμενο EBITDA 4,8 δισ. δολάρια και υποκείμενο EBIT 3,3 δισ. δολάρια. Με βάση τα αποτελέσματα του παραπάνω τριμήνου σε συνδυασμό με την ισχυρή ζήτηση στην αγορά εμπορευματοκιβωτίων και την έκρυθμη κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα, ο δανέζικος κολοσσός αναμένει για το 2024 υποκείμενα EBITDA ύψους 11 – 11,5 δισ. δολ. και EBIT 5,2 – 5,7 δισ. δολ. (έναντι 9 – 11 δισ. και 3 – 5 δισ. δολ., αντίστοιχα) και ελεύθερες ταμειακές ροές τουλάχιστον 3 δισ. δολ. (αντί τουλάχιστον 2 δισ. δολ.).

Αποτελέσματα ρεκόρ κατέγραψε και η CMA CGM το τρίτο τρίμηνο του 2024. Τα έσοδα αυξήθηκαν από 11,4 σε 15,8 δισ. δολάρια (+38,5%), τα EBITDA από 1,99 σε 4,96 δισ. δολάρια (+149%) και τα καθαρά έσοδα από 388 εκατ. σε 2,73 δισ. δολάρια (+ 2.342%). Το πρώτο εννεάμηνο του 2024 τα έσοδα του ναυτιλιακού ομίλου ανήλθαν σε 40,80 δισ. δολάρια, αυξημένα κατά 12,0% σε σχέση με την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου πέρυσι, με συνεισφορά 26,99 δισ. (+8, 9%) από τη ναυτιλία και 12,48 δισ. (+10,3%) από δραστηριότητες logistics.

Την ίδια ώρα, η ναυτιλιακή εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Hapag-Lloyd σημείωσε κέρδη ύψους 1,7 δισ. ευρώ για τους πρώτους εννέα μήνες του 2024. Το EBITDA του ομίλου διαμορφώθηκε σε 3,3 δισ. ευρώ, ενώ το EBIT ανήλθε σε 1,8 δισ. Η εταιρεία αναγνώρισε το αυξημένο κόστος λόγω της αναδρομολόγησης πλοίων γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, αλλά τόνισε την ισχυρή ζήτηση και τη μειωμένη χωρητικότητα ως βασικούς παράγοντες της οικονομικής της απόδοσης. Όπως τονίστηκε χαρακτηριστικά, η καλύτερη ζήτηση και οι υψηλότεροι ναύλοι το τρίτο τρίμηνο οδήγησαν σε σημαντική αύξηση των κερδών σε σχέση με τα προηγούμενα τρίμηνα του 2024.

Από την πλευρά της, η Ocean Network Express (ONE), η οποία αποτελεί την 6η μεγαλύτερη εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο με μέγεθος στόλου περί το 1,8 εκατ. TEUs, ανακοίνωσε αύξηση εσόδων 65% και κέρδος 1,999 δισ. δολάρια. Επιπλέον, η ONE θα επενδύσει 25 δισ. δολάρια μέχρι το τέλος της δεκαετίας για να αυξήσει τη χωρητικότητα του στόλου της στα 3 εκατ. TEUs. Σύμφωνα με το στρατηγικό της σχέδιο «One 2030», ο ασιατικός ναυτιλιακός κολοσσός θα επιδιώξει να επιτύχει ετήσια κέρδη 3,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων μέχρι το τέλος της δεκαετίας, καθώς και απόδοση ιδίων κεφαλαίων 10% μεσοπρόθεσμα.

Order book

Με φόντο αυτά τα δεδομένα, οι παραγγελίες για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων συνεχίζονται δίχως σταματημό. Ειδικότερα, σύμφωνα με δεδομένα της ναυλομεσιτικής Braemar, το βιβλίο παραγγελιών παγκοσμίως αριθμεί πλοία μεταφορικής ικανότητας 8,48 εκατ. TEUs.

Βάσει της Braemar, τα neo-Panamax βρίσκονται στο επίκεντρο των παραγγελιών, καθώς περίπου το ένα τρίτο του φετινού βιβλίου αφορά πλοία μεταφορικής ικανότητας 14.000 έως 17.999 TEUs. Από τις αρχές του τρέχοντος έτους έχουν τοποθετηθεί παραγγελίες για 346 containerships, παρά το γεγονός ότι το orderbook ήταν ήδη αρκετά «επιβαρυμένο» και η ναυλαγορά αντιμετώπισε ορισμένες προκλήσεις. Ταυτόχρονα, σημαντικός ήταν και ο αριθμός παραγγελιών για feeders έως και 2.000 TEUs, με 58 τέτοια πλοία να προστίθενται στη λίστα των υπό ναυπήγηση πλοίων.