Skip to main content

Εκτός νόμου όροι σε διαγωνισμό του υπουργείου Ναυτιλιας του Χρ. Στυλιανιδη… Στον «αερα» όλες οι άγονες

Alexandros Michailidis / SOOC

Η πρόβλεψη που ήταν αντίθετη με απόφαση του ΣτΕ, οι προσφυγές και οι καθυστερήσεις

Στον «αέρα» οι άγονες γραμμές της ακτοπλοΐας, εξαιτίας ενός «μη νόμιμου» όρου της διακήρυξης του διαγωνισμού του υπουργείο Ναυτιλίας τον περασμένο Οκτώβριο.

Όπως αναφέρουν κύκλοι της ακτοπλοίας στη ΄«Ν» στον διαγωνισμό που αναρτήθηκε πριν από δύο μήνες, υπήρχε πρόβλεψη για νεότερα σε ηλικία πλοία, στην κατηγορία 3, δηλαδή στα πλοία άνω των 20 ετών.

Η πρόβλεψη αυτή, ήταν αντίθετη με βάση περσινή απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για το ίδιο θέμα η οποία ανέφερε ότι ο διαγωνισμός είναι μειοδοτικός, για λόγους δημοσίου συμφέροντος,  άρα δεν μπορεί να υπάρχει ηλιακό προβάδισμα στην κατηγορία 3.

Με βάση την απόφαση του ΣτΕ, εταιρείες  της ακτοπλοίας, όπως ενημερώθηκε η «Ν» προσέφυγαν στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) κατά του «φάουλ» στους όρους της  προκήρυξης του διαγωνισμού από τον υπουργό Ναυτιλίας κ. Χρήστο Στυλιανίδη.

Δικαιώθηκαν, με αποτέλεσμα να «παγώσει» ο διαγωνισμός, αφού έκανε λόγο για «μη νόμιμη» πρόβλεψη, σύμφωνα με την περσινή απόφαση του ΣτΕ. Η εξέλιξη πηγαίνει πίσω την διαδικασία κάλυψης των άγονων γραμμών για την περίοδο 2024/2025.

Σύμφωνα με τα όσα ορίζουν οι διαδικασίες των συμβάσεων άγονων γραμμών, οι παρατάσεις που μπορεί να δώσει το υπουργείο είναι διάρκειας τριών μηνών.

Καθυστερήσεις

Ωστόσο το υπουργείο με επιστολή του προς τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, σύμφωνα με όσα έχει πληροφορηθεί η «Ν», ζητά από τις εταιρείες να καταθέσουν προσφορές στις 27 Ιανουαρίου 2024. Με καθυστέρηση δηλαδή πάνω από δύο μήνες.  Στην ίδια επιστολή το υπουργείο, αναφέρει ότι διατηρεί το δικαίωμα να προσφύγει κατά της απόφασης της ΕΑΔΗΣΥ. Σε αυτή την περίπτωση η διαδικασία του διαγωνισμού θα καθυστερήσει περαιτέρω.

Σύμφωνα με νομικούς κύκλους στους οποίους απευθύνθηκε η «Ν» η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του διαγωνισμού του υπουργείου Ναυτιλίας, από το «μη νόμιμο» λάθος στην σύνταξή του, είναι πλέον δεδομένη. Αλλά ακόμα και αν προχωρήσει στις 27 Ιανουαρίου, υπάρχει ισχυρό ενδεχόμενο να προσφύγουν στο ΣτΕ κατά της απόφασης της ΕΑΔΗΣΥ ακτοπλοϊκές εταιρείες που κρίνουν ότι έχουν νόμιμο δικαίωμα. Και σε αυτή την περίπτωση οι νέες συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας θα καθυστερήσουν για πολλούς μήνες.

Καθυστερήσεις, αναμένεται να έχουμε,  ακόμα και σε περίπτωση που ανοίξουν κανονικά οι προσφορές των ακτοπλοϊκών εταιρειών, αφού είναι σύνηθες να υπάρχουν ενστάσεις σε κάποιες από τις γραμμές.

Η απόφαση της ΕΑΔΗΣΥ

Η ΕΑΔΗΣΥ εξέτασε ακόμα δύο όρους του διαγωνισμού, για τους οποίους έγιναν προσφυγές και για τους οποίους αποφάσισε:

  • Για τον όρο της διακήρυξης που άλλαζε χωρίς αιτιολογία την ηλικιακή κατάταξη κατηγοριών 1,2 και 3 με νέα κριτήρια έκρινε ότι αυτή η αλλαγή στα ηλικιακά όρια έγινε άνευ αιτιολογίας και τεκμηρίωσης και με τρόπο που δε συμβαδίζει με την αρχή του ελεύθερου ανταγωνισμού.
  • Για τον όρο που περιόριζε τη συμμετοχή για συγκεκριμένες άγονες γραμμές μόνο για πλοία κατηγορίας 3 έκρινε ότι με αυτό τον όρο στερεί το υπουργείο Ναυτιλίας από τους ενδιαφερόμενους την δυνατότητα συμμετοχής υπό συνθήκες ανταγωνισμού και ίσης μεταχείρισης.