Skip to main content

15 Έλληνες στο Top 100 της Lloyd’s List με τις επιδραστικότερες προσωπικότητες

Η Μαρία Αγγελικούση / ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ

Ποιοι εφοπλιστές, θεσμικοί και καθηγητές ξεχώρισαν τη χρονιά που φεύγει

Τον τεράστιο αντίκτυπο της ελληνικής ναυτιλίας και της ισχύος που αντιπροσωπεύει απεικονίζει για άλλη μια φορά η ετήσια έκδοση της Lloyd’s List για τις 100 προσωπικότητες με τη μεγαλύτερη επίδραση στον κλάδο.

Συνολικά 15 Ελληνίδες και Έλληνες εφοπλιστές, θεσμικοί και καθηγητές, βρίσκονται φέτος ανάμεσα στα 100 πρόσωπα της ναυτιλίας για τη χρονιά που τελειώνει σε λίγες ημέρες.

Στην πρώτη ελληνική θέση και 12η στην κατάταξη βρίσκεται η Μαρία Αγγελικούση, επικεφαλής του Ομίλου Αγγελικούση.

Στην ανάλυση των Lloyd’s γίνεται ιδιαίτερη μνεία στην εξαγορά του στόλου 18 shuttle δεξαμενόπλοιων της Altera Shuttle Tankers -ανακοινώθηκε τον Νοέμβριο του 2024- που δραστηριοποιείται στη Βόρεια Θάλασσα, τη Βραζιλία και τις ανατολικές ακτές του Καναδά.

Νωρίτερα μέσα στο έτος ο όμιλος είχε κάνει το ντεμπούτο του στον τομέα παραγγέλλοντας τρία δεξαμενόπλοια τύπου shuttle στη Νότια Κορέα, με την ευκαιρία της συμφωνίας μετά από διαγωνισμό με την Petrobras.

Η ανάπτυξη για τον όμιλο το 2024 ήρθε μέσα από τη διαφοροποίηση στον τομέα των shuttle δεξαμενόπλοιων, η οποία επισφραγίστηκε με μία από τις μεγαλύτερες συμφωνίες στην ιστορία του Ομίλου Αγγελικούση, που ξεπερνά τα 75 χρόνια ιστορίας.

Στη 16η θέση της λίστας είναι ο Ευάγγελος Μαρινάκης, επικεφαλής του ομίλου Capital, ο οποίος κέρδισε θέσεις σε σχέση με πέρσι. Όπως τονίζουν οι Llolyd’s, ο όμιλος «έχει αναμφισβήτητα ξεπεράσει κάθε άλλον Έλληνα πλοιοκτήτη στις επενδύσεις του στην ενεργειακή μετάβαση που απαιτείται για την απαλλαγή του κλάδου από τον άνθρακα.

Εκτός από την παραγγελία 18 σύγχρονων πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, εκ των οποίων τα έξι παραμένουν σε παραγγελία για παράδοση το 2026 και το 2027, ο όμιλος έχει επενδύσει σε έξι μεσαίου μεγέθους πλοία μεταφοράς αερίου που μπορούν να μεταφέρουν αμμωνία και τέσσερα μοναδικά μεταφοράς πολλαπλών αερίων πλοία, που μπορούν να μεταφέρουν και υγροποιημένο CO2».

Μία θέση παρακάτω, στη 17η, είναι η Φωτεινή Ιωαννίδου, η Magda Kopczynska και ο Kurt Vandenberghe της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

«Ενώ η ναυτιλία προσαρμόζεται στους νέους πράσινους κανονισμούς της Ευρώπης, στις Βρυξέλλες συμβαίνουν μεγαλύτερα πράγματα. Η επόμενη θητεία της προέδρου της Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν θα δρομολογήσει ευρύτερες αλλαγές, που θα συμβάλουν στη διαμόρφωση του μέλλοντος της ναυτιλίας. Η Φον ντερ Λάιεν έχει δεσμευτεί να παρουσιάσει μια καθαρή βιομηχανική συμφωνία κατά τις πρώτες 100 ημέρες της, με στόχο την ενίσχυση της καθαρής ενέργειας σε τομείς που είναι δύσκολο να σταματήσουν, στους οποίους περιλαμβάνεται και η ναυτιλία. Η συμφωνία αναμένεται να διαμορφωθεί κατά το α’ εξάμηνο του επόμενου έτους, καθώς η Επιτροπή, η οποία αναλαμβάνει τα καθήκοντά της τον Δεκέμβριο, θα βρει τα βήματά της», αναφέρεται χαρακτηριστικά, με τους Φωτεινή Ιωαννίδου, επικεφαλής της waterborne transport, Magda Kopczynska και Kurt Vandenberghe.

Στην 20ή θέση βρίσκεται ο Γιώργος Προκοπίου, με τις εταιρείες Dynacom Dynagas και Seatrade.

Για τον κ. Προκοπίου οι Lloyd’s επισημαίνουν: «Μια ματιά στο βιβλίο παραγγελιών των νεότευκτων πλοίων του είναι αρκετή για να διαψεύσει κάθε εικασία σχετικά με τη μελλοντική δέσμευση του Προκοπίου στη ναυτιλία.

Μέχρι τον Νοέμβριο του 2024, ο πλοιοκτήτης είχε υπογράψει συμβόλαια για σχεδόν 100 πλοία – ένα βιβλίο παραγγελιών ου επισκιάζει ακόμη και το τεράστιο ξέσπασμα στο οποίο είχε επιδοθεί αμέσως μετά τη χιλιετία, το οποίο επισφράγισε τη στροφή της ελληνικής ναυτιλίας προς τα νεότευκτα εκείνη τη στιγμή και εκτόξευσε τον ίδιο τον Προκοπίου στην κορυφή των private πλοιοκτητών».

Τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, υπάρχουν 56 δεξαμενόπλοια για την Dynacom Tankers και 32 bulkers για τον ξηρό βραχίονα Sea Traders. Υπό κατασκευή βρίσκονται επίσης οκτώ πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου 200.000 κυβικών μέτρων από μια σειρά 14 πλοίων.

Στην 24η θέση της λίστας είναι η Αγγελική Φράγκου του Ομίλου Navios. Σύμφωνα με την ανάλυση, «το περασμένο έτος δεν ήταν μόνο η 70ή επέτειος της Navios, αλλά και η 20ή επέτειος από την ίδρυση της πρώτης εισηγμένης εταιρείας της, της International Shipping Enterprises (ISE), στον Nasdaq.

Από τον Νοέμβριο του 2024, η εισηγμένη στο χρηματιστήριο Navios Maritime Partners διαχειρίζεται 179 πλοία που είναι ιδιόκτητα ή υπό δικαίωμα προαίρεσης αγοράς. Ο στόλος, αξίας 5,7 δισ. δολαρίων, περιλαμβάνει 75 πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, 48 containerships και 56 δεξαμενόπλοια.

Όπως υποδηλώνει αυτό το στιγμιότυπο του τότε και του τώρα, η Φράγκου έχει επιδείξει μια αριστοτεχνική ικανότητα να κατευθύνει μια μεγάλη ναυτιλιακή οντότητα μέσα από τις κορυφές και τα χαμηλά του κλάδου».

Η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού βρίσκεται στην 26η θέση της λίστας των Lloyd’s.

Ως ηγέτης της μεγαλύτερης εφοπλιστικής ένωσης στον κόσμο, όποιος είναι πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, που ιδρύθηκε το 1916, αξίζει και με το παραπάνω μια περίοπτη θέση στην ετήσια λίστα μας, αναφέρουν οι αναλυτές.

Στη διάρκεια της θητείας της η Τραυλού είναι πιστή στην υπόσχεσή της να είναι πρέσβειρα όχι μόνο της ελληνικής ναυτιλίας -της υπ’ αριθμόν ένα εφοπλιστικής κοινότητας στον κόσμο- αλλά ολόκληρης της ναυτιλίας, σημειώνουν οι Lloyd’s.

«Ενδεικτικό του πώς την βλέπουν οι άλλοι ηγέτες του κλάδου, η Τραυλού έλαβε την περίφημη θέση του κεντρικού ομιλητή στην εκδήλωση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου για το καθαρό μηδέν στο COP28 στο Ντουμπάι τον Δεκέμβριο του 2023».

Στην 33η θέση της λίστας είναι ο Γιώργος Οικονόμου, για τον οποίο οι Lloyd’s αναφέρουν μεταξύ άλλων: «Εν τω μεταξύ, παρά την εστίαση σε νέα έργα -και στον κόσμο της τέχνης, όπου κατατάσσεται ως ένας από τους κορυφαίους σύγχρονους συλλέκτες παγκοσμίως- ο Οικονόμου παραμένει ένας κορυφαίος ανεξάρτητος πλοιοκτήτης. Ο όμιλός του, TMS Group, διαθέτει στόλο με περισσότερα από 130 πλοία και έχει παραγγείλει περίπου 45 νεότευκτα, που περιλαμβάνουν πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, πολύ μεγάλα πλοία μεταφοράς αμμωνίας, δεξαμενόπλοια και πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου.

Κατά τη διάρκεια του 2024 η TMS ξεκίνησε ένα φιλόδοξο σχέδιο στρατηγικής ενεργειακής μετάβασης σε συνεργασία με το Lloyd’s Register».

Για τον Κωστή Κωνσταντακόπουλο και τον Όμιλο της Costamare, που είναι στην 35 θέση της λίστας, οι Lloyd’s επισημαίνουν: «Η εταιρεία γιόρτασε πρόσφατα τα 50 χρόνια λειτουργίας της, διατηρεί στόλο περίπου 70 πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μαζί με έναν πιο πρόσφατα αποκτηθέντα στόλο περίπου 40 πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου. Τα κέρδη της φέτος έχουν εκτοξευθεί στα ύψη.

Ο Κωστής Κωνσταντακόπουλος, ο οποίος έχει ιστορικό προνοητικότητας στην αξιοποίηση διαφόρων τύπων τεχνογνωσίας διαχείρισης διεθνώς, υπογράμμισε τη μακροπρόθεσμη στρατηγική δέσμευση της εταιρείας στον τομέα του ξηρού χύδην φορτίου.

Το αποτύπωμά της περιλαμβάνει επίσης μια διετή πλατφόρμα εκμετάλλευσης χύδην φορτηγών πλοίων, την Costamare Bulkers, η οποία διοικείται από γραφεία στην Κοπεγχάγη, το Αμβούργο, την Αθήνα, το Μονακό, τη Σιγκαπούρη και το Τόκιο. Επί του παρόντος ναυλώνει περίπου 56 newcastlemaxes, capesizes και kamsarmaxes.

Η πρόσφατη διαφοροποίηση περιελάμβανε επίσης την εξαγορά της πλειοψηφίας της νεοσύστατης πλατφόρμας μίσθωσης πλοίων Neptune Maritime Leasing».

Στην 37η θέση της Lloyd’s List είναι ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας χύδην ξηρού φορτίου Star Bulk Carriers Πέτρος Παππάς. Ο επικεφαλής της εισηγμένης στον Nasdaq εταιρείας, με στόλο περίπου 160 πλοίων, προχώρησε σε συγχώνευση των μετοχών με την εισηγμένη στο χρηματιστήριο ομότιμη Eagle Bulk -ιδιοκτήτρια 52 supramaxes και ultramaxes- που έκλεισε τον Απρίλιο του 2024.

Στην 49η θέση ο Έλληνας πλοιοκτήτης Πήτερ Λιβανός πρωτοστατεί στην εξερεύνηση της ναυτιλίας στη δέσμευση διοξειδίου του άνθρακα, αλλά παραμένει μια δύναμη στη ναυτιλία LNG και στο χύδην ξηρό φορτίο.

Πριν από δυόμισι χρόνια, ο κ. Λιβανός παρουσίασε την EcoLog, ένα φιλόδοξο σχέδιο δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα με σχέδιο κατασκευής ενός στόλου 60 εξειδικευμένων μεταφορέων CO2.

Κατέχει επίσης μερίδιο 20% στον τερματικό σταθμό πλωτής αποθήκευσης και επαναεριοποίησης Gastrade στην Αλεξανδρούπολη με την πλωτή μονάδα επαναεριοποίησης, ενώ η εταιρεία του DryLog διαχειρίζεται εμπορικά έναν στόλο 70-80 πλοίων, από supramaxes έως capesizes, συμπεριλαμβανομένων περίπου 28 ιδιόκτητων και μακροχρόνια ναυλωμένων bulkers.

Στην 63η θέση είναι ο Γιώργος Λογοθέτης, επικεφαλής του Libra Group. Πούλησε τον στόλο των χύδην φορτηγών του στη δεκαετία του 2000 και στη συνέχεια επένδυσε στη ναυτιλία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αποκτώντας 96 πλοία μεταξύ 2008 και 2020.

Στη συνέχεια πούλησε τα περισσότερα από τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κοντά στην κορυφή, ολοκληρώνοντας τις τελικές πωλήσεις τον Ιούνιο, με συνολικά έσοδα άνω των 2 δισ. δολαρίων.

Η Lomar, ο ναυτιλιακός βραχίονας του Libra Group, έχει στρέψει την προσοχή της στο ξηρό χύδην φορτίο φέτος, με πολλαπλές εξαγορές.

Ο όμιλος κατέχει επίσης έξι δεξαμενόπλοια μεταφοράς χημικών υπό την επωνυμία CB Tankers.

Στην 76η θέση φιγουράρει ο δρ Νικόλας Τσάκος, γιος του καπετάν Παναγιώτη Τσάκου. Ο Νίκος Τσάκος είναι ιδρυτής και επικεφαλής της εισηγμένης στη Νέα Υόρκη Tsakos Energy Navigation.

Με ένα ρεκόρ ετήσιων κερδών το 2023 και ένα ακόμη ισχυρό α’ εξάμηνο το 2024 άνοιξε ο δρόμος για αύξηση 50% στα μερίσματα για τους μετόχους, μετά τον τετραπλασιασμό της διανομής για το προηγούμενο έτος.

Ο κ. Τσάκος αναπτύσσει και ανανεώνει επιδέξια τον ποικιλόμορφο στόλο δεξαμενόπλοιων της εταιρείας, με ένα κυλιόμενο πρόγραμμα 21 νεότευκτων πλοίων, που αντικατέστησε 13 πλοία παλαιότερης γενιάς, τα οποία είχαν μέση ηλικία άνω των 17 ετών.

Από το 2025 και μετά, η TEN θα παραλαμβάνει νέα δεξαμενόπλοια shuttle και suezmaxes, καθώς και δεξαμενόπλοια προϊόντων LR1 και MR2.

Η Έλπη Πετράκη από την 83η θέση γιορτάζει τη δεύτερη χρονιά της ως πρόεδρος της Women’s International Shipping & Trading Association.

Η κ. Πετράκη αναγνωρίζει ότι πρέπει να γίνει περισσότερη δουλειά σε βάθος και ελπίζει να δει περισσότερες γυναίκες να συμμετέχουν στη ναυτιλία.

Αυτή τη στιγμή αναμένει τα αποτελέσματα της κοινής έρευνας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού και της Wista Women in Maritime Survey, η οποία θα διαρκέσει έως τον Δεκέμβριο του 2024, ενώ η δημοσίευση αναμένεται τον Μάιο του 2025.

Η Σεμίραμις Παληού, γόνος παραδοσιακής ελληνικής ναυτιλιακής οικογένειας, βρίσκεται στην 87η θέση. Ξεκίνησε την καριέρα της ως ασκούμενη επιθεωρήτρια πλοίων στο Lloyd’s Register.

Είναι μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, του Global Maritime Forum και του UK P&I Club, καθώς και αντιπρόεδρος της ελληνικής επιτροπής του DNV και μέλος των ελληνικών επιτροπών τριών άλλων μεγάλων νηογνωμόνων.

Είναι διευθύνουσα σύμβουλος της Diana Shipping, που είναι εισηγμένη στις ΗΠΑ και διαχειρίζεται πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, ενώ είναι και πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος, Helmepa, μιας περιβαλλοντικής οργάνωσης που μετρά πάνω από τέσσερις δεκαετίες ζωής.

Η Diana Shipping έχει έναν στόλο από 36 bulkers, έχει αναχρηματοδοτήσει με επιτυχία μέρος των πιστώσεών της, ενώ έχει αντλήσει επίσης 150 εκατ. δολάρια από την προσφορά ομολόγων το 2024.

Επίσης η OceanPal, μια εταιρεία που ίδρυσε η κ. Παληού -αρχικά ως spin-off από την Diana- έχει επίσης εξελιχθεί θετικά, σύμφωνα με την ανάλυση των Lloyd’s.

Στην 98η θέση είναι ο καθηγητής Κώστας Γραμμένος, ο οποίος φέτος γιόρτασε την 40ή επέτειο του Κέντρου Ναυτιλίας, Εμπορίου και Χρηματοοικονομικών.

Ο γνωστός καθηγητής έχει καθοδηγήσει και εκπαιδεύσει τα πιο επιτυχημένα στελέχη στον κλάδο εδώ και δεκαετίες και με τον τρόπο αυτό έχει σημαντικό αντίκτυπο στην αγορά.

Νωρίτερα φέτος του απονεμήθηκε ένας ακόμη τιμητικός διδακτορικός τίτλος, αυτή τη φορά από το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος, με το αμφιθέατρο του Πανεπιστημίου στη Θεσσαλονίκη να παίρνει το όνομά του.