Skip to main content

Κυριαρχεί η Κίνα στη ναυπηγική αγορά

Κατέχει σήμερα το 65% των παγκόσμιων παραγγελιών μέσω κυβερνητικής στήριξης και δημοσίων επενδύσεων

Ηγέτιδα της παγκόσμιας αγοράς ναυπηγήσεων αναδεικνύεται για άλλη μια φορά η Κίνα που μέσω κυβερνητικής στήριξης και των δημοσίων επενδύσεων κατέχει σήμερα το 65% των παγκόσμιων παραγγελιών, όταν το μερίδιό της στις ναυπηγικές γιάρδες το 2000 ήταν μικρότερο από 10%.

Σύμφωνα με τον αναλυτή αγοράς του ναυλομεσιτικού γραφείου της Intermodal Νίκο Ταγκούλη, τον Νοέμβριο του 2024, το βιβλίο παραγγελιών της κινεζικής ναυπηγικής βιομηχανίας μετρούσε 3.256 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 224 εκατομμυρίων dwt, σημειώνοντας αύξηση 37% από το 2023 και 72% από το 2022, με το παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών ναυπηγήσεων να σημειώνει άνοδο κατά 21% από το 2023.

Σύμφωνα με τον αναλυτή της alpaliner, το παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών για ναυπηγήσεις έχει αυξηθεί κατά σχεδόν 41%, από 3.591 πλοία το 2021 σε 5.049 τον Νοέμβριο του 2024.

Στον τομέα των νέων συμβάσεων, τα κινεζικά ναυπηγεία παρέμειναν κυρίαρχα, εξασφαλίζοντας 1.338 πλοία συνολικής χωρητικότητας 103,9 εκατομμυρίων dwt, μέγεθος που αντιπροσωπεύει το 70% του συνόλου των νέων συμβάσεων.

Ειδικότερα, τα κινεζικά ναυπηγεία είχαν το 89% των παραγγελιών πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, το 81% των παραγγελιών πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου και το 74% των συμβάσεων δεξαμενόπλοιων.

Επέκταση εγκαταστάσεων

Σημειώνεται ότι μετά τη σταδιακή επαναλειτουργία της παγκόσμιας οικονομίας και την ανάκαμψη του διεθνούς εμπορίου στη μετά Covid εποχή, η ναυπηγική βιομηχανία γνώρισε μια αξιοσημείωτη αύξηση της ζήτησης για νέες παραγγελίες σε νεότευκτα πλοία. Τα κινεζικά ναυπηγεία, προκειμένου να επωφεληθούν από την αύξηση της ζήτησης στην παγκόσμια αγορά ναυπηγήσεων, προέβησαν σε επαναλειτουργία των αδρανών ναυπηγικών μονάδων, ενώ προχώρησαν σε επέκταση και των υφιστάμενων εγκαταστάσεων. Μάλιστα, το Jiangsu Rongsheng Heavy Industries, ένα αδρανές ναυπηγείο κοντά στη Σαγκάη, αναβίωσε μετά από μία δεκαετία αδράνειας με ένα συμβόλαιο μεγάλης κλίμακας από την MSC για οκτώ πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων 12.000 TEUs.

Οι θέσεις για την κατασκευή κιβωτιοφόρων πλοίων έχουν σχεδόν εξαντληθεί μέχρι το επόμενο έτος στα κορυφαία ναυπηγεία της Ανατολικής Ασίας, ενώ η MSC διαθέτει τον μεγαλύτερο στόλο boxship στον κόσμο, καθώς και το μεγαλύτερο βιβλίο παραγγελιών με 128 πλοία υπό παραγγελία, σύμφωνα με την alphaliner.

Εκτός από το κινεζικό ναυπηγείο Jiangsu Rongsheng, ένα από τα μεγαλύτερα ιδιωτικά κινεζικά ναυπηγεία, που ιδρύθηκε το 2006, άλλα ναυπηγεία, όπως το Hengli Heavy Industry, το Yangzhou Guoyu Shipbuilding και το Dalian Shipbuilding Offshore, ξεκίνησαν εκ νέου τη λειτουργία τους.
Εν τω μεταξύ, τα ναυπηγεία New Times Shipbuilding, Wuhu Shipyard και Nantong Xiangyu Shipbuilding, μεταξύ άλλων, έχουν επεκτείνει τις δυνατότητες παραγωγής τους.

Αυτή η αύξηση της ναυπηγικής ικανότητας αναμένεται να απορροφήσει μέρος της υπερβάλλουσας ζήτησης, μειώνοντας τους χρόνους παράδοσης των πλοίων.

Η Ένωση Εθνικής Ναυπηγικής Βιομηχανίας της Κίνας (CANSI) ανέφερε ότι τα ναυπηγεία της είχαν λάβει σχεδόν το 75% των συνολικών παραγγελιών που είχαν δοθεί τους πρώτους εννέα μήνες του 2024 ή συνολικά 87,11 εκατομμύρια dwt, κυριαρχώντας στις νέες παραγγελίες και διευρύνοντας την παγκόσμια ηγετική τους θέση.

Για το εννεάμηνο ο όγκος των κινεζικών ναυπηγήσεων ήταν αυξημένος κατά σχεδόν 52% σε σχέση με το 2023, καθώς η Κίνα συνεχίζει να αυξάνει τη ναυπηγική της παραγωγή. Σύμφωνα με την CANSI, η κινεζική ναυπηγική αγορά αντιπροσωπεύει περίπου το 61,4% των παγκόσμιων παραγγελιών νεότευκτων πλοίων ή συνολικά 193,3 εκατομμύρια dwt.

Δυνατότητες μεγάλης κλίμακας

Η άνοδος της Κίνας ως κυρίαρχης δύναμης στην παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία μπορεί να αποδοθεί σε διάφορους παράγοντες, συμπεριλαμβανομένης της σημαντικής κυβερνητικής στήριξης, των επενδύσεων σε νέες τεχνολογίες, του χαμηλού κόστους εργασίας, αλλά και των δυνατοτήτων παραγωγής μεγάλης κλίμακας.

Επιπλέον, η Κίνα έχει αξιοποιήσει με επιτυχία τις συνεργασίες με διεθνείς εταιρείες, διευκολύνοντας τη μεταφορά πολύτιμης τεχνογνωσίας, επιτρέποντας την πρόοδο στην κατασκευή πιο εξελιγμένων πλοίων, όπως δεξαμενόπλοια μεταφοράς χημικών προϊόντων ή μεταφοράς αερίου.

Η εγχώρια ζήτηση τόσο για την κατασκευή νέων πλοίων όσο και για υπηρεσίες επισκευής αποτελεί επίσης βασικό παράγοντα, με τον κινεζικό στόλο να αντιπροσωπεύει περίπου το 13% της παγκόσμιας χωρητικότητας.

Τα παραπάνω αποτελούν τα κύρια πλεονεκτήματα του κινεζικού ναυπηγικού τομέα, σε συνδυασμό με μια καλά ολοκληρωμένη αλυσίδα εφοδιασμού που εξασφαλίζει την έγκαιρη παράδοση των υλικών που απαιτούνται για την κατασκευή των πλοίων και περιβαλλοντικά βιώσιμες πρακτικές.