Αναγκαίες χαρακτήρισε τις συνέργειες μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου στις άγονες γραμμές, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης, αναφερόμενος στην απανθρακοποίηση της ναυτιλίας, την οποία χαρακτήρισε ως τη μεγαλύτερη πρόκληση.
Μιλώντας σε ναυτιλιακό φόρουμ του Ελληνογαλλικού Επιμελητηρίου, είπε ότι η Ελλάδα εφαρμόζει ήδη το μοντέλο Σύμπραξης Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα στον ακτοπλοϊκό κλάδο για τις άγονες γραμμές, παρέχοντας στους επενδυτές ισχυρή προβλεψιμότητα ταμειακών ροών, αλλά και καθιστώντας την πράσινη επένδυση οικονομικά βιώσιμη.
Αναφερόμενος στη στρατηγική της Ελλάδας για την από-ανθρακοποίηση, τη χαρακτήρισε ως την πιο μεγάλη πρόκληση στον τομέα της ναυτιλίας για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης, ενώ επεσήμανε την ανάγκη για παγκόσμιες λύσεις, βιώσιμες, πρακτικές και αποτελεσματικές που μπορούν να εφαρμοστούν «στο πεδίο», πάντα με ριζοσπαστισμό αλλά και σε ρεαλιστικό πλαίσιο.
«Μαζί με τους συναδέλφους μου στην ΕΕ, η Ελλάδα διαμορφώνει τις σχετικές προτάσεις της ΕΕ, συνδυάζοντας το Πρότυπο Καυσίμων Θερμοκηπίου (GFS) με έναν μηχανισμό τιμολόγησης των αερίων του θερμοκηπίου», είπε ο Χρήστος Στυλιανίδης ενώ αναφέρθηκε και στη στρατηγική του ΙΜΟ που θέτει ως στόχο τις καθαρές μηδενικές εκπομπές στη διεθνή ναυτιλία ως το 2050.
Αναφέρθηκε εξάλλου στην απαιτούμενη χρηματοδότηση της ενεργειακής μετάβασης – από πράσινα λιμάνια και “coldironing” έως την παραγωγή και χρήση πράσινων ναυτιλιακών καυσίμων, διαβεβαιώνοντας ότι το υπουργείο Ναυτιλίας και ο ίδιος προσωπικά θα εργαστούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο για να υποστηρίξουν τον ναυτιλιακό τομέα στο πλαίσιο της ΕΕ και του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού ΙΜΟ.
Ο Π. Ξενοκώστας
Στις προκλήσεις και στις ευκαιρίες που παρουσιάζονται κατά την προσπάθεια μετάβασης του ναυτιλιακού και ναυπηγοεπισκευαστικού κλάδου προς ένα πιο βιώσιμο και πράσινο μέλλον, σύμφωνα με τους νέους περιβαλλοντικούς ευρωπαϊκούς κανονισμούς, αναφέρθηκε σε πάνελ συζήτησης στη διάρκεια του φόρουμ του Ελληνογαλλικού Επιμελητηρίου ο Πάνος Ξενοκώστας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου ΟΝΕΧ Shipyards & Technologies και πρόεδρος της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων.
«Το όραμα της ΟΝΕΧ για έναν κυρίαρχο ναυπηγοεπισκευαστικό κλάδο είναι απόλυτα συνδεδεμένο με την υιοθέτηση πράσινων πρακτικών και νέων τεχνολογιών. Άλλωστε, ο ολιστικός εκσυγχρονισμός των εγκαταστάσεων των ναυπηγείων ΟΝΕΧ, σε Σύρο και Ελευσίνα, είναι υπό εξέλιξη από την πρώτη στιγμή που οι γιάρδες πέρασαν στη νέα διοίκηση», δήλωσε ο κ. Ξενοκώστας.
Πρόσθεσε επίσης ότι το «ελληνικό παράδειγμα αναγέννησης της ναυπηγικής βιομηχανίας είναι γεγονός, χάρη στην ιδιωτική πρωτοβουλία και το πείσμα που είχαμε», επισημαίνοντας ωστόσο ότι για να μπορέσει ο ναυπηγοεπισκευαστικός κλάδος να διεκδικήσει θέση πρωτιάς την επόμενη μέρα, θα πρέπει να περάσει σε υπηρεσίες υψηλής προστιθέμενης αξίας, δηλαδή από τις επισκευές, στις μεγάλες κατασκευές, τονίζοντας ότι αυτό απαιτεί συντονισμένες μεταρρυθμίσεις και εκσυγχρονισμό του νομοθετικού πλαισίου.
Ο ανταγωνισμός είναι διεθνής και για να κυριαρχήσουν στον παγκόσμιο χάρτη χώρες όπως η Ελλάδα ή Γαλλία, ο κλάδος θα πρέπει να αντιμετωπίζεται ως αναπόσπαστο κομμάτι της ναυτιλίας, απολαμβάνοντας αντίστοιχου είδους ευελιξία, τόνισε ο ίδιος.
Η συζήτηση στο πάνελ επικεντρώθηκε στον σημαντικότατο διεθνή ανταγωνισμό και στις νομοθετικές αλλαγές που οφείλουν να ακολουθήσουν στο επίπεδο της Ευρώπης και των κρατών μελών, ώστε τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία να προσπεράσουν τον αθέμιτο – σε ορισμένες περιπτώσεις ανταγωνισμό – απότοκο του απαιτητικού κανονιστικού πλαισίου της ΕΕ.
Χορηγός επικοινωνίας της εκδήλωσης ήταν η εφημερίδα Ναυτεμπορική.