Skip to main content

Διαχείριση λιμανιών: Ασιατική υπεροχή με τρία παγκόσμια «μετάλλια» σε port operators

Στην πρώτη θέση η PSA, δεύτερη η China Merchants και τρίτη στη λίστα η Cosco

H PSA International με έδρα τη Σιγκαπούρη κρατάει τα σκήπτρα του μεγαλύτερου port operator στον κόσμο. Σύμφωνα με τα στατιστικά της Drewry και την αξιολόγηση της Lloyd’s List για τους 10 μεγαλύτερους operators στον κόσμο, το 2023 η PSA ξεπέρασε τα 60 εκατ. TEUs, φτάνοντας τα 62,6 εκατ. TEUs.

Ο κινεζικός όμιλος China Merchants κλείνει σταδιακά την ψαλίδα σε σχέση με την PSA International στην παγκόσμια κατάταξη των port operators. Το 2023 βρέθηκε στη δεύτερη θέση με 55 εκατ. TEUs, ενώ στην τρίτη βρίσκεται ένας ακόμα κινεζικός όμιλος, η Cosco, με 53,8 εκατ. TEUs.

Στην τέταρτη θέση μια ευρωπαϊκή εταιρεία, η APM terminals, θυγατρική του ομίλου Moller Maersk, από τις οποίας τα terminals μέσα στο 2023 διακινήθηκαν 48,9 εκατ. TEUs. Η DP World, ο όμιλος από το Ντουμπάι, είναι στην πέμπτη θέση της κατάταξης, με 44,3 εκατ. TEUs, ενώ στην έκτη βρίσκεται ένας ακόμα κινεζικός, ιδιωτικών συμφερόντων όμιλος, η Hutchison Ports, με 43 εκατ. TEUs.

Ο λιμενικός βραχίονας του ιταλο-ελβετικού ομίλου MSC είναι στα 42,3 εκατ. TEUs και στην έβδομη θέση, ενώ η ICTSI από τις Φιλιππίνες βρέθηκε στην όγδοη με 11,6 εκατ. TEUs, την ώρα που η γαλλική CMA CGM με 10,2 εκατ. TEUs είναι στην ένατη θέση. Τη δεκάδα κλείνει ο τουρκικός όμιλος Yildirim/Yilport, με διακίνηση 8,7 εκατ. TEUs το 2023.

Επέκταση της PSA

Σύμφωνα με τους Lloyd’s, η PSA International της Σιγκαπούρης συνεχίζει να ηγείται στο μέτωπο των παγκόσμιων διαχειριστών λιμένων εμπορευματοκιβωτίων με περισσότερους από έναν τρόπους. Οι εργασίες στο πολυδιαφημισμένο υπερσύγχρονο λιμάνι Tuas του ομίλου, στο οποίο η PSA μεταφέρει σταδιακά τις δραστηριότητές της από την υπάρχουσα ναυαρχίδα της στη Σιγκαπούρη, αρχίζουν να αυξάνονται. Στην πλήρη κατασκευή του το 2040, το πλήρως αυτοματοποιημένο Tuas θα είναι το μεγαλύτερο μεμονωμένο λιμάνι στον κόσμο, με ετήσια χωρητικότητα περίπου 65 εκατ. TEUs.

Όσον αφορά την China Merchants, οι αναλυτές επισημαίνουν ότι η διαφορά από την PSA εξακολουθεί να μειώνεται. Η China Merchants Port Holdings ξεπέρασε πέρσι τη συμπατριώτισσά της Cosco Shipping Ports, καθώς αυξάνει σταθερά το επενδυτικό της προφίλ σε τερματικούς σταθμούς, τόσο στο εσωτερικό της Κίνας όσο και στο εξωτερικό.

Παρόλο που ο όγκος των νέων εγχειρημάτων τερματικών σταθμών δεν πλησιάζει ούτε κατά διάνοια εκείνον που παρατηρήθηκε κατά τις πρώτες φάσεις του οράματος Belt and Road του Πεκίνου, η «όρεξη» του κινεζικού ομίλου για στρατηγικές εξαγορές δεν φαίνεται να κάμπτεται.

Το 2023, ο όμιλος απέκτησε σημαντικό μερίδιο στο τρίτο μεγαλύτερο λιμάνι του κόσμου, το Ningbo-Zhoushan, ενώ οι πρόσφατες εξορμήσεις στο εξωτερικό περιλαμβάνουν την Ινδονησία -που σηματοδοτεί το πρώτο του πάτημα στη Νοτιοανατολική Ασία- και τη Βραζιλία, όπου υπέγραψε επιστολή προθέσεων για μελλοντικές παραχωρήσεις τερματικών σταθμών στο λιμάνι της Paranagua.

Από την πλευρά της η Cosco Shipping Ports, θυγατρική του μεγαλύτερου κινεζικού ναυτιλιακού ομίλου (Cosco), μπορεί να έχει υποχωρήσει μία θέση στη λίστα, όμως ο λιμενικός βραχίονας του κρατικού ομίλου China Cosco Shipping Corp έχει κάνει τα δικά του βήματα τους τελευταίους 12 μήνες.

Η πολυπόθητη φιλοδοξία του ομίλου να επεκταθεί στη Νοτιοανατολική Ασία επιτέλους καρποφόρησε τον Οκτώβριο. Η CSP σφράγισε την εξαγορά δύο διαχειριστών τερματικών σταθμών στο κύριο λιμάνι της Ταϊλάνδης, το Laem Chabang, δίνοντας στον κινεζικό γίγαντα την πολυπόθητη επέκταση στο αναπτυσσόμενο εμπόριο της περιοχής.

Στα ευρωπαϊκά πράγματα, η APM Terminals του δανέζικου κολοσσού Maersk διατηρεί τη θέση της στην κατάταξη μεταξύ των κορυφαίων διαχειριστών τερματικών σταθμών, παρά τη μείωση της διακίνησης στην ετήσια καταμέτρηση της Drewry.

Η APMT, η οποία διαθέτει εγκαταστάσεις σε 60 τοποθεσίες παγκοσμίως, προσβλέπει στη νέα της συνεργασία στις μεταφορές Ανατολής-Δύσης με μια άλλη ευρωπαϊκή εταιρεία, τη Hapag-Lloyd. Στο πλαίσιο της συνεργασίας Gemini, οι συνεργαζόμενοι τερματικοί σταθμοί έχουν αποκτήσει προτεραιότητα ως μέρος ενός βελτιωμένου δικτύου που αποσκοπεί στην ενίσχυση της αξιοπιστίας των υπηρεσιών.

Η θέση της DP World, με έδρα το Ντουμπάι, στην κατάταξη των λιμανιών παρέμεινε αμετάβλητη, ακόμη και όταν ο όμιλος σημείωσε τη μεγαλύτερη πτώση στην κίνηση TEUs σε όλα τα συνδεδεμένα terminals κατά τη διάρκεια του 2023. Ο όμιλος επικεντρώνεται σε εξαγορές στον τομέα της εφοδιαστικής για να ενισχύσει τις προσφορές εφοδιαστικής αλυσίδας των υφιστάμενων εγκαταστάσεων.

Η Hutchison Ports διατηρεί την έκτη θέση της στην ελίτ port operator, τουλάχιστον προς το παρόν. Ο πρωτοπόρος παγκόσμιος φορέας εκμετάλλευσης -ο οποίος έγινε ο πρώτος μεταξύ των ομοειδών του που επεκτάθηκε στο εξωτερικό με την εξαγορά του Felixstowe στις αρχές της δεκαετίας του 1990- κοιτάζει νευρικά πίσω του, επισημαίνουν οι Lloyd’s αφού η MSC ακολουθεί από κοντά.

Η είδηση ότι η Maersk και η Hapag-Lloyd θα απέχουν από τη χρήση του Felixstowe -ως μέρος της συνεργασίας Gemini του ζευγαριού το 2025-, δεν θα συμβάλει ιδιαίτερα στην ενίσχυση των προοπτικών του ομίλου. Σήμερα, η εταιρεία με έδρα το Χονγκ Κονγκ είναι υπεύθυνη για τη λειτουργία περισσότερων από 50 λιμανιών σε 24 χώρες παγκοσμίως.

Ο κολοσσός της Mediterranean Shipping Company, υπό την ηγεσία της οικογένειας Aponte, είναι περισσότερο γνωστός ως η μεγαλύτερη εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο και ένας σημαντικός παίκτης κρουαζιέρας. Ωστόσο, ο βραχίονας λιμένων της -ο οποίος περιλαμβάνει επίσης τις θυγατρικές Terminal Investment Limited και Africa Global Logistics- κερδίζει σταθερά θέσεις στην παγκόσμια κατάταξη.

Καθώς ο μεταφορέας ετοιμάζεται να κάνει «σόλο» στις μεγάλες μεταφορές Ανατολής-Δύσης, οι συνεργαζόμενοι τερματικοί σταθμοί της MSC θα γίνουν επίσης ακόμη πιο αναπόσπαστο μέρος του δικτύου της.

Εμπορευματοκιβώτια

Ο φορέας εκμετάλλευσης International Container Terminal Services Inc με έδρα τη Μανίλα, υπεύθυνος για περισσότερες από 30 τερματικές δραστηριότητες, βρίσκεται στην κορυφή αυτού που θα μπορούσε να θεωρηθεί ως η δεύτερη βαθμίδα των φορέων εκμετάλλευσης λιμένων εμπορευματοκιβωτίων.

Αν και καθιερωμένοι παίκτες από μόνοι τους, οι όγκοι της ICTSI και των ομοειδών της ωχριούν μπροστά στους μεγάλους του κλάδου. Στην περίπτωση της ICTSI, για παράδειγμα, οι όγκοι για το 2023 ανήλθαν περίπου στο ένα τέταρτο της MSC.

Η CMA CGM είναι στα χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με τους άλλους ομίλους που έχουν liner ναυτιλιακές εταιρείες (Cosco, Maersk, MSC), αλλά ο γαλλικός όμιλος κερδίζει σταθερά έδαφος και στον τομέα των λιμένων.

Είναι ένας από τους πιο δραστήριους στο μέτωπο της εξαγοράς τερματικών σταθμών. Μετά από σημαντικές επενδύσεις σε τερματικούς σταθμούς σε χώρες όπως ο Λίβανος, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Ισπανία και οι ΗΠΑ, η CMA CGM συνέχισε με παρόμοιο τρόπο το 2024, συμπεριλαμβανομένων εγχειρημάτων στη Βραζιλία και το Μαρόκο, όπου σχεδιάζεται ένας ακόμη κόμβος μεταφόρτωσης στη δυτική Μεσόγειο, με την ελπίδα να ακολουθήσει την επιτυχία του Tanger Med.

Τέλος, η τουρκική εταιρεία εκμετάλλευσης τερματικών σταθμών Yilport πραγματοποιεί την πολυπόθητη είσοδό της στην ελίτ των παγκόσμιων λιμενικών φορέων, έχοντας σταθερά αναπτύξει το χαρτοφυλάκιο λιμένων της τα τελευταία χρόνια.

Ο δισεκατομμυριούχος βιομήχανος Robert Yuksel Yildirim, πρόεδρος του ομίλου -ο οποίος κατέχει επίσης μερίδιο 24% στην CMA CGM- σχεδιάζει συνεχή ανάπτυξη υπό την καθοδήγησή του.

Η Yilport στοχεύει να προσθέτει έως και τρία λιμάνια κάθε χρόνο μέχρι το τέλος της δεκαετίας, εξετάζοντας επενδυτικές ευκαιρίες στο εσωτερικό και στο εξωτερικό, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ και της Λατινικής Αμερικής.