Μικρή άνοδο στις διελεύσεις containerships από τη Διώρυγα του Σουέζ σημειώνονται το τελευταίο διάστημα, καθώς επικρατεί νηνεμία στην κρίσιμη ναυτιλιακή οδό μετά το μπαράζ επιθέσεων των Χούθι σε εμπορικά πλοία σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους Παλαιστινίους στη Γάζα.
Σημειώνεται ότι το Ισραήλ προχώρησε πρόσφατα σε εκεχειρία με τη Χεζμπολάχ, προειδοποιώντας ωστόσο ότι αν αυτή παραβιαστεί θα έχει το δικαίωμα να επιτεθεί εκ νέου στη Γάζα.
Σύμφωνα με την Alphaliner, μόνο την περασμένη εβδομάδα 54 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων διέσχισαν τη Διώρυγα του Σουέζ και προς τις δύο κατευθύνσεις. Αυτό αποτελεί στην πραγματικότητα ρεκόρ για το 2024, καθώς η κίνηση μέσω του Σουέζ παρέμενε χαμηλά λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα.
Το 78% των συνολικών δρομολογίων από τη Διώρυγα του Σουέζ την περασμένη εβδομάδα ήταν πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων sub-panamax, χωρητικότητας μικρότερης των 4.000 TEUs.
Επιπλέον, τα πλοία αυτού του μεγέθους συνεχίζουν να σημειώνουν τα δικά τους ρεκόρ, με πάνω από 100 να διέρχονται από τη διώρυγα κάθε μήνα από τον Αύγουστο.
Τα containerships χωρητικότητας μεταξύ 4.000 και 7.500 TEUs που διαπλέουν τη διώρυγα έχουν ελαφρώς αυξηθεί τις τελευταίες εβδομάδες, από το απόλυτο χαμηλό που καταγράφηκε τον Σεπτέμβριο.
Τα πλοία χωρητικότητας μεταξύ 7.500 και 18.000 TEUs συνεχίζουν να διέρχονται από τη Διώρυγα του Σουέζ με ρυθμό μικρότερο από 20 πλοία ανά μήνα, καταγράφοντας πτώση της κίνησης κατά 92,5% σε ετήσια βάση τους τελευταίους δύο μήνες.
Τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ULCS megamax χωρητικότητας άνω των 18.000 TEUs συνεχίζουν να αποφεύγουν τη διώρυγα, τάση που παραμένει αμετάβλητη εδώ και σχεδόν 9 μήνες.
Η βρετανική εταιρεία συμβούλων ναυτιλιακών γραμμών MSI προβλέπει περαιτέρω μειώσεις φέτος στις τιμές χρονοναύλωσης για τα πλοία τροφοδοσίας των 1.700 TEUs έως 2.700 TEUs.
«Πιστεύουμε ότι οι τιμές των ναύλων feeders θα μειωθούν περισσότερο μεταξύ της αγοράς ναύλωσης το δ’ τρίμηνο του ’24, λόγω της διαθεσιμότητας πλοίων σε σύγκριση με τα μεγάλα μεγέθη. Επιπλέον, το ενδοασιατικό εμπόριο αναμένεται να αυξηθεί με βραδύτερο ρυθμό σε σύγκριση με το ιδιαίτερα ισχυρό α’ εξάμηνο του 2024» αναφέρει.
Σημειώνεται ότι για να αποφύγουν τις επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, οι εταιρείες κύριων γραμμών έχουν αναδρομολογήσει τις υπηρεσίες Ασίας-Ευρώπης γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας και σύμφωνα με εκτιμήσεις η επιστροφή τους από τη Διώρυγα του Σουέζ δεν αναμένεται πριν από το 2026, καθώς ακόμη και αν το κάνουν δεν θα λειτουργήσουν τους στόλους με τον ίδιο τρόπο όπως πριν.
Λόγω της κρίσης, η διάρκεια των δρομολογίων Ασίας-Ευρώπης αυξήθηκε από 12 εβδομάδες σε 14, λόγω του περίπλου της Αφρικής, ενώ και ο αριθμός των πλοίων που αναπτύχθηκαν αυξήθηκε αντίστοιχα.
Χούθι από την Ερυθρά στην Ουκρανία
Πρόσφατα στοιχεία που δόθηκαν από τον πάροχο ναυτικής ασφαλείας Ambrey, από τις 219 επιθέσεις που σημειώθηκαν από τους Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, είτε με drones είτε με πυραύλους, οι 49 αφορούσαν πλοία ελληνικής ιδιοκτησίας.
Σημειώνεται ότι η τελευταία επίθεση πραγματοποιήθηκε εναντίον του ελληνόκτητου δεξαμενόπλοιου «Sounion» που μετέφερε 150.000 τόνους πετρελαίου.
Στο τάνκερ έγινε επιτυχής επιχείρηση, από ναυαγοσωστικό σκάφος, της κατάσβεσης των εστιών φωτιάς που προκάλεσαν οι Χούθι, ενώ στη συνέχεια ρυμουλκήθηκε με ασφάλεια στο αγκυροβόλιο του Σουέζ, όπου πραγματοποιήθηκε η μεταφόρτωση του πετρελαίου στο τάνκερ «delta blue».
Στο μεταξύ, όπως αναφέρει το site των Financial Times, οι ένοπλες δυνάμεις της Ρωσίας έχουν στρατολογήσει εκατοντάδες αντάρτες Χούθι στην Υεμένη για να πολεμήσουν στην Ουκρανία.
Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται μισθοφόροι από το Νεπάλ και την Ινδία και περίπου 12.000 στρατιώτες του στρατού της Βόρειας Κορέας που έφτασαν για να λάβουν μέρος σε μάχες στη ρωσική επαρχία του Κουρσκ.
Ο ειδικός απεσταλμένος των ΗΠΑ για την Υεμένη Τιμ Λέντερκινγκ επιβεβαίωσε ότι η Ρωσία επιδιώκει ενεργά επαφές με τους Χούθι και συζητά μεταφορές όπλων, αν και αρνήθηκε να γίνει πιο συγκεκριμένος.