Σε επίπεδα ανάλογα με το πρώτο τρίμηνο του 2021 επιστρέφουν τα μέσα λειτουργικά κέρδη για τις κορυφαίες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών.
Στις αρχές του 2021, εν μέσω πανδημίας, ξεκίνησε το «πάρτι» για τους liners, το οποίο κορυφώθηκε σε επίπεδα ρεκόρ όλων των εποχών στις αρχές του 2022.
Ειδικότερα τα μέσα λειτουργικά περιθώρια κέρδους για τους κορυφαίους liners (οι εννέα μεγαλύτερες εταιρείες που αναφέρουν κέρδη προ φόρων και τόκων ή EBIT) έφτασαν το 38,4% το τρίτο τρίμηνο.
Στα ίδια δηλαδή περίπου επίπεδα που καταγράφηκαν στις αρχές του 2021. Οι εννέα εταιρείες που ανακοινώνουν οικονομικά αποτελέσματα ανέφεραν συνολικά EBIT ύψους 16 δισ. δολ. για το τρίτο τρίμηνο, έναντι 6,1 δισ. δολ. το προηγούμενο τρίμηνο και μόλις 1,8 δισ. δολ. έναν χρόνο νωρίτερα.
Σύμφωνα με την ανάλυση της Alphaliner, οι εταιρείες τακτικών γραμμών σημείωσαν άλμα στα περιθώρια κέρδους κατά την περίοδο αυτή.
«Αποδεικνύοντας για άλλη μια φορά τον αντίκτυπο της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα για τη ναυτιλία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Μόλις πριν από εννέα μήνες ο κλάδος είχε αναφέρει το πρώτο αρνητικό λειτουργικό περιθώριο κέρδους του σε πάνω από πέντε χρόνια» επεσήμανε η Alphaliner σε ανάλυσή της.
Τα περιθώρια κέρδους για τον μεγαλύτερο liner της Ταϊβάν, την Evergreen, ξεπέρασαν το 50,5%, καθώς η εταιρεία υπερδιπλασίασε τα έσοδά της σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα και αύξησε τα λειτουργικά κέρδη τριμήνου (EBIT) στα 2,4 δισ. δολ.
Το δεύτερο υψηλότερο αποτέλεσμα αναφέρθηκε από τη νοτιοκορεατική HMM, η οποία δημιούργησε ένα περιθώριο κέρδους 46% στις δραστηριότητες της ναυτιλίας γραμμών έναντι ενός περιθωρίου μόλις 1,2% έναν χρόνο νωρίτερα, μια διαφορά που είναι σαφής δείκτης των συνθηκών πριν και μετά την κρίση στη Μέση Ανατολή.
Η HMM, γύρω από την οποία άρχισαν να κυκλοφορούν και πάλι φήμες περί πώλησης, είδε τους μέσους ναύλους ανά TEU να αυξάνονται κατά 116% σε ετήσια βάση.
Καλύτερο ακόμη επίπεδο πέτυχε η ισραηλινή ΖΙΜ, με άνοδο 117%. Οι δύο εταιρείες λειτουργούν μερικά από τα μεγαλύτερα ποσοστά του στόλου τους στην Transpacific, όπου οι ναύλοι έχουν ξεπεράσει όλες τις άλλες διαδρομές.
Ωστόσο, η παρουσία εκεί δεν αποτέλεσε μοναδικό κριτήριο αύξησης του περιθωρίου κέρδους. Η ΟΝΕ -που το 65% του στόλου της διεκπεραιώνει το εμπόριο μεταξύ Άπω Ανατολής και ΗΠΑ είχε χαμηλότερο περιθώριο κέρδους (31,8% στο τρίμηνο) σε σχέση με τις άλλες γραμμές, παρά την αύξηση του έργου της κατά σχεδόν 7%.
Στην Ευρώπη τόσο η Maersk όσο και η Hapag-Lloyd είχαν δεσμευτεί για καλύτερα αποτελέσματα στο τρίτο τρίμηνο και αυτό όντως συνέβη. Η Maersk, η οποία είχε καταλάβει τη χαμηλότερη θέση κατά τα τρία προηγούμενα τρίμηνα, σε περιθώριο κέρδους ξεπέρασε τη Hapag-Lloyd και έφτασε το 25,5%, από 5,6% την προηγούμενη περίοδο. Ο δανέζικος μεταφορέας φαίνεται να είχε σημαντική επιτυχία στην αύξηση των ναύλων, καταγράφοντας αύξηση 54,4% σε ετήσια βάση, σημαντικά πάνω από τις άλλες γραμμές με έδρα την Ευρώπη. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, αναμένεται να αυξήσει τα κέρδη του κατά τουλάχιστον 30% σε σχέση με πέρυσι.
Η Hapag-Lloyd κατέγραψε το χαμηλότερο περιθώριο κέρδους από τους μεγάλους μεταφορείς, μόλις 18,3%. Οι μέσοι ναύλοι της γερμανικής γραμμής αυξήθηκαν κατά 22,9%, πολύ κάτω από τον μέσο όρο. Η Hapag-Lloyd ήταν ο μόνος liner που κατέγραψε λειτουργικά κέρδη εννεαμήνου κάτω από εκείνα του 2023. Μέχρι στιγμής προβλέπει κέρδη ολόκληρου του έτους ίδια ή και κατώτερα του 2023.