Σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα κινούνται οι τιμές των ναύλων στη spot αγορά για τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), με τα στοιχεία των ναυλομεσιτικών οίκων να επιβεβαιώνουν τα διψήφια ποσοστά απωλειών σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Συγκεκριμένα, όπως επισημαίνεται σχετικά, οι ναύλοι των LNG έχουν υποχωρήσει σε επίπεδο κατά το οποίο «δοκιμάζονται» τα όρια των λειτουργικών τους εξόδων, με τους αναλυτές να κάνουν λόγο για περαιτέρω αποδυνάμωση, ειδικά στο κομμάτι του spot, το οποίο όμως είναι πολύ μικρό σε σύγκριση με τους άλλους κλάδους (5% του στόλου).
Βάσει έκθεσης της Clarksons, οι ναύλοι στις διαδρομές Ατλαντικού και Ειρηνικού για ένα LNG carrier τύπου two-stroke και χωρητικότητας 174.000 κυβικών μέτρων εκτιμώνται σε 20.250 δολάρια ανά ημέρα, σημειώνοντας πτώση 30% σε εβδομαδιαία βάση.
Την ίδια ώρα, η κατάσταση χαρακτηρίζεται πολύ πιο δυσμενής για τα πλοία που διαθέτουν σύστημα πρόωσης με ατμοστρόβιλο (steam turbine), οι ναύλοι των οποίων στη spot αγορά (LNG carriers χωρητικότητας 145.000 κυβικών μέτρων) «βυθίστηκαν» κατά 40% την περασμένη εβδομάδα, σε μόλις 6.750 δολάρια ανά ημέρα.
Στο ίδιο μήκος κύματος και τα στοιχεία που παρουσιάζονται στην έκθεση της ναυλομεσιτικής Fearnleys, η οποία τονίζει ότι η ναυλαγορά των LNG carriers δεν παρουσιάζει κανένα σημάδι ανάκαμψης.
Ειδικότερα, οι ναύλοι των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου για ένα LNG carrier τύπου TFDE (tri-fuel diesel electric) και χωρητικότητας 160.000 κυβικών μέτρων εκτιμώνται σε 27.000 δολάρια ανά ημέρα, σε συμβόλαιο διάρκειας ενός έτους, καταγράφοντας πτώση 2.000 δολαρίων σε εβδομαδιαία βάση.
Επίσης, στη spot αγορά τα στοιχεία δείχνουν ότι το κόστος ναύλωσης ενός LNG carrier μεταφορικής ικανότητας περίπου 160.000 κ.μ. σημείωσε πτώση 2.000 δολ. και πλέον ανέρχεται σε 18.000 δολάρια ανά ημέρα ανατολικά του Σουέζ.
Όπως τονίζεται, οι ναύλοι ανατολικά του Σουέζ (λεκάνη Ειρηνικού) είναι υψηλότεροι από εκείνους δυτικά του Σουέζ (λεκάνη Ατλαντικού) και ένα πλοίο αντίστοιχων προδιαγραφών ναυλώνεται κατά μέσο όρο για 12.000 ανά ημέρα δυτικά του Σουέζ.
Πίεση
Ο κλάδος μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου περιγράφεται από την Jefferies ως «υπό σημαντική πίεση», με τους αναλυτές του επενδυτικού οίκου να υπογραμμίζουν ότι έχουν επηρεαστεί σοβαρά και τα μακροχρόνια συμβόλαια.
«Στο μεταβαλλόμενο διεθνές σκηνικό περιλαμβάνεται η διαρκής αύξηση του στόλου των πλοίων μεταφοράς LNG, αλλά και η επιλογή εναλλακτικών διαδρομών από το Σουέζ, λόγω των συνεχών επιθέσεων των Χούθι, εξελίξεις οι οποίες συμβάλλουν αρνητικά στους ναύλους».
Στην ανάλυση γίνεται αναφορά στην απουσία ευκαιριών arbitrage, αλλά και στις ασυνήθιστα υψηλές θερμοκρασίες που καταγράφονται σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια, οι οποίες επιδεινώνουν την ήδη προβληματική αγορά.
Ταυτόχρονα, τα υψηλά επίπεδα αποθήκευσης φυσικού αερίου σε Ευρώπη και Ασία συμβάλλουν στο ευρύτερο περιβάλλον με δυσμενείς ρυθμούς, με τους ειδικούς να εκφράζουν απαισιοδοξία για τα επόμενα δύο με τρία χρόνια, υποδεικνύοντας ότι οι ναύλοι είναι απίθανο να ανακάμψουν σύντομα στα υψηλά που παρατηρήθηκαν το 2022.
Όπως επισημαίνουν οι αναλυτές, μεγάλο ρόλο στην πτώση των ναύλων παίζει η υπερπροσφορά διαθεσιμότητας πλοίων, με το βιβλίο παραγγελιών για LNG carriers να γεμίζει ολοένα και περισσότερο.
Συγκεκριμένα, η τρέχουσα αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς στόλο σε όρους χωρητικότητας σε κυβικά μέτρα ανέρχεται σε 50% έναντι 42,9% τον ίδιο μήνα του 2023.
Σημειώνεται πως κατά τους πρώτους εννέα μήνες του 2024 υπογράφηκαν συνολικά 191 συμβόλαια, που αντιπροσωπεύουν το 30% του συνολικού βιβλίου παραγγελιών πλοίων μεταφοράς φυσικού αερίου.
Ως προ τον χάρτη των ναυπηγήσεων, τα νοτιοκορεατικά ναυπηγεία έχουν το μεγαλύτερο μερίδιο στο βιβλίο παραγγελιών, κατέχοντας το 57%, ακολουθούμενα από τα κινεζικά με μερίδιο 36%.
Επίσης, σύμφωνα με τη Flex LNG, υπάρχουν 68 νέα LNG carriers που θα πέσουν στο νερό φέτος, ακόμη 88 το 2025, 84 το 2026, 81 το 2027 και 59 τη διετία 2028-2030.
Σκραπ
Ενδεικτικό της ολοένα και περισσότερο προβληματικής κατάστασης αποτελεί το γεγονός ότι από τον Σεπτέμβριο τα δίχρονα LNG carriers (two-stroke) έχουν καταγράψει πτώση 50.000 δολαρίων ανά ημέρα (από 70.000 σε 20.000 δολ.)
Όπως επισημαίνει η Jefferies, οι άσχημες συνθήκες της αγοράς έχουν οδηγήσει ορισμένους πλοιοκτήτες να αρχίζουν να αξιολογούν τις επιλογές πώλησης των πλοίων τους για σκραπ.
«Με την τρέχουσα κατάσταση της αγοράς, μπορεί να υπάρξει μια επιταχυνόμενη πώληση σημαντικής χωρητικότητας παλαιών πλοίων για ανακύκλωση», τονίζεται χαρακτηριστικά.
Μάλιστα, μόλις την περασμένη εβδομάδα η νοτιοκορεατική SK Shipping πήρε την απόφαση να στείλει στα διαλυτήρια τέσσερα steam turbine LNG carriers.