Στα 2 δισ. ευρώ αναμένεται να ανέλθουν κατ’ εκτίμηση το 2027 με 2028 τα δημόσια και ιδιωτικά κεφάλαια που θα απαιτηθούν για το «πρασίνισμα» της ακτοπλοΐας και την ανάπτυξη των λιμενικών υποδομών.
Αυτό υπογράμμισε χθες σε ενημερωτική συνάντηση ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης, προσθέτοντας ότι, πέραν των πρωτοβουλιών που έχουν αναληφθεί, παραμένει σε εξέλιξη η διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το θέμα που αφορά το σύστημα εμπορίας ρύπων ETC στη ναυτιλία προκειμένου να διερευνηθεί αν υπάρχει δυνατότητα επιστροφής χρημάτων στον κλάδο για την υλοποίηση επενδύσεων.
Ο κ. Στυλιανίδης, ανακοινώνοντας τις πρωτοβουλίες που έχουν ήδη αναληφθεί για τον εκσυγχρονισμό της ακτοπλοΐας προς την πράσινη μετάβαση αλλά και αναβάθμισης υπηρεσιών του κλάδου σε σχέση με τη νησιωτικότητα, είπε ότι από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε το υπουργείο έθεσε ως κύρια προτεραιότητά του την ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες, καθώς, όπως τόνισε, επηρεάζουν ευρύτερα τα θέματα οικονομίας, ανάπτυξης και τουρισμού, αλλά και γενικότερα την εικόνα της χώρας σε παγκόσμια εμβέλεια.
Οι πρωτοβουλίες
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης ανακοίνωσε την ψηφιακή πύλη για δικαιώματα επιβατών που ξεκίνησε τα προηγούμενα χρόνια και βρίσκεται ήδη στον αέρα διαδικτυακά εδώ και δύο εβδομάδες.
«Είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα εκσυγχρονισμού του υπουργείου που έχει στόχο την εξυπηρέτηση του πολίτη επιβάτη αλλά και την ορθή ενημέρωση.
Το νέο εργαλείο περιλαμβάνει τέσσερις κατηγορίες, που είναι πρώτα η ενημέρωση και τα δικαιώματα των επιβατών στις θαλάσσιες συγκοινωνίες, το δεύτερο έχει να κάνει με το παρατηρητήριο τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, το τρίτο αφορά την προσβασιμότητα των ατόμων με αναπηρία και μειωμένη κινητικότητα στα πλοία και το τέταρτο θα μπορεί να έχει συγκεκριμένες αναφορές στις τρεις προηγούμενες κατηγορίες» επεσήμανε ο ίδιος.
Αναφορικά με το παρατηρητήριο τιμών στην ακτοπλοΐα, τόνισε ότι έγινε πράξη και πλέον θα καταγράφονται οι πραγματικές τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων.
Συμπλήρωσε επίσης ότι σύντομα αναμένεται ο ανάδοχος που θα αναλάβει να κάνει πράξη τις χρονοθυρίδες που αφορούν τον ψηφιακό απόπλου και κατάπλου των πλοίων και στόχο έχει την ασφάλεια των θαλασσίων συγκοινωνιών.
Είπε ότι πρόκειται για μια ψηφιακή πλατφόρμα με αυτοποιημένες διαδικασίες στον σχεδιασμό των δρομολογίων και στην παρακολούθηση, που στόχο έχει την απρόσκοπτη εξυπηρέτηση των επιβατών και την ασφάλεια αλλά και την καλύτερη κατανομή των λιμενικών πόρων.
Ο κ. Στυλιανίδης, αναφερόμενος στο θέμα ανανέωσης της ακτοπλοΐας με τη σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα για τις άγονες γραμμές, είπε ότι στόχος του είναι η ανανέωση και το «πρασίνισμα» του στόλου.
Τόνισε ότι το υπουργείο Ναυτιλίας προωθεί καινοτόμες λύσεις για την ανάπτυξη πράσινων ακτοπλοϊκών πλοίων χαμηλών εκπομπών ρύπων και τη χρήση μη ορυκτών καυσίμων, χρησιμοποιώντας τη σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα με πολυετείς συμβάσεις που μπορεί να φθάσουν έως και τα 12 χρόνια.
Η χρηματοδότηση προέρχεται από το Πρόγραμμα ΕΣΠΑ «Μεταφορές 2021-2027», με εξασφαλισμένα 80 εκατ. ευρώ και τη δυνατότητα υπερδέσμευσης που μπορεί να φτάσει έως και τα 360 εκατ. ευρώ.
Για το Master Plan ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου, όπου έχει ήδη βρεθεί ανάδοχος, τόνισε ότι είναι μια στρατηγική πρωτοβουλία του υπουργείου Ναυτιλίας που στοχεύει στην αντικατάσταση του παλαιού στόλου πλοίων με νέα, φιλικά προς το περιβάλλον.
Η μελέτη του Master Plan έχει συνολικό προϋπολογισμό 1.233.180,00 ευρώ και υλοποιείται με τη συνεργασία κορυφαίων εταιρειών, μέσω της Μονάδας Στρατηγικών Συμβάσεων του Υπερταμείου.
Δημιουργία maritime cluster στον Πειραιά
Ο υπουργός Ναυτιλίας ανέφερε ότι θα επιδιωχθεί η δημιουργία ενός maritime cluster στον Πειραιά προκειμένου χρήματα να εκταμιευθούν από το ΕΣΠΑ ανταγωνιστικότητας, συνδέοντας για πρώτη φορά επιδοτήσεις με ιδιωτικά fund και ξεκινώντας με 80 εκατ. και «με εκτίμηση να πάμε στα 160».
Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία, ανέφερε, θα επικεντρωθεί σε θέματα καινοτομίας στον ναυτιλιακό εξοπλισμό και στην ενίσχυση των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον τομέα αυτό, προκειμένου να δημιουργηθεί στη χώρα ένας καινοτόμος ναυτιλιακός εξοπλισμός με πράσινες τεχνολογίες.
Για τη ναυπηγοεπισκευή είπε ότι επιδιώκεται η ενεργειακή αναβάθμιση του υφιστάμενου στόλου και η ναυπήγηση νέων πράσινων πλοίων στην ακτοπλοΐα, επισημαίνοντας ότι «με αυτόν τον τρόπο θέλουμε να δώσουμε δυνατότητα στα ελληνικά ναυπηγεία να κατακτήσουν μέρος της ναυπηγοεπισκευής της Μεσογείου».
Ο κ. Στυλιανίδης εξήγγειλε, τέλος, την αναδιάρθρωση των υπηρεσιών του υπουργείου Ναυτιλίας και του Λιμενικού Σώματος.