Skip to main content

Έλληνες εφοπλιστές: Χτίζουν τώρα τον dream fleet του μέλλοντος

Επιβεβαιωμένες 552 παραγγελίες από 72 ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων

Έναν ολόκληρο στόλο, που θα ζήλευαν ακόμα και τα μεγαλύτερα νηολόγια στον κόσμο, ναυπηγούν αυτή την περίοδο οι Έλληνες εφοπλιστές.

Στα τέλη Οκτωβρίου 2024 η Newsfront/Naftiliaki είχε επιβεβαιώσει 552 παραγγελίες από 72 ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα, η συνολική χωρητικότητα του υπό ναυπήγηση στόλου φτάνει τα 51,3 εκατ. dwt.

Τα 254 από αυτά είναι δεξαμενόπλοια, συνολικής χωρητικότητας 29,6 εκατ. dwt. Ακόμα 163 είναι bulkers, χωρητικότητας 12,5 εκατ. dwt, και 32 LPG carriers (1,6 εκατ. dwt).

Ελληνικών συμφερόντων εταιρείες ναυπηγούν 45 LNG carriers, μεταφορικής ικανότητας 3,98 εκατ. dwt.

Επίσης, υπό ναυπήγηση είναι 31 containerships (2,62 εκατ. dwt), καθώς και 27 πλοία διαφόρων τύπων μεταφορικής ικανότητας 878.520 dwt.

Την πρώτη θέση σε μέγεθος ναυπηγικού προγράμματος, σύμφωνα με τη Naftiliaki, κατέχει ο όμιλος του κ. Γιώργου Προκοπίου με 72 πλοία (tanker, Bulk carriers και LNG cvarriers), συνολικής μεταφορικής ικανότητας 8,45 εκατ. dwt.

Στη δεύτερη θέση βρίσκεται ο Όμιλος Capital, συμφερόντων Βαγγέλη Μαρινάκη, με 55 πλοία μεταφορικής ικανότητας 5,56 εκατ. dwt (tankers, LGG carriers, LNG carriers, containerships, OSV), ενώ στην τρίτη θέση ο Όμιλος TMS, συμφερόντων Γιώργου Οικονόμου, με 35 πλοία 4,75 εκατ. dwt (τανκερ, bulker, LPG και LNG).

Στην τέταρτη θέση είναι η Evalend Shipping του Κρίτωνα Λεντούδη ο οποίος έχει σε εξέλιξη ένα ναυπηγικό πρόγραμμα για 29 πλοία, μεταφορικής ικανότητας 2,05 εκατ. dwt.

Την πρώτη πεντάδα κλείνει η Navios, συμφερόντων Αγγελικής Φράγκου, με 23 πλοία χωρητικότητας 2,14 εκατ. dwt.

Η ανάλυση

Με βάση τα αποτελέσματα της έρευνας της Naftiliaki/Newsfront, o Simon Daniles, επικεφαλής του τομέα των Newbulidings της Allegiant (Shipping), προχωράει σε ανάλυση της παγκόσμιας εικόνας.

Τα υπό παραγγελία bulkers παγκοσμίως αντιπροσωπεύουν το 8% του σημερινού στόλου bulk carriers.

Στα τέλη Αυγούστου, οι ελληνικές παραγγελίες ανέρχονταν σε 149 πλοία, ή το 13% του βιβλίου παραγγελιών, με περισσότερα πλοία να βρίσκονται κοντά σε συμφωνία.

Ανά τύπο bulk carrier

Εξετάζοντας πιο προσεκτικά τους τύπους των bulk carriers, το ελληνικό μερίδιο των παραγγελιών το 2024 έχει μειωθεί στα ultramax από 16% σε 10% και στα kamsarmax-neo K’max από 24% σε 14%.

Ωστόσο, έχουμε δει μια μεγάλη κίνηση στα cape/N’max, η οποία ήταν σύμφωνη με την παγκόσμια αύξηση στον τομέα αυτό, με την Ελλάδα να κατέχει το 11% των συνολικών παραγγελιών.

Επίσης, έχουμε δει αύξηση στις παραγγελίες handysize, με το μερίδιο της ελληνικής αγοράς στις παραγγελίες να ανέρχεται πλέον στο 11%, αφού πέρυσι ήταν 8%.

Δεξαμενόπλοια

Στον τάνκερ οι 1.140 παραγγελίες αντιπροσωπεύουν το 14% του παγκόσμιου στόλου. Από αυτές, οι ελληνικές παραγγελίες είναι της τάξης των 450 πλοίων, σχεδόν το 40% του βιβλίου παραγγελιών.

Η πιο αξιοσημείωτη αλλαγή είναι στους μικρότερους τομείς, με τα δεξαμενόπλοια MR να κερδίζουν το ενδιαφέρον των Ελλήνων εφοπλιστών στις χωρητικότητες 40.000 και 50.000 dwt.

Η πιο αξιοσημείωτη αλλαγή τάσης το 2024 ήταν στον τομέα LR2. Ενώ το 2023 οι Έλληνες αντιπροσώπευαν σχεδόν το 60% του συνόλου των παραγγελιών LR2, το ποσοστό αυτό μειώνεται στο 20% το 2024.

Ωστόσο, οι ελληνικές παραγγελίες εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν το 40% του συνολικού βιβλίου παραγγελιών.

Τα Suezmax είναι ένας πολύ ενεργός τομέας παραγγελιών παγκοσμίως τα τελευταία δύο χρόνια και η ελληνική συμμετοχή παραμένει σταθερή το 2023 και το 2024.

Τέλος, στα VLCC αλλά και στα suezmax ο όγκος των νέων ναυπηγήσεων παραμένει σε χαμηλά επίπεδα.

Container ships

Η έφεση για παραγγελίες πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων συνεχίζεται και φέτος, με 145 πλοία να έχουν προστεθεί μέχρι στιγμής, ώστε το συνολικό βιβλίο παραγγελιών να ανέρχεται σε 610 πλοία.

Από αυτές, οι ελληνικές παραγγελίες αντιστοιχούν σε 33 πλοία ή 5% του συνολικού βιβλίου παραγγελιών.

LNG – LPG carriers

Στις αγορές φυσικού αερίου, τόσο στο υγραέριο όσο και στο υγροποιημένο φυσικό αέριο, 613 πλοία είναι υπό παραγγελία παγκοσμίως.

Το ελληνικό βιβλίο παραγγελιών σε αυτόν τον τομέα ανέρχεται σε 56 πλοία. Τους τελευταίους 12 μήνες, οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν παραγγείλει 19 πλοία.

Στα LNG carriers, οι Έλληνες κατέχουν μερίδιο αγοράς 12% στο βιβλίο παραγγελιών. Από έτος σε έτος αυτό έχει μειωθεί (το μερίδιο το 2023 ήταν 18%), ενώ οι Έλληνες ιδιοκτήτες αντιπροσώπευαν μόνο το 7% του συνόλου των παραγγελιών το 2024.