Τις δύο συν μία πιθανές επιπτώσεις για τη ναυτιλιακή βιομηχανία, αλλά και για την Ελλάδα, από την εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ στην προεδρία των ΗΠΑ αναλύει στη «Ν» ο διευθύνων σύμβουλος του ναυτιλιακού ομίλου Βαφειά, Χάρης Βαφειάς.
Ο κ. Βαφειάς, ο οποίος έχει πέντε ναυτιλιακές εταιρείες, οι τρεις εκ των οποίων είναι εισηγμένες στις χρηματιστηριακές αγορές της Νέας Υόρκης, και διαχειρίζεται τάνκερ, bulk carriers και LPG carriers, ξεκαθαρίζει μιλώντας στη «Ν» ότι η ναυτιλία είναι μια δραστηριότητα που λειτουργεί με τον καλύτερο τρόπο όταν δεν δέχεται παρεμβάσεις.
Δασμοί
Με βάση όμως όσα έχει αναφέρει ο κ. Τραμπ στην προεκλογική του εκστρατεία, αλλά και με βάση όσα γνωρίζουμε από την προηγούμενη θητεία του στον προεδρικό θώκο των ΗΠΑ, τυχόν παρεμβάσεις του με επιβολή δασμών σε Κίνα και Ευρώπη θα επιφέρουν μείωση των διαθέσιμων φορτίων για θαλάσσια μεταφορά.
Αλλαγές στα trade θα προκύψουν και σε περίπτωση που οι Χούθι σταματήσουν τις επιθέσεις στα εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα.
Όσον αφορά τη χώρα μας, ο κ. Βαφειάς εκφράζει την ανησυχία του για την προσωπική φιλία του νεοεκλεγέντος προέδρου Ντ. Τραμπ με τον πρόεδρο της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και το κατά πόσο αυτή θα αλλάξει τις ισορροπίες στην περιοχή μας.
Παρεμβάσεις
«Η ναυτιλία δεν χρειάζεται παρεμβάσεις. Είναι μια παγκόσμια δραστηριότητα η οποία λειτουργεί άψογα όταν δεν δέχεται οποιουδήποτε τύπου παρεμβάσεις. Η ναυτιλία δεν χρειάζεται τίποτα και δεν ζητάει κάτι. Λειτουργούμε πολύ καλά», δηλώνει χαρακτηριστικά στη «Ν» ο κ. Βαφειάς.
Παρ’ όλα αυτά, προσθέτει ότι «μια αλλαγή, όπως έχουμε τώρα στην προεδρία των ΗΠΑ, της ισχυρότερης χώρας στον κόσμο, μπορεί να επιφέρει αλλαγές και στα trade της ναυτιλίας».
Εξηγώντας το σκεπτικό του, τονίζει: «Με βάση τα όσα έχει αναφέρει ο νεοεκλεγείς πρόεδρος των ΗΠΑ, έχουν προκύψει κάποιες ανησυχίες στη ναυτιλιακή βιομηχανία. Εφόσον φυσικά υλοποιήσει τα όσα έχει αναφέρει. Η ισχυρότερη εξ αυτών είναι οι δασμοί που έχει τονίσει ότι θα επιβάλει στην Κίνα, ίσως και στην Ευρώπη. Αυτό σημαίνει λιγότερα φορτία στη θάλασσα, άρα και λιγότερο έργο για τα πλοία.
Για παράδειγμα, αν επιβάλει δασμούς ύψους 60% στα κινεζικά αυτοκίνητα, ο Αμερικανός καταναλωτής θα προτιμήσει να αγοράσει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο αμερικανικής παραγωγής το οποίο θα έχει πολύ χαμηλότερη τιμή. Και αυτό, φυσικά, θα πιέσει τους ναύλους αφού θα μειωθούν τα φορτία».
Συγκρούσεις
Μια ακόμα συνιστώσα είναι και οι συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή και την Ουκρανία. «Αλλά ακόμα και το τέλος του πολέμου σε Ουκρανία και Μέση Ανατολή, όπως έχει τονίσει στις ομιλίες του ο κ. Τραμπ, θα επηρεάσει αρνητικά τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Είναι βέβαιο ότι όλοι θέλουμε να σταματήσουν να σκοτώνονται αθώοι άνθρωποι.
Πρακτικά, όμως, είναι δεδομένο ότι σε περίπτωση που σταματήσουν οι επιθέσεις των Χούθι στα εμπορικά πλοία και “ανοίξει” η Διώρυγα του Σουέζ, τα πλοία δεν θα επιλέγουν τον περίπλου της Αφρικής ως ασφαλή ρότα, όπως κάνουν τώρα, κερδίζοντας και πάλι περίπου 14 ημέρες από το ταξίδι τους. Εξέλιξη που θα μειώσει την τεχνητή έλλειψη χωρητικότητας και θα πιέσει τους ναύλους», υπογραμμίζει ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Βαφειά.
Ασφάλεια
Υπάρχει όμως και ο παράγοντας Ελλάδα, και ο κ. Βαφειάς θίγει το ζήτημα της ασφάλειας της χώρας μας. Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνει, ο πρόεδρος της Τουρκίας, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, είναι προσωπικός φίλος του κ. Τραμπ.
«Η σχέση των δύο αντρών μπορεί να επηρεάσει θετικά την αμυντική συνεργασία των ΗΠΑ με την Τουρκία και αντίστοιχα αρνητικά την αμυντική συνεργασία των ΗΠΑ με την Ελλάδα», σημειώνει ο κ. Βαφειάς.