Σε «περιδίνηση» αναμένεται να βρεθεί η παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα εξαιτίας αφενός των απεργιακών κινητοποιήσεων από τους λιμενεργάτες στον Καναδά και αφετέρου των απειλών που εκφράζουν οι Αμερικανοί συνάδελφοί τους για νέο μπλόκο στους τερματικούς σταθμούς των ΗΠΑ.
Αυτή τη στιγμή το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στη Δυτική Ακτή του Καναδά και πιο συγκεκριμένα στα λιμάνια του Πρινς Ρούπερτ και του Βανκούβερ στη Βρετανική Κολομβία, καθώς η απεργία συνεχίζεται για τέταρτη συνεχόμενη ημέρα και ο αριθμός των πλοίων που παραμένουν στο αγκυροβόλιο ολοένα και αυξάνεται.
Σύμφωνα με αναλυτές, το οικονομικό κόστος του αδιεξόδου μεγαλώνει επικίνδυνα, καθώς αγαθά αξίας περίπου 800 εκατ. δολαρίων διακινούνται από τα λιμάνια της Δυτικής Ακτής κάθε μέρα, συμπεριλαμβανομένου του ενός πέμπτου του διασυνοριακού εμπορίου ΗΠΑ-Καναδά.
Οι προηγούμενες απεργίες έχουν διασαλεύσει σε μεγάλο βαθμό τις συναλλαγές, επηρεάζοντας τις αλυσίδες εφοδιασμού και βάζοντας θηλιά στις επιχειρήσεις και τους καταναλωτές.
Όπως επισημαίνεται στα τοπικά Μέσα Ενημέρωσης, δεν έχει σημειωθεί πρόοδος στις διαπραγματεύσεις μεταξύ του συνδικάτου των εργαζομένων και των εργοδοτών και ως εκ τούτου δεν διαφαίνεται τέλος στις απεργίες.
Η BCMEA ανέφερε σχετικά ότι δεν υπήρξαν διαπραγματεύσεις με εκπροσώπους των ναυτεργατών από τότε που ξεκίνησε η απεργία, στις 4 Νοεμβρίου.
Ήδη, ένας μεγάλος αριθμός πλοίων σχηματίζει ουρά έξω από το Βανκούβερ, με τα πλοία «YM PLUM», «SM QINGDAO», «CMA CGM ORFEO», «ESL NHAVA SHEVA» και «MARCOS V» να περιμένουν έξω από το ομώνυμο νησί.
Την ίδια ώρα, σύμφωνα με στοιχεία της τοπικής διοίκησης, το κόστος από την απεργία ανέρχεται σε περίπου 600 εκατ. δολάρια την ημέρα.
Ανατολική Ακτή
Το πρόβλημα στην περιοχή επιδεινώνεται περισσότερο λόγω της ταυτόχρονης απεργίας που βρίσκεται σε εξέλιξη στο λιμάνι του Μόντρεαλ, στην Ανατολική Ακτή της χώρας. Η συγκεκριμένη κινητοποίηση συνεχίζεται από την 1η Νοεμβρίου και πραγματοποιείται από ένα άλλο σωματείο, το Canadian Union of Public Employees Local 375 (CUPE), για θέματα που σχετίζονται με την ασφάλεια, τους μισθούς και τις συνθήκες εργασίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι διαπραγματεύσεις μεταξύ εργατών και εργοδοτών βρίσκονται σε εξέλιξη, χωρίς όμως να έχει βγει ακόμη «λευκός καπνός».
Το CUPE Local 375 προέτρεψε τον Σύνδεσμο Ναυτιλιακών Εργοδοτών να καταλήξει σε συμφωνία. Η κινητοποίηση αυτή έχει επηρεάσει δύο από τους τερματικούς σταθμούς της πόλης που είναι υπεύθυνοι για τη διαχείριση του 40% της κυκλοφορίας εμπορευματοκιβωτίων και του 15% του συνόλου των λειτουργιών στο λιμάνι του Μόντρεαλ.
Τελεσίγραφο
Σε ό,τι αφορά τις ΗΠΑ, παραμένει η απειλή των Αμερικανών λιμενεργατών για νέες κινητοποιήσεις, οι οποίοι, παρότι συμφώνησαν να παρατείνουν τη σύμβασή τους, έχουν δώσει τελεσίγραφο 90 ημερών για να διαπραγματευτούν όλα τα εκκρεμή ζητήματα.
Η απεργία των λιμενεργατών στις ΗΠΑ, η πρώτη σε σχεδόν 50 χρόνια από το εργατικό σωματείο ILA, διήρκεσε αρκετές ημέρες και έληξε στις αρχές Οκτωβρίου.
Μάλιστα, επηρέασε τις δραστηριότητες σε 14 λιμάνια και συμπεριέλαβε περίπου 50.000 από τα 85.000 μέλη του συνδικάτου.
Το ILA και ο εργοδοτικός σύνδεσμος των λιμανιών USMX προχώρησαν σε μια «δοκιμαστική» συμφωνία για τους μισθούς και παρέτειναν την υπάρχουσα σύμβασή τους έως τις 15 Ιανουαρίου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στις συνέπειες της απεργίας στα λιμάνια της Ανατολικής Ακτής των ΗΠΑ συγκαταλέγεται και η εκτίναξη του εμπορικού ελλείμματος της χώρας σε υψηλό 30 μηνών τον Σεπτέμβριο, εμποδίζοντας την οικονομία να σημειώσει δεύτερη συνεχόμενη αύξηση 3% στο ΑΕΠ.
Ειδικότερα, το εμπορικό έλλειμμα αυξήθηκε κατά 19,2%, στα 84,4 δισ. δολάρια, τον Σεπτέμβριο, έναντι 70,8 δισ. τον Αύγουστο, στο υψηλότερο επίπεδο από τον Απρίλιο του 2022.
Οι επιχειρήσεις φέρεται να έσπευσαν να φέρουν εισαγόμενα αγαθά, όπως ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης, υπό τον φόβο να μην ξεμείνουν κατά την περίοδο των χριστουγεννιάτικων αγορών, γεγονός που οδήγησε στην επί τα χείρω μεταβολή των οικονομικών δεδομένων.
Όπως προειδοποιούν αναλυτές, μια πιθανή νέα απεργιακή κινητοποίηση θα μπορούσε να προκαλέσει πρόβλημα στα λιμάνια της Ανατολικής Ακτής και του Κόλπου των ΗΠΑ και να θέσει υπό απειλή το διαμετακομιστικό εμπόριο και την επάρκεια της χώρας σε αγαθά.