Αντιμέτωπη με ένα σημείο καμπής βρίσκεται η ναυπηγική βιομηχανία της Κίνας, με τα στοιχεία που βλέπουν το φως της δημοσιότητας να δείχνουν πτώση των τιμών για τις νέες παραγγελίες στις γιάρδες της χώρας, την πρώτη μετά από 20 μήνες συνεχούς ανόδου.
Ο σύνθετος δείκτης τιμών νεότευκτων CNPI (China Newbuilding Price Index) έκλεισε τον Οκτώβριο κατά 0,06% χαμηλότερα σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο και διαμορφώθηκε στις 1.130 μονάδες.
Την ίδια ώρα, σε ό,τι αφορά τους επιμέρους δείκτες του CNPI, στα containerships (CNCPI) καταγράφηκε πτώση 0,17% ή δύο μονάδων, κλείνοντας στις 1.110 μονάδες, ενώ στα dry bulks (CNDPI) και στα tankers (CNTPI) η εικόνα παρέμεινε αμετάβλητη.
Όπως τονίζουν οι αναλυτές, μπορεί η οριακή πτώση μίας μόλις μονάδας για τον CNPI να μοιάζει αμελητέα, ωστόσο -με βάση τα ιστορικά δεδομένα- έχει παρατηρηθεί ότι από τη στιγμή που ο σύνθετος δείκτης υποστεί μείωση δεν καταγράφεται άμεση ανάκαμψη.
Η ανοδική κούρσα είχε ξεκινήσει στις 30 Ιανουαρίου 2023, με τον δείκτη να ξεκινά στις 1.017 μονάδες και να καταλήγει στις 30 Οκτωβρίου 2024 στις 1.130. Δηλαδή κατά μέσο όρο η αύξηση ήταν 5,65 μονάδες ανά μήνα.
Τα σενάρια
Σύμφωνα με τη σχετική έκθεση που συνοδεύει τα σχετικά στοιχεία, ο CNCPI ξεκίνησε το 2011 και η μικρότερη διάρκεια για την οποία ο δείκτης παρέμεινε σε πτωτική τάση ήταν πέντε μήνες.
Στο πλαίσιο αυτό, όπως αναφέρει η σχετική μηνιαία έκθεση, δύο είναι τα σενάρια για την περαιτέρω πορεία του σύνθετου δείκτη, με φόντο πάντα τα καταγεγραμμένα στοιχεία.
Ειδικότερα, ο ιδρυτής του CNCPI Liu Xunliang τονίζει ότι είτε ο δείκτης θα εισέλθει σε περιδίνηση και σε πτωτική πορεία με μακροπρόθεσμο ορίζοντα, όπως την περίοδο μεταξύ Ιουλίου 2014 και Ιουλίου 2017, είτε θα καταγράψει μια σύντομη και συνάμα μικρή πτώση, ανακάμπτοντας σχετικά σύντομα.
Το συγκεκριμένο σενάριο είχε καταγραφεί και τη χρονική περίοδο μεταξύ Σεπτεμβρίου 2022 και Ιανουαρίου 2023.
Πάντως, με δεδομένο ότι τα κινεζικά ναυπηγεία διατηρούν ισχυρό order book και οι τιμές για τα νεότευκτα παραμένουν σε έναν βαθμό ανθεκτικές, οι αισιόδοξοι αναλυτές πιστεύουν ότι τα θεμελιώδη μεγέθη του κλάδου δεν θα επηρεαστούν ιδιαίτερα αρνητικά.
Παράλληλα, επισημαίνουν ότι αυτή η πρόσφατη πτώση, που οφείλεται στη μείωση κατά 0,2% του δείκτη τιμών πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (CNCPI), θα μπορούσε να είναι ένα μεμονωμένο περιστατικό.
Συγκεκριμένα, τα πλοία αναφοράς σε βασικά τμήματα εξακολουθούν να βλέπουν αυξήσεις τιμών, εξισορροπώντας τη συνολική αγορά.
Ως αποτέλεσμα, ο δείκτης Dry Bulker Price Index (CNDPI) και ο δείκτης των tankers παρέμειναν σταθεροί.
«Για όσους πιστεύουν ότι βρισκόμαστε σε έναν υπερκύκλο (μεγάλη περίοδο οικονομικής επέκτασης), που θα μπορούσε να διαρκέσει μέχρι το 2040, αυτό μπορεί να είναι απλώς μια προσωρινή παύση» υπογραμμίζουν χαρακτηριστικά.
Το order book
Υπ’ αυτό το πρίσμα, τα μέχρι τώρα καταγεγραμμένα στοιχεία των παραγγελιών για νεότευκτα σε διεθνές επίπεδο δείχνουν μια ανοδική τάση για τη χρονιά που διανύουμε, με το order book να γεμίζει και τις ναυπηγικές κλίνες να έχουν κλείσει τουλάχιστον έως και το 2026.
Μάλιστα, ο δείκτης τιμών νεότευκτων πλοίων που δημιουργήθηκε από την Clarksons Research είναι τώρα στο ίδιο επίπεδο με το peak του 2008 σε ονομαστικούς όρους, φτάνοντας τις 190 μονάδες και έχοντας αυξηθεί κατά 52% από το χαμηλό του 2020.
Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, η μέση τιμή κατασκευής νεότευκτων το 2024 έφτασε τα 90 εκατ. δολάρια, ένα ποσό που είναι 30% πάνω από το προηγούμενο υψηλό (2022) και πολύ πάνω από τα μέσα επίπεδα της τελευταίας δεκαετίας, που πλησίαζαν τα 50 εκατ. δολάρια.
Επιπλέον, από τον Σεπτέμβριο του 2024 οι αναλογίες βιβλίου παραγγελιών προς στόλο για πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, δεξαμενόπλοια και πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου (LNG και LPG) ανήλθαν σε 10,3%, 12,9% και 48,4% αντίστοιχα, γεγονός που καταδεικνύει σημαντικές αυξήσεις σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Από την πλευρά του, ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv Shipbrokers κάνει λόγο για ρεκόρ όλων των εποχών σε ό,τι αφορά τον τομέα των ναυπηγήσεων.
Συγκεκριμένα, ο αριθμός παραγγελιών μέσα στο 2024 έχει καταγράψει αύξηση κατά 70% σε σύγκριση με τον μέσο όρο δεκαετίας, ενώ η εκτιμώμενη συνολική αξία των συμβολαίων ναυπήγησης για το 2024 υπολογίζεται στα 155 δισ. δολάρια, ένα ποσό υπερδιπλάσιο σε σύγκριση με τον μέσο όρο 10ετίας.