Στα 6 δισ. δολ. ετησίως ανέρχεται το κόστος των επιθέσεων εναντίον της διεθνούς ναυτιλίας στην Ερυθρά Θάλασσα.
Σημειώνεται ότι στο ποσό αυτό δεν συμπεριλαμβάνεται η αύξηση του κόστους στις ασφαλίσεις κινδύνου που επωμίζονται οι εταιρείες, αλλά και τα οικονομικά ποσά που επιβαρύνουν τα πλοία λόγω του περίπλου της Αφρικής.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της arab news, που επικαλείται έκθεση εμπειρογνωμόνων του ΟΗΕ για την Υεμένη, οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης έχουν βρει έναν τρόπο να αξιοποιήσουν τον αποκλεισμό της Ερυθράς Θάλασσας λειτουργώντας άτυπα μια επιχείρηση διοδίων στη στρατηγική θαλάσσια οδό και αποσπώντας κρυφές πληρωμές από τους πλοιοκτήτες, με αντάλλαγμα την ασφαλή διέλευση.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, οι πλοιοκτήτες μπορούν να πληρώσουν αθόρυβα στην ομάδα ένα τέλος για μια ασφαλή διέλευση, ενώ πηγές του ΟΗΕ εκτιμούν ότι τα έσοδα της ομάδας των Χούθι από αυτά τα παράνομα τέλη ασφαλούς μεταφοράς ανέρχονται σε περίπου 180 εκατομμύρια δολάρια μηνιαίως ή 2,1 δισ. δολ. ετησίως.
Πάντως, εάν η έκθεση είναι ακριβής, οι Χούθι θα μπορούσαν να έχουν περισσότερα έσοδα από τα τέλη ασφαλούς διέλευσης από ό,τι κερδίζουν από τη φορολόγηση των εισαγωγών πετρελαίου, μια από τις μεγαλύτερες πηγές εσόδων τους.
Έκθεση
Η έκθεση, 537 σελίδων, καλύπτει την περίοδο από την 1η Σεπτεμβρίου 2023 έως τις 31 Ιουλίου 2024, ενώ σε αυτή η Χεζμπολάχ περιγράφεται ως «ένας από τους σημαντικότερους» υποστηρικτές τους στην Υεμένη, βοηθώντας τους στη λήψη αποφάσεων, στη στρατιωτική υποστήριξη στο πεδίο με τη χρήση και τη συναρμολόγηση όπλων και τεχνικών μάχης, στην αύξηση των οικονομικών εσόδων τους, στις τεχνικές στρατολόγησης και στη διαχείριση της προπαγάνδας των μέσων ενημέρωσης.
Οι ηγέτες των Χούθι ισχυρίζονται ότι οι επιθέσεις τους με βαλλιστικούς πυραύλους και μη επανδρωμένα αεροσκάφη στοχεύουν σε πλοία που συνδέονται με το Ισραήλ και τους συμμάχους του.
Στην πράξη, όμως, πολλές επιθέσεις σχετίζονται με μια μεγάλη ποικιλία πλοίων χωρίς σαφή σύνδεση με το Ισραήλ ή τη Δύση.
Ορισμένα μάλιστα από τα στοχευμένα πλοία μεταφέρουν ακόμη και φορτία για έθνη που υποστηρίζουν τους Χούθι, συμπεριλαμβανομένου του κύριου χορηγού της ομάδας, του Ιράν.
Την ίδια ώρα, ο υπουργός Εξωτερικών της Αιγύπτου σε συνάντηση που είχε πρόσφατα με τον γενικό γραμματέα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμό (ΙΜΟ), Arsenio Dominguez, για το θέμα των επιθέσεων στα πλοία της διεθνούς ναυτιλίας στην Ερυθρά Θάλασσα, είπε ότι οι δραστικά μειωμένες διελεύσεις από τη Διώρυγα του Σουέζ έχουν κοστίσει 6 δισ. δολάρια σε διαφυγόντα έσοδα στη χώρα του.
Σύμφωνα με τους Clarksons, οι διελεύσεις από το Σουέζ έχουν σημειώσει πτώση 70% σε όρους gt σε σύγκριση με τα μέσα επίπεδα του 2023.
Επισημαίνεται ότι οι διελεύσεις των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, των πλοίων μεταφοράς αυτοκινήτων, των κρουαζιερόπλοιων και των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου είναι πλέον μειωμένες κατά 90% ή και περισσότερο.
Επίσης, τα ταξίδια με χύδην φορτηγά και δεξαμενόπλοια είναι μεταξύ 40% και 50% λιγότερα.
Την Κυριακή, οι Χούθι υποσχέθηκαν να συνεχίσουν να επιτίθενται σε πλοία που πιστεύουν ότι συνδέονται με το Ισραήλ, ακόμη και μετά την πώλησή τους σε τρίτα συμφέροντα.
Ο εκπρόσωπος της αντάρτικης ομάδας της Υεμένης, Yahya Saree, δήλωσε ότι κάθε προσπάθεια παράκαμψης του αυτοαποκαλούμενου αποκλεισμού του ισραηλινού εμπορίου από την ομάδα με τη μεταβίβαση πλοίων σε τρίτα συμφέροντα ή με την αλλαγή της ιδιοκτησίας, της σημαίας ή της νηολόγησής τους είναι μάταιη.