Πολύ πιο ισχυρή ανέμενε την αγορά μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου για το 2024 η Μιλένα Παππά, της Star Bulk Carriers και επικεφαλής της Oceanbulk.
Συγκεκριμένα, κατά τη διάρκεια του Maritime CEO Forum 2024 που διεξήχθη στο Μονακό, η κ. Παππά, η οποία είναι εμπορική διευθύντρια και μέλος του δ.σ. της μεγαλύτερης εισηγμένης ναυτιλιακής εταιρείας με bulk carriers, συμφερόντων του Πέτρου Παππά, παραδέχτηκε ότι περίμενε μια πολύ δυνατή αγορά φέτος, ειδικά με τη δυναμική των εξαγωγών από τη Βραζιλία και τα μεγαλύτερα τονο-μίλια από τη Γουινέα.
Όσον αφορά τις τιμές του σιδηρομεταλλεύματος και του άνθρακα, που αποτελούν και δύο από τα βασικά φορτία των bulk carriers, η κ. Παππά τόνισε διαμορφώθηκαν στα 100 δολάρια ο τόνος, ένα ποσό θετικό για τη βιομηχανία ώστε να επεκτείνει την παραγωγή της.
Σχολιάζοντας το πώς έχει διαμορφωθεί η σημερινή εικόνα στα commodities, η κ. Παππά επεσήμανε ότι όταν ο υπόλοιπος κόσμος κάνει εισαγωγές, η ζήτηση άρα και οι τιμές ανεβαίνουν, με αποτέλεσμα η Κίνα να κάνει ένα βήμα πίσω στις εισαγωγές της για να μην προκαλέσει αύξηση στις τιμές. «Αυτή τη φορά, λόγω των γεωπολιτικών εντάσεων που λαμβάνουν χώρα, δεν νομίζω ότι θα δούμε αυτό το επιθετικό στυλ (σ.σ. Κίνα) στην αποθεματοποίηση και ως εκ τούτου στην εισαγωγή αργότερα σε φθηνότερες τιμές».
Για τον άνθρακα, η κ. Παππά και οι συμμετέχοντες στο πάνελ είπαν ότι παρά τις «μυριάδες πράσινες υποσχέσεις», δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι πολλές ασιατικές οικονομίες, συμπεριλαμβανομένης της Κίνας και της Ινδίας, θα τον εγκαταλείψουν σύντομα. «Ο άνθρακας εξακολουθεί να αποτελεί το 65% της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στην Κίνα», τόνισε η ίδια, αφήνοντας να εννοηθεί ότι η ζήτηση για αυτό το βασικό για τα bulk carriers φορτίο θα παραμείνει ισχυρή και για τα επόμενα χρόνια.
Η συζήτηση έφτασε και στο κομμάτι της ανανέωσης του στόλου, με την κ. Παππά να παρατηρεί ότι από τον Ιανουάριο του 2021 οι τιμές των νεότευκτων έχουν αυξηθεί κατά 50%, οι αξίες των second hands έχουν αυξηθεί λίγο-πολύ 90% έως 100%, ενώ το κόστος των ναύλων έχει αυξηθεί μόλις 40%. Όπως είπε, αυτός είναι ένας παράγοντας που εμποδίζει τις παραγγελίες νεότευκτων, ενώ ο άλλος -σύμφωνα με την κ. Παππά- είναι το γεγονός ότι οι ναυπηγικές κλίνες είναι γεμάτες για τα επόμενα τρεισήμισι χρόνια. «Μια τέτοια αναμονή για μια νέα κατασκευή σημαίνει ότι οι ιδιοκτήτες δεν έχουν ιδέα πώς θα είναι η αγορά όταν τα πλοία θα παραδοθούν».
Επιπρόσθετα, μιλώντας για τη σύνθεση του σημερινού βιβλίου παραγγελιών εμπορικών πλοίων, η κ. Παππά ανέφερε ότι ενώ το 35% των παραγγελιών αφορούσε LNG Carriers και Containerships, αυτά τα δύο τμήματα απέσπασαν το 66% της χωρητικότητας.
Τέλος, σε ό,τι αφορά πιθανό ενδεχόμενο για νέα παραγγελία πλοίου, η κ. Παππά ανέφερε ότι αυτό που θα έκανε προσωπικά, θα ήταν να περιμένει. «Θα βελτίωνα την αποτελεσματικότητα των υπαρχόντων πλοίων και θα εφάρμοζα το slow speed για τα non eco πλοία», συμβούλεψε.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Star Bulk έχει έναν στόλο από 159 πλοία, συμπεριλαμβανομένων και πέντε υπό ναυπήγηση, ενώ κατά τη διάρκεια του 2024, εκτός από τη μεγάλη συγχώνευση που πέτυχε με την Eagle Bulk, η εταιρεία προχώρησε και στην πώληση 10 πλοίων, με έσοδα 180 εκατ. δολάρια.