Μεγάλες αποκλίσεις τόσο σε αυξήσεις όσο και σε μειώσεις στην τιμή των ναύλων αποτυπώνει το Παρατηρητήριο του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σε περισσότερες από 40 ακτοπλοϊκές γραμμές της χώρας.
Από την πλευρά του, πάντως, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), Διονύσης Θεοδωράτος, μιλώντας στη «Ν» για το θέμα τόνισε πως η καταγραφή που γίνεται από το Παρατηρητήριο δεν είναι καθόλου ξεκάθαρη, επισημαίνοντας πως δεν υπάρχουν τιμολογιακές διαφοροποιήσεις το χρονικό διάστημα που εξετάζεται.
Όπως σημειώνει ο ίδιος, «στις γραμμές που βλέπουμε κάποιες αλλαγές, από μήνα σε μήνα ή στη χρονιά λίγο πάνω ή λίγο κάτω, έχει να κάνει και με τα εκπτωτικά εισιτήρια. Δηλαδή, μπορεί να έχουν ταξιδέψει λιγότερα παιδιά και γκρουπ από το προηγούμενο διάστημα. Γι’ αυτό και το αποτέλεσμα που προκύπτει δεν είναι εμφανώς κατανοητό για τον πολύ κόσμο, γιατί στο Παρατηρητήριο καταγράφονται γενικά τα εισιτήρια που έχουν πληρωθεί. Δεν υπήρχαν ουσιαστικά διαφοροποιήσεις στους ναύλους από τα μέλη του ΣΕΕΝ».
Τα στοιχεία
Έπειτα από ένα ιδιαιτέρως «καυτό» καλοκαίρι, τα στοιχεία του ΥΝΑΝΠ αφορούν τις μεταβολές των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια για τον Σεπτέμβριο και τη δεύτερη εβδομάδα του Οκτωβρίου.
Ενδεικτικά, στα δρομολόγια Πειραιάς – Ηράκλειο και Πειραιάς – Χανιά – από τις γραμμές που γράφουν μεγάλη επιβατική κίνηση – τον Σεπτέμβριο σημειώθηκε σε ετήσια βάση μείωση 4,14% και 4,48% αντίστοιχα.
Ταυτόχρονα, στις ίδιες γραμμές -σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών- υπήρξε περαιτέρω μείωση κατά 4,41% και 1,57% αντίστοιχα τη δεύτερη εβδομάδα του Οκτωβρίου.
Η ίδια εικόνα παρατηρείται και στην ιδιαίτερα δημοφιλή γραμμή Πειραιάς – Πάρος, όπου τον Σεπτέμβριο καταγράφηκε μείωση στις τιμές των εισιτηρίων κατά 4,1%.
Μειώσεις επίσης σημειώθηκαν τον Σεπτέμβριο και στη γραμμή Κάλυμνος – Κως κατά 31,69%, αλλά και Κάλυμνος – Πυθαγόρειο κατά 32,294%, ενώ τη δεύτερη εβδομάδα του Οκτωβρίου η μεγαλύτερη μείωση τιμών καταγράφηκε στη γραμμή Σύρος – Μύκονος και συγκεκριμένα κατά 47,04% έναντι του 2023.
Στον αντίποδα, στις γραμμές που σημειώθηκαν αυξήσεις, αυτές φτάνουν μέχρι και 48% τον Σεπτέμβριο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, ενώ και την εβδομάδα από 7 έως και 13 Οκτωβρίου οι αυξήσεις αγγίζουν το 30%.
Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τον Σεπτέμβριο και στα συμβατικά πλοία, οι μεγαλύτερες αυξήσεις στις τιμές ακτοπλοϊκών εισιτηρίων καταγράφηκαν στη γραμμή Βόλος – Σκιάθος (20,26%), στη γραμμή Καβάλα – Λήμνος (24,64%) και στη γραμμή Πειραιάς – Ρόδος (9,87%).
Στις γραμμές όπου δραστηριοποιούνται ταχύπλοα, η μεγαλύτερη αύξηση τιμής καταγράφηκε στη γραμμή Σύρος – Τήνος (48,41%), ενώ η μεγαλύτερη μείωση σημειώθηκε στη γραμμή Σύρος – Μύκονος (-22,28%).
Την εβδομάδα 7-13 Οκτωβρίου «πρωταγωνίστρια» των αυξήσεων -ειδικά για τα ταχύπλοα- και με ποσοστό 42,7% ήταν η γραμμή Σίφνος – Μήλος.
Τέλος, στους ναύλους των Ι.Χ. για τον μήνα Σεπτέμβριο η μεγαλύτερη αύξηση καταγράφηκε στη γραμμή Βόλος – Σκιάθος (13,77%) όσον αφορά τα συμβατικά πλοία, ενώ στα ταχύπλοα τα «σκήπτρα» στις αυξήσεις πήρε η γραμμή Πειραιάς – Μύκονος, με την ανατίμηση να φτάνει το 29,96%.
Η ψηφιακή πύλη
Αξίζει να σημειωθεί πως στην πλατφόρμα του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, η οποία τέθηκε και επίσημα σε λειτουργία, οι πολίτες μπορούν να πλοηγηθούν σε τέσσερις κύριες κατηγορίες.
Η πρώτη αφορά την ενημέρωση για τα δικαιώματα των επιβατών στις θαλάσσιες συγκοινωνίες και τις ενέργειες που μπορούν να κάνουν για την προστασία τους. Παράλληλα, προς χρήση κάθε ενδιαφερόμενου τέθηκε το Παρατηρητήριο Τιμών για την πορεία των εισιτηρίων των ακτοπλοϊκών μεταφορών.
Πρόκειται για ένα εργαλείο που εφαρμόζεται πιλοτικά πάνω από έξι μήνες και καταγράφει τις τιμές των ήδη εκδοθέντων εισιτηρίων, παρουσιάζοντας μια ρεαλιστική εικόνα των αυξομειώσεων στις τιμές των ναύλων.
Όπως επισημαίνεται, μάλιστα, τα ευρήματα έχουν ήδη προωθηθεί στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για αξιολόγηση και αξιοποίηση για τους δικούς της ελέγχους.
Σε ό,τι έχει να κάνει με την προσβασιμότητα ατόμων με αναπηρία και τη μειωμένη κινητικότητα στις λιμενικές εγκαταστάσεις και στα πλοία, ο στόχος του ΥΝΑΝΠ είναι η ενημέρωση του πολίτη και του κάθε ενδιαφερόμενου με άμεσο και εύκολο τρόπο.