Skip to main content

Πρώτος στόχος των Χούθι τα ελληνόκτητα πλοία

REUTERS / Khaled Abdullah

Σε 219 επιθέσεις σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα το 11μηνο, οι 49 ήταν σε ελληνικής ιδιοκτησίας

Τα ελληνόκτητα πλοία που διαπλέουν την Ερυθρά Θάλασσα διατρέχουν τον μεγαλύτερο κίνδυνο επίθεσης από την ομάδα των Χούθι και παραμένουν σημαντικοί στόχοι μαζί με τα πλοία δυτικών χωρών.

Σύμφωνα με στοιχεία του παρόχου ναυτικής ασφαλείας Ambrey που παρουσιάζει ο Lloyd’s List, από τις 219 επιθέσεις που σημειώθηκαν είτε με drones είτε με πυραύλους σε πλοία, 49 αφορούσαν πλοία ελληνικής ιδιοκτησίας.

Τα πλοία ελληνικής ιδιοκτησίας εμπλέκονται στο 26% των περιστατικών των Χούθι (μετρούμενα με βάση τη χωρητικότητα νεκρού βάρους), ενώ στο στόχαστρο μπαίνουν επίσης τα ευρωπαϊκά πλοία ελβετικών, δανέζικων και βρετανικών συμφερόντων.

Τα πλοία του δεύτερου μεγαλύτερου πλοιοκτήτη στον κόσμο, της Κίνας, υποεκπροσωπούνται, καθώς μόνο σε οκτώ αναφερόμενα περιστατικά εμπλέκονται πλοία κινεζικής ιδιοκτησίας (τρία πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, τέσσερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και ένα δεξαμενόπλοιο aframax).

Επίσης, ούτε ένα πλοίο ρωσικών συμφερόντων δεν έχει δεχθεί επίθεση κατά τα 219 περιστατικά που ανέφερε η Ambrey τους τελευταίους 11 μήνες.

Τα ευρήματα αυτά υποστηρίζουν προηγούμενη ανάλυση των Lloyd’s List τον Σεπτέμβριο, που διερεύνησε 83 από τα σοβαρότερα χτυπήματα των Χούθι κατά της εμπορικής ναυτιλίας και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι τα πλοία των κινεζικών και ρωσικών συμφερόντων είχαν ουσιαστικά το «ελεύθερο» από τους υποστηριζόμενους από το Ιράν αντάρτες της Υεμένης.

Αποκλεισμός

Τα στοιχεία δείχνουν επίσης δραστική μείωση της χωρητικότητας των πλοίων δυτικής ιδιοκτησίας που διαπλέουν την Ερυθρά Θάλασσα, γεγονός που υποδηλώνει ότι οι Χούθι πετυχαίνουν αυτό που πολλοί πιστεύουν ότι είναι ένας ανεπίσημος ναυτικός αποκλεισμός για όλους, εκτός από τους πιο ριψοκίνδυνους και τους γεωπολιτικά ευθυγραμμισμένους με τους υποστηριζόμενους από το Ιράν αντάρτες.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Lloyd s List intelligence, περίπου 1.659 πλοία πραγματοποίησαν διέλευση από το στενό του Bab el Mandeb (αποτελεί σημείο των επιθέσεων των Χούθι) από την 1η Ιουλίου έως τις 15 Οκτωβρίου έναντι 5.034 πλοίων κατά την ίδια περίοδο το 2023.

Η μείωση κατά 71% σε ετήσια βάση (μετρούμενη μέσω dwt) αντικατοπτρίζει τον μέσο όρο των εβδομαδιαίων μειώσεων που παρατηρούνται για διάφορους τύπους πλοίων, καθώς οι διελεύσεις στο σημείο ασφυξίας της Ερυθράς Θάλασσας σημείωσαν νέο χαμηλό τον Σεπτέμβριο από την έναρξη των επιθέσεων τον περασμένο Νοέμβριο.

Οι διελεύσεις είναι τώρα μειωμένες κατά 71% για τα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου και τα containerships, κατά 33% για τα δεξαμενόπλοια προϊόντων και κατά 48% για τα δεξαμενόπλοια αργού.

Τα περισσότερα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου σταμάτησαν τις διελεύσεις μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και της Διώρυγας του Σουέζ τον περασμένο Ιανουάριο και πολύ λίγα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου ή μεταφοράς αυτοκινήτων είναι διατεθειμένα να διακινδυνεύσουν.

Η μείωση κατά 77% σε ετήσια βάση της χωρητικότητας που ανήκει στην Ελλάδα και πλέει μέσω του Bab el Mandeb κατά την τετράμηνη περίοδο είναι η μεγαλύτερη μείωση σε όγκο (από 88,1 εκατ. dwt το 2023 σε 19,7 εκατ. dwt το 2024).

Τα πλοία ελληνικής ιδιοκτησίας αντιπροσώπευαν το 16% της συνολικής κίνησης κατά την παρακολουθούμενη περίοδο 2024, έναντι 21% για το 2023.

Η μείωση των διελεύσεων πλοίων κινεζικής πλοιοκτησίας ανέρχεται σε 15,8 εκατ. dwt, σχεδόν 72%.

Ο πραγματικός δικαιούχος ήταν άγνωστος για το 10% της κυκλοφορίας των πλοίων το 2023 και το 35% το 2024.

Η Ρωσία επηρεάστηκε λιγότερο σε ποσοστό, με πτώση 35%, σε συνδυασμένη χωρητικότητα 3 εκατ. dwt, έναντι 4,58 εκατ. dwt κατά την τετράμηνη περίοδο του 2023.

«Χρυσό» σε μείωση τονάζ ο ιαπωνικός στόλος

Τη μεγαλύτερη ετήσια ποσοστιαία μείωση σε σχέση με το προηγούμενο έτος είχε η χωρητικότητα των πλοίων της Ιαπωνίας, στο 1% της προηγούμενης τιμής.

Αυτό αντικατοπτρίζει επίσης την απουσία μεγάλων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ιαπωνικής ιδιοκτησίας στις γραμμές Ασίας – Ευρώπης, που πλέον εκτρέπονται γύρω από το ακρωτήριο της Καλής Ελπίδος.

Παρόμοιες μειώσεις παρατηρήθηκαν για τη χωρητικότητα που ανήκει στη Νότια Κορέα, επίσης ως αποτέλεσμα της εκτροπής της κυκλοφορίας εμπορευματοκιβωτίων.

Συνολικά, η Ambrey έχει παρακολουθήσει 387 περιστατικά στην Ερυθρά Θάλασσα από τον Νοέμβριο του 2023, όταν οι Χούθι ξεκίνησαν την εκστρατεία τους με την πειρατεία του πλοίου μεταφοράς οχημάτων «Galaxy Leader» που δεν έχει ακόμη απελευθερωθεί.