Skip to main content

Ρότα 38,9 δισ. δολ. στις παγκόσμιες θαλάσσιες ασφαλίσεις το 2023

Ανοδικά 5,9% κινήθηκε ο κλάδος σε σχέση με το 2022

Θετικά κινήθηκε η αγορά θαλάσσιων ασφαλίσεων το 2023 σε όλους τους τομείς, καθώς -παρά τις γεωπολιτικές εντάσεις με τις συνεχιζόμενες επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα και τον ρωσο-ουκρανικό πόλεμο– ο κλάδος συνέχισε να αυξάνεται.

Σύμφωνα με τη Στατιστική Έκθεση της Διεθνούς Ένωσης Θαλάσσιων Ασφαλίσεων (IUMI) που
δόθηκε στη δημοσιότητα, τα παγκόσμια ασφάλιστρα θαλάσσιων ασφαλίσεων το 2023 ανήλθαν σε 38,9 δισ. δολ. ΗΠΑ – αύξηση 5,9% σε σχέση με το 2022. Η ανάπτυξη παρατηρήθηκε σε όλους τους κλάδους εργασιών.

Στους παράγοντες που συνέβαλαν στην άνοδο περιλαμβάνονται η συνεχιζόμενη ενίσχυση των όγκων και των αξιών του παγκόσμιου εμπορίου (φορτίο), οι αυξήσεις στις αξίες των πλοίων (κύτος) και η άνοδος της τιμής του πετρελαίου, που ενθάρρυνε μεγαλύτερη δραστηριότητα στον υπεράκτιο ενεργειακό τομέα.

Δραστηριότητα

Τα ασφάλιστρα θαλάσσιων σκαφών ανέρχονται σε 9,2 δισ. δολ. ΗΠΑ, αυξημένα κατά 7,6% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

Η μεγαλύτερη δραστηριότητα, τα περισσότερα πλοία, η αύξηση των αξιών και η μειωμένη χωρητικότητα της αγοράς ήταν οι κύριοι παράγοντες.

Επίσης οι αποζημιώσεις συνέχισαν να είναι χαμηλές, αν και οι δείκτες για το 2023 παρουσίασαν κάποια επιδείνωση, που μπορεί να αποδοθεί στον αντίκτυπο του πληθωρισμού και στο κόστος επισκευής.

Επίσης οι πυρκαγιές σε μεγάλα πλοία συνεχίζουν να προκαλούν ανησυχία.

Τα 22,1 δισ. δολ. άγγιξαν τα ασφάλιστρα για την ασφάλιση φορτίου, σημειώνοντας αύξηση 6,2% σε σχέση με πέρυσι.

Η εξέλιξη αυτή οφείλεται στην υγιή ανάπτυξη του παγκόσμιου εμπορίου. Οι δείκτες ζημιών του 2023 ήταν επίσης θετικοί και ξεκίνησαν στο χαμηλότερο σημείο τους από το 2017.

Ο τομέας της υπεράκτιας ενέργειας συνέχισε την πορεία αύξησης της βάσης ασφαλίστρων -που αντανακλά το ράλι της τιμής του πετρελαίου-, με 4,6 δισ. δολ. για το 2023 (+4,6%).

Ευτυχώς, η αυξημένη δραστηριότητα δεν έχει ακόμη οδηγήσει σε σημαντικά περισσότερες αποζημιώσεις και οι δείκτες ζημιών ήταν θετικοί και σχετικά σταθεροί, αν και τα στοιχεία για το 2023 ξεκινούν από υψηλότερο σημείο σε σχέση με τα προηγούμενα έτη και το κόστος των αποζημιώσεων συνήθως χρειάζεται αρκετά χρόνια για να εξελιχθεί.

Επικαιροποίηση

Η έκθεση παρέχει επίσης μια επικαιροποίηση της βάσης δεδομένων της IUMI για τις μεγάλες αποζημιώσεις, που περιέχει στοιχεία από το 2013 και μετά.

Ο γενικός γραμματέας της IUMI, Lars Lange, στην παρουσίαση της έκθεσης, τόνισε ότι «τα στοιχεία μας για το 2023 καταδεικνύουν θετική εξέλιξη της αγοράς για όλους τους κλάδους της ναυτικής ασφάλισης.

Όσον αφορά το μέλλον, υπάρχουν ορισμένοι “αντίξοοι άνεμοι”, αφού οι γεωπολιτικές εντάσεις στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας, αλλά και ο ρωσο-ουκρανικός πόλεμος συνεχίζονται».

Προσθέτει επίσης ότι η μετάβαση της διεθνούς ναυτιλίας προς την πράσινη μετάβαση θα έχει επίσης σοβαρές συνέπειες στον τομέα των ασφαλίστρων, όπως και η συνεχιζόμενη τραγική αύξηση των πυρκαγιών σε μεγάλα πλοία.

Σύμφωνα με την έκθεση της IUMI, η αύξηση του παγκόσμιου στόλου προβλέπεται να φθάσει το 3,8% μέχρι το τέλος του 2024.

Ο αριθμός των νέων παραδόσεων είναι μειωμένος το 2024, αλλά το ίδιο ισχύει και για τη δραστηριότητα διάλυσης.

Επίσης επισημαίνει ότι τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα κρουαζιερόπλοια οδηγούν την αύξηση του παγκόσμιου στόλου.

Αναφορικά με την ιδιοκτησία στόλου η IUMI τονίζει ότι συνεχίζει να αναπτύσσεται, με την Κίνα πλέον να έχει καθιερωθεί ως η κυρίαρχη χώρα ιδιοκτησίας (17%), έχοντας εκτοπίσει την Ελλάδα πέρυσι (15%).