Skip to main content

Ναυτιλία: Πρόσω ολοταχώς τα χύδην ξηρού φορτίου

Ελπιδοφόρες οι μακροπρόθεσμες προοπτικές για τον κλάδο από το συνέδριο της Capital Link στη Σαγκάη

Στις μακροπρόθεσμες προοπτικές της κινεζικής οικονομίας εστιάζουν οι ναυτιλιακές εταιρείες που διαχειρίζονται πλοία χύδην ξηρού φορτίου.

Όπως επισημάνθηκε στο συνέδριο που πραγματοποίησε η Capital Link στη Σαγκάη, οι προοπτικές είναι θετικές παρά την έντονη πτώση της αγοράς ναύλων την περασμένη εβδομάδα, με αιχμή την πτώση των κερδών των capesize.

Η αγορά θα υποστηριχθεί από την αναμενόμενη ισχυρή ζήτηση σε τονοχιλιόμετρα από μεγάλα έργα τα επόμενα χρόνια.

Για παράδειγμα, ο Σταύρος Γυφτάκης, CFO της Seanergy Maritime Holdings, υποστήριξε ότι η βιομηχανία χύδην ξηρού φορτίου ξεχωρίζει ως ο «πιο υποσχόμενος τομέας» για επενδύσεις, υποστηριζόμενος από τα σημάδια ισχυρής ζήτησης.

Εξαγωγές

Ως παραδείγματα ανέφερε ότι το 2024 η Δυτική Αφρική είδε αύξηση 17% στις εξαγωγές βωξίτη, ενώ η Βραζιλία παρουσίασε αύξηση 6% στις εξαγωγές σιδηρομεταλλεύματος.

Επιπλέον, πολλά έργα ετοιμάζονται για επέκταση τα επόμενα χρόνια τόσο στη Δυτική Αφρική όσο και στη Βραζιλία.

Επίσης, τον περασμένο Ιούλιο, ο όμιλος Rio Tinto ανακοίνωσε ότι το ορυχείο, το οποίο προβλέπεται να γίνει το μεγαλύτερο στον κόσμο μετά την έναρξη λειτουργίας του, με ετήσια εξαγωγική ικανότητα 120 εκατ. τόνων, έλαβε ρυθμιστική έγκριση τόσο από τη Γουινέα όσο και από την Κίνα, σηματοδοτώντας ένα σημαντικό βήμα προς την παραγωγή νέων ποσοτήτων.

Αναφέρθηκε επίσης στο έργο ανάπτυξης της ερήμου NEOM της Σαουδικής Αραβίας, το οποίο εκτιμάται ότι θα καταναλώσει το 20% της παγκόσμιας παραγωγής χάλυβα, με αναμενόμενη ημερομηνία ολοκλήρωσης το 2045.

Ως η μεγαλύτερη προσπάθεια της Σαουδικής Αραβίας για τη διαφοροποίηση της εξαρτώμενης από το πετρέλαιο οικονομίας της, το NEOM αποσκοπεί στη δημιουργία μιας τεράστιας, φουτουριστικής πόλης που θα φιλοξενούσε 1,5 εκατ. κατοίκους.

Παρ’ όλα αυτά όμως το έργο, σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις, δεν θα φτάσει σε αυτά τα μεγέθη.

«Αναμένουμε ότι η ζήτηση θα συνεχίσει να αυξάνεται με πολύ καλό ρυθμό σε συνδυασμό με το περιορισμένο βιβλίο παραγγελιών, κάτι που θα έχει θετικό αντίκτυπο στους ναύλους για τα επόμενα τουλάχιστον πέντε χρόνια», δήλωσε ο κ. Γυφτάκης.

Με οκτώ νέες παραγγελίες ναυπήγησης στα κινεζικά ναυπηγεία τώρα η Lavinia «διατηρεί μια συγκρατημένα αισιόδοξη άποψη για τον τομέα του ξηρού χύδην φορτίου», δήλωσε στο πάνελ ο Νικόλαος Αρμάος, CFO της εταιρείας.

Εκτιμά ότι έως τα μέσα του 2025 το πακέτο κινήτρων της κινεζικής κυβέρνησης θα φτάσει στο μέγιστο αποτέλεσμα.

Ανέφερε επίσης ότι οι νέες παραγγελίες χύδην φορτηγών πλοίων αυξάνονται τους τελευταίους μήνες, παρά την άνοδο των τιμών των νεότευκτων πλοίων, γεγονός που υποδηλώνει την αυξανόμενη εμπιστοσύνη των πλοιοκτητών στον κλάδο.

Μεγέθη

Τους προβληματισμούς του για την πορεία της κινεζικής οικονομίας εξέφρασε ο διευθύνων σύμβουλος της Clarksons Research, Stephen Gordon, κατά τη διάρκεια του φόρουμ.

«Το θετικό γύρω από τα κινεζικά μέτρα τόνωσης των τελευταίων εβδομάδων υποχώρησε μετά την περιορισμένη βελτίωση των θεμελιωδών μεγεθών της αγοράς και την ανακοίνωση των κινεζικών οικονομικών στοιχείων», ανέφερε η Clarksons Research.

Το Πεκίνο

Η πρόσφατα ανακοινωθείσα οικονομική ανάπτυξη της Κίνας κατά 4,6% για το τρίτο τρίμηνο, αν και υψηλότερη από την αναμενόμενη, δείχνει ότι το Πεκίνο απομακρύνεται περαιτέρω από τον ετήσιο στόχο του για ανάπτυξη 5%, εκτός εάν εισαχθούν ακόμη μεγαλύτερα μέτρα τόνωσης της οικονομίας, επισήμανε χαρακτηριστικά και κατέληξε:

«Θα παρακολουθούμε πολύ προσεκτικά την Κίνα για να δούμε τι θα κάνει από πλευράς ζήτησης το επόμενο έτος. Είναι απολύτως βασικό για τον τομέα των χύδην φορτηγών πλοίων».