Έντονο είναι το ενδιαφέρον των πλοιοκτητών το 2024 για νέες παραγγελίες υγραεριοφόρων πλοίων, κυρίως μεταφοράς καθαρής αμμωνίας, εν όψει της παραγωγής πράσινων καυσίμων, που στόχο έχει την απαλλαγή των διεθνών μεταφορών από τις ανθρακούχες εκπομπές.
Εκτιμάται ότι η δυναμική των νέων παραγγελιών στα πλοία αυτά θα συνεχιστεί και το 2025.
Σύμφωνα με στοιχεία της Clarksons, η δραστηριότητα για νεότευκτα υγραεριοφόρα αφορά 121 παραγγελίες μέχρι στιγμής το 2024 σε σύγκριση με 122 πλοία που παραγγέλθηκαν το 2023.
Η άνοδος οφείλεται κυρίως στο ενδιαφέρον για τα πολύ μεγάλα πλοία μεταφοράς αμμωνίας (VLAC) και τα πολύ μεγάλα πλοία μεταφοράς αιθανίου (VLEC).
Η τιμή κατασκευής ενός VLAC είναι περίπου 120-125 εκατ. δολάρια, που είναι αρκετά υψηλή.
Παρόλο που η αμμωνία μεταφέρεται ήδη μέσω πλοίων μεταφοράς υγραερίου, ο όγκος είναι μικρός, περιορίζοντας το εμπόριο στα μικρότερα μεγάλα πλοία μεταφοράς αερίου (LGC, 50-70 kcbm) και στα μεσαία πλοία μεταφοράς αερίου (MGC, 30-50k).
Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς ενέργειας, η καθαρή αμμωνία ως καύσιμο έχει τη δυνατότητα να αποτελέσει τον πιο οικονομικά αποδοτικό και πρακτικό φορέα ενέργειας «μηδενικού άνθρακα».
Αυτή τη στιγμή περισσότερα από 200 έργα για καθαρή αμμωνία βρίσκονται στο στάδιο του σχεδιασμού. Όπως αναφέρεται, το εμπόριο καθαρής αμμωνίας θα φθάσει τα 8-10 εκατομμύρια τόνους έως το 2029.
Επίσης οι πλοιοκτήτες, λόγω της αυξανόμενης αυστηρότητας των κανονισμών, αναζητούν πλοία διπλού καυσίμου, ενώ ορισμένοι ενδέχεται να περιμένουν προτού προχωρήσουν στην αντικατάσταση της χωρητικότητας.
Παραγγελίες MGC
Οι παραγγελίες για τα Medium Gas Carriers (MGC), που θα μπορούν να χρησιμοποιούν αμμωνία με χαμηλές εκπομπές άνθρακα ως καύσιμο πρόωσης, έχουν εκτοξευθεί στα ύψη φέτος και έχουν φτάσει στο ρεκόρ των 32 παραγγελιών μέχρι στιγμής.
Τα MGC προσφέρουν ευελιξία στους πλοιοκτήτες, καθώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν για LPG, αμμωνία και αιθάνιο, ενώ στο βιβλίο παραγγελιών υπάρχουν αυτή τη στιγμή 63 πλοία, που αντιπροσωπεύουν το 45% του σημερινού στόλου.
Τα MGC υιοθετούν ταχέως την πρόωση διπλού καυσίμου, με το 83% του βιβλίου παραγγελιών να περιλαμβάνει κινητήρες διπλού καυσίμου.
Το υγραέριο ως εναλλακτικό ναυτιλιακό καύσιμο παραμένει το αγαπημένο, αλλά το ενδιαφέρον για την αμμωνία αυξάνεται επίσης, με 13 πλοία στο βιβλίο παραγγελιών.
Καθώς οι καθαρές ποσότητες αμμωνίας θα είναι χαμηλές μέχρι το τέλος της δεκαετίας, τα MGC προτείνονται ως τα πρώτα πλοία που θα χρησιμοποιηθούν.
Αναφορικά με τα Large Gas Carriers (LGC), η πρώτη παραγγελία καταγράφηκε το 2024, με την Eastern Pacific να παραγγέλνει τέσσερα υγραεριοφόρα τέτοιου τύπου.
Το τμήμα LGC χρησιμοποιείται σε εξειδικευμένες περιοχές για τη μεταφορά αμμωνίας σε μεγάλες αποστάσεις. Η εταιρεία διαθέτει ήδη τρία πλοία LGC ηλικίας 15 ετών σε λειτουργία.
Η Asia Pacific Shipping του Βιετνάμ ακολούθησε με παραγγελία δύο πλοίων, ανεβάζοντας τον αριθμό των πλοίων σε έξι.
Οι παραγγελίες για Very Large Ethane Carriers (VLEC), που έχουν σχεδιαστεί για τη μεταφορά διαφόρων αερίων, όπως αιθάνιο, υγραέριο και αιθυλένιο, εκτοξεύτηκαν στα ύψη, με 31 παραγγελίες το 2024 σε σύγκριση με 12 μέχρι το γ’ τρίμηνο του 2023.
Η κινεζική Satellite Chemicals αναβάθμισε τα μεγέθη των πλοίων, παραγγέλλοντας έξι Ultralarge ethane carriers (ULEC), ενώ ακολούθησαν άλλα δύο μέσω της Eastern Pacific Shipping, όλα με μακροχρόνιες ναυλώσεις.
Η αναλογία παραγγελιών προς τα πλοία μεταφοράς αιθανίου ανέρχεται στο εντυπωσιακό 220%, με 60 πλοία σε παραγγελία έναντι 27 σε λειτουργία.