Skip to main content

Core Power: Στα 500 εκατ. δολ. η χρηματοδότησή της για πυρηνική ενέργεια

Το πρώτο πολιτικό πλοίο στο οποίο χρησιμοποιήθηκε πυρηνική ενέργεια ήταν το παγοθραυστικό «Λένιν» το 1957, το οποίο πλέον έχει παροπλιστεί και λειτουργεί ως μουσείο

Σχεδιάζει την ανάπτυξη ενός νέου τύπου αντιδραστήρα που θα χρησιμοποιηθεί στη ναυτιλία

Πολύ κοντά στο ορόσημο των 500 εκατ. δολαρίων βρίσκεται η χρηματοδότηση της βρετανικής εταιρείας Core Power, η οποία προωθεί την ανάπτυξη ενός νέου τύπου πυρηνικού αντιδραστήρα, ικανού να χρησιμοποιηθεί και στη ναυτιλιακή βιομηχανία.

Ως γνωστόν, για μεγάλο χρονικό διάστημα στο «τραπέζι» της υλοποίησης για την πράσινη μετάβαση έχουν τεθεί μία σειρά από εναλλακτικά καύσιμα, μεταξύ των οποίων η αμμωνία, το υδρογόνο και το LNG, η υιοθέτηση των οποίων σημαίνει επιπλέον κόστος.

Σύμφωνα, μάλιστα, με αναλυτές, η δέσμευση για κάθε μία από αυτές τις επιλογές δημιουργεί σημαντικές λειτουργικές προκλήσεις και το τελευταίο διάστημα προωθείται η συζήτηση για την -αμφιλεγόμενη για ορισμένους- πιθανή εναλλακτική της πυρηνικής ενέργειας.

Η ναυτιλιακή βιομηχανία διερευνά εάν τα πυρηνικά καύσιμα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την τροφοδοσία εμπορικών πλοίων, καθώς οι εξελίξεις στην τεχνολογία ανοίγουν τέτοιες επιλογές, δήλωσαν αξιωματούχοι του κλάδου. Ωστόσο, οι πιθανές λύσεις πυρηνικών καυσίμων για τα πλοία είναι κάποια χρόνια μακριά.

Πυρηνικοί αντιδραστήρες έχουν χρησιμοποιηθεί στο παρελθόν για την τροφοδοσία πολεμικών πλοίων -κυρίως υποβρυχίων- αλλά και παγοθραυστικών, με πρώτο το «Λένιν» που ναυπηγήθηκε το 1957, αν και η χρήση τους από εμπορικά πλοία περιορίστηκε εν μέρει από το κόστος και την επιφυλακτικότητα των ασφαλιστών να παρέχουν κάλυψη σε τέτοια σκάφη που προσεγγίζουν εμπορικά λιμάνια.

Το project

Σε αυτό το πλαίσιο, η Core Power προχωρά στην κατασκευή ενός δοκιμαστικού νέου τύπου αντιδραστήρα, που θα λειτουργεί με διάλυμα αλάτων, αντί για στερεό καύσιμο.

Ουσιαστικά, στον συγκεκριμένο αντιδραστήρα πυρηνικής σχάσης περιλαμβάνεται η ανάμιξη του καυσίμου και του ψυκτικού σε ένα καύσιμο-άλας που είναι υγρό σε υψηλές θερμοκρασίες.

Όπως επισημαίνει η εταιρεία με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο, η τεχνολογία που αναπτύσσει θα είναι σε θέση να εγκατασταθεί σε μεγάλα ποντοπόρα πλοία με πραγματικά μηδενικές εκπομπές.

Σύμφωνα με την Core Power, το συγκεκριμένο project έχει λαμπρό μέλλον, ενώ, επικαλούμενη στοιχεία του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), τονίζει πως η αγορά της πυρηνικής ενέργειας στη ναυτιλία μέχρι το 2060 θα φτάσει τα 5,6 τρισ. δολάρια.

«Εισερχόμαστε σε μια συναρπαστική περίοδο σε ό,τι αφορά την ανάπτυξη της πυρηνικής τεχνολογίας στη ναυτιλία, καθώς περνάμε από το σχέδιο στην κατασκευή που θα αλλάξει για τα καλά το πρόσωπο του κλάδου», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Mikal Boe.

Προς επίρρωση του συγκεκριμένου αφηγήματος, η Core Power αποκάλυψε μια συμφωνία με το Ινστιτούτο Mitsubishi Research (MRI), η οποία θα αφορά τη μελέτη των συνθηκών της αγοράς για το πρόγραμμα στην Ιαπωνία, όπου η εταιρεία έχει ήδη σημαντικούς υποστηρικτές.

Παράλληλα, πριν από δύο μήνες, η βρετανική εταιρεία έκλεισε deal με την εταιρεία-κολοσσό Maersk και τους Lloyd’s Register, με στόχο κοινή μελέτη για τα ζητήματα ασφάλειας για το πυρηνικό project.

Ο επικεφαλής τεχνολογίας της Maersk ανέφερε ότι «αν αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις, η πυρηνική ενέργεια θα μπορούσε ενδεχομένως να δώσει μια οδό απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές για τη βιομηχανία».

Όπως αναφέρουν αναλυτές, η πλειονότητα των μετόχων της Core Power είναι επώνυμα ονόματα της ναυτιλιακής βιομηχανίας, τα οποία ελέγχουν σημαντικές εταιρείες, εμπορικούς οίκους, ναυπηγεία, logistics και χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Core Power στοχεύει να δεχθεί παραγγελίες αξίας έως και 10 δισ. δολαρίων έως το 2030, ενώ -όπως τονίζει χαρακτηριστικά- μόλις κατασκευαστούν τα πρώτα πλοία και οι πλωτοί σταθμοί παραγωγής ενέργειας, θα παρέχει έτοιμες και στοχευμένες λύσεις σε κάθε ενδιαφερόμενο.

Σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα, ο πρώτος αντιδραστήρας αναμένεται να κατασκευαστεί μέχρι το τέλος του 2025 με αρχές του 2026, ενώ ο Mikal Boe σημειώνει επίσης ότι το νέο σύστημα θα πρέπει να πληροί τρία σημαντικά κριτήρια: «Να παρέχει ενέργεια εφ’ όρου ζωής, να παραμένει ασφαλές σε περίπτωση ατυχήματος στη θάλασσα και να είναι απλό και μικρό για μαζική παραγωγή».

Τα συν και τα πλην

Σύμφωνα με τους κατασκευαστές, μεταξύ των πλεονεκτημάτων από τη χρήση της πυρηνικής ενέργειας στη ναυτιλία είναι η μεγαλύτερη ταχύτητα σε σύγκριση με τα συμβατικά πλοία και το γεγονός ότι τα πυρηνοκίνητα πλοία έχουν a priori σταθερό κόστος ενέργειας για ολόκληρη την εμπορική τους ζωή (καθώς δεν χρειάζονται ανεφοδιασμό) είναι ιδιαίτερα σημαντικό για μακροπρόθεσμες ναυλώσεις.

Από την άλλη πλευρά, το κύριο μειονέκτημα του αντιδραστήρα είναι η «ανώριμη» τεχνολογία και το ρυθμιστικό πλαίσιο.

Επιπλέον, το υψηλό κόστος εγκατάστασης και λειτουργίας ενός πυρηνικού αντιδραστήρα ήταν βασικοί παράγοντες κατά της υιοθέτησης αυτής της επιλογής.

Τέλος, σε ό,τι έχει να κάνει με την ασφάλεια, αποτελεί μια μεγάλη ανησυχία για τις τεχνολογίες πυρηνικής ενέργειας.

Ωστόσο -σύμφωνα με τον Boe- η Core Power μπορεί να αποτελέσει τη βάση για την παροχή ενέργειας και στη ναυτιλία με ασφάλεια, προσπερνώντας τους ισχυρισμούς των «αντιπυρηνιστών».