Αυξάνεται σταδιακά ο αριθμός δεξαμενόπλοιων στον τερματικό σταθμό Kharg του Ιράν, που διαχειρίζεται το 90% των φορτώσεων πετρελαίου της χώρας, μετά τις διαβεβαιώσεις του Ισραήλ προς τις ΗΠΑ ότι έχει στόχο να πλήξει στρατιωτικές, αλλά όχι πετρελαϊκές εγκαταστάσεις της Τεχεράνης.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της «Washington Post», η απόφαση αυτή διατυπώθηκε σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχε ο Ισραηλινός πρωθυπουργός Μπέντζαμιν Νετανιάχου με τον Αμερικανό πρόεδρο Τζον Μπάιντεν, εν αναμονή της ισραηλινής απάντησης για την ιρανική πυραυλική επίθεση της 1ης Οκτωβρίου στο Ισραήλ.
Οι φορτώσεις έχουν επαναρχίσει, αλλά είναι πιο αργές από ό,τι συνήθως. Ο όγκος των εξαγωγών εκτιμάται τώρα σε 800.000 βαρέλια ημερησίως από 1,5 εκατ. που ήταν κατά μέσο όρο τους τελευταίους μήνες.
Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης για το αργό πετρέλαιο τύπου brent σταθεροποιήθηκαν γύρω από το χαμηλό δύο εβδομάδων, στα 74 δολ. ανά βαρέλι χθες Τετάρτη, έπειτα από πτώση 4,1% στην προηγούμενη συνεδρίαση, εν μέσω της συνεχιζόμενης αβεβαιότητας σχετικά με τη σύγκρουση στη Μέση Ανατολή.
Το βαρέλι του αμερικανικού αργού (WTI) διαμορφώθηκε στα 70,89 δολάρια.
Μείωση 70%
Σημειώνεται ότι η απόφαση της National Iranian Tanker Co (NITC) να μετακινήσει τα τάνκερ μακριά, εν μέσω φόβων για ένα χτύπημα του Ισραήλ στις πετρελαϊκές εγκαταστάσεις της είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση των φορτώσεων δεξαμενόπλοιων σχεδόν κατά 70% τις πρώτες 10 ημέρες του Οκτωβρίου.
Σύμφωνα με στοιχεία της Iran International, η Τεχεράνη φόρτωσε σε δεξαμενόπλοια μόνο 800.000 βαρέλια ημερησίως τις πρώτες 10 ημέρες του μήνα, από 1,5 εκατ. βαρέλια ημερησίως κατά μέσο όρο τους τελευταίους μήνες.
Ο πετρελαϊκός τερματικός σταθμός Kharg του Ιράν βρίσκεται στον δυτικό Περσικό Κόλπο και διαχειρίζεται το 90% των φορτώσεων πετρελαίου της χώρας, ιδίως για τα πολύ μεγάλα πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου (VLCC) με χωρητικότητα 2 εκατομμυρίων βαρελιών.
Παρατηρητές έχουν αναφέρει τον τερματικό σταθμό ως πιθανό στόχο για ισραηλινά πλήγματα.
Η Vortexa σημείωσε, πάντως, ότι τα πλοία της NITC που χρησιμοποιούνται ως πλωτές αποθήκες έχουν εγκαταλείψει τη χώρα.
Σημειώνεται ότι το Ιράν την 1η Οκτωβρίου εκτόξευσε πυραύλους κατά του Ισραήλ σε αντίποινα για τις επιθέσεις στον Λίβανο και την Υεμένη.
Τα Στενά του Ορμούζ
Η Vortexa πιστεύει ότι το Ιράν ακόμα κι αν λάβει μια πολεμική απάντηση από το Ισραήλ είναι απίθανο να κλείσει το βασικό Στενό του Ορμούζ για τα δεξαμενόπλοια και άλλα πλοία, όπως έχει απειλήσει να κάνει. Αυτό συμβαίνει επειδή περισσότερο από το 95% των εξαγωγών πετρελαίου του πηγαίνει στην Κίνα.
«Μια τέτοια κίνηση θα προκαλούσε σοβαρή οικονομική αστάθεια και θα έθετε σε κίνδυνο τη ζωτικής σημασίας σχέση του Ιράν με την Κίνα», επισημαίνει η Vortexa.
Το μεγαλύτερο μέρος του ιρανικού πετρελαίου παρά τις αμερικανικές κυρώσεις, αγοράζεται από μικρά κινεζικά διυλιστήρια.
Τις δύο εβδομάδες από την τελευταία πυραυλική επίθεση του Ιράν στο Ισραήλ, τη δεύτερη άμεση επίθεσή του μέσα σε έξι μήνες, η Μέση Ανατολή έχει προετοιμαστεί για την υποσχόμενη απάντηση του Ισραήλ, φοβούμενη ότι ο σκιώδης πόλεμος των δύο χωρών που διαρκεί δεκαετίες θα μπορούσε να μετατραπεί σε μια μετωπική στρατιωτική αντιπαράθεση.
Έρχεται σε μια πολιτικά βεβαρημένη στιγμή για την Ουάσιγκτον, λιγότερο από έναν μήνα πριν από τις εκλογές, όπου ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν δήλωσε δημοσίως ότι δεν θα υποστήριζε ένα ισραηλινό χτύπημα σε εγκαταστάσεις που σχετίζονται με πυρηνικά.
ΗΠΑ: 17 πλοία «διαβόητοι παραβάτες»
Το υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ χαρακτήρισε 17 πλοία την περασμένη εβδομάδα «διαβόητους παραβάτες» όσον αφορά τη μεταφορά ιρανικών φορτίων σε πελάτες, επισημαίνοντας ότι παραβιάζουν τις αμερικανικές κυρώσεις.
Ο κατάλογος περιελάμβανε 10 VLCC, MR και aframax, καθώς και ένα suezmax.
Ο ναυλομεσίτης BRS Group μιλώντας στη ναυτιλιακή επιθεώρηση του trade winds εκτίμησε ότι οι τελευταίες κυρώσεις που επιβλήθηκαν στα δεξαμενόπλοια και τις ενεργειακές εταιρείες του Ιράν θα αφήσουν σε μεγάλο βαθμό ανεπηρέαστες τις εξαγωγές πετρελαίου και υγραερίου.
Τονίζει ότι τα πλοία που αναφέρθηκαν από το υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ για παραβίαση των αμερικανικών κυρώσεων θα συνεχίσουν να μεταφέρουν πετρέλαιο και υγραέριο.