Μάχη με τον χρόνο δίνουν η ελληνική κυβέρνηση και οι ακτοπλόοι προκειμένου να χρησιμοποιήσουν εντός χρονοδιαγραμμάτων τη χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ που αφορά τη ναυπήγηση πράσινων πλοίων στην ακτοπλοΐα για τις άγονες γραμμές.
Για τον σκοπό αυτό πραγματοποιήθηκε ενημερωτική συνάντηση στο υπουργείο Ναυτιλίας μεταξύ του αρμόδιου υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστου Στυλιανίδη και εκπροσώπων των ακτοπλόων.
Σύμφωνα με πληροφορίες που έχει στη διάθεσή της η «Ν», όποια ακτοπλοϊκή εταιρεία θελήσει μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) να συμμετάσχει στο πρόγραμμα ναυπήγησης πράσινου πλοίου με χρηματοδότηση και από το ΕΣΠΑ, θα πρέπει να έχει υποβάλει τη σχετική αίτηση έως 31/12/2027, ενώ θα υποχρεούται στη συνέχεια να υπογράψει παράλληλα 12ετή σύμβαση για την εκτέλεση της γραμμής.
Το πλοία που θα ναυπηγηθούν μέσω του προγράμματος θα δραστηριοποιούνται αποκλειστικά στον ελλαδικό χώρο μέχρι το τέλος του κύκλου λειτουργίας τους, ενώ το υπουργείο Ναυτιλίας θα πρέπει να προχωρήσει και σε ρύθμιση όπου οι συμβάσεις για τις γραμμές της ακτοπλοΐας θα πρέπει να είναι 12ετείς από 7 έτη που είναι σήμερα.
Πηγές σημείωναν στη «Ν» ότι αρχικά τρεις πιλοτικές γραμμές θα αποτελέσουν το πρότυπο για το χρηματοοικονομικό μοντέλο που θα ακολουθηθεί, αλλά το βασικό είναι ότι η χώρα μας κάνει την αρχή και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένει τα αποτελέσματα.
Έμπρακτη στήριξη
«Στηρίζουμε έμπρακτα την ελληνική ακτοπλοΐα για την ανανέωση του στόλου στις άγονες γραμμές» δήλωσε ο υπουργός Χρήστος Στυλιανίδης, μετά τις διαδοχικές συναντήσεις που είχε με εκπροσώπους του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, του Συνδέσμου Εφοπλιστών Ταχυπλόων και Κρουαζιέρας, καθώς και με λοιπούς αυτόνομους φορείς.
Κατά τη διάρκεια των συναντήσεων ο κ. Στυλιανίδης μαζί με τους εκπροσώπους των ανάδοχων εταιρειών ενημέρωσε τα ενδιαφερόμενα μέρη για το έργο ΣΔΙΤ που αφορά τις άγονες γραμμές και ειδικότερα τη μελέτη ακτοπλοϊκών συνδέσεων δημόσιας υπηρεσίας και τη χρήση πράσινων πλοίων.
«Στις 05.09.2024 ξεκινήσαμε την ανάπτυξη του καινοτόμου μοντέλου Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) που θα ενισχύσει, όπως είχα επισημάνει και τότε, τη μετάβαση σε πράσινα πλοία, ελαχιστοποιώντας το αποτύπωμα άνθρακα, στις ακτοπλοϊκές συνδέσεις. Σήμερα, όλοι μαζί εδώ, ξεκινάμε να εφαρμόζουμε στην πράξη αυτό το αποφασιστικό βήμα, το οποίο είναι ζωτικής σημασίας για τη διασύνδεση των νησιών μας.
Σας διαβεβαιώνω ότι θα στηρίξουμε έμπρακτα την ελληνική ακτοπλοΐα στην ανανέωση του στόλου για τις άγονες γραμμές, στο πλαίσιο της αειφόρου ανάπτυξης της νησιωτικής Ελλάδας. Στόχος μας, η ελληνική ακτοπλοΐα να είναι πρωτοπόρος και αειφόρος» δήλωσε ο υπουργός.
Δεσμευμένοι πόροι
Σημειώνεται ότι με πρωτοβουλία του κ. Στυλιανίδη έχουν δεσμευτεί σε πρώτη φάση για τον ακτοπλοϊκό κλάδο ευρωπαϊκοί πόροι 80 εκατ. ευρώ, που μπορούν να ανέλθουν και σε 360 εκατ. ευρώ, όταν θα έχει ολοκληρωθεί η μελέτη της Hydrus Engineering στο δεύτερο τρίμηνο του 2025 για το πώς θα αναπτυχθεί το οικονομικό μοντέλο, αλλά και οι εναλλακτικές μορφές καυσίμου.
Η συγκεκριμένη μελέτη, που δεν αφορά τα πλοία των πορθμείων, θα πρέπει να προσδιορίσει τον τύπο του πράσινου πλοίου, το εναλλακτικό καύσιμο που θα μπορεί να χρησιμοποιεί, αλλά και το σχήμα που θα εκτελεί τον
εφοπλισμό. Μάλιστα, οι ακτοπλόοι θα έχουν πλέον τη δυνατότητα να συμμετάσχουν στο ερευνητικό πεδίο της μελέτης καταθέτοντας προτάσεις ή προσφέροντας στοιχεία των δρομολογίων.
Η ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά διαθέτει σήμερα 267 πλοία κάθε τύπου, εκ των οποίων 77 εκτελούν ελεύθερη δρομολόγηση και 98 με επιδότηση (άγονες). Από τα 92 νησιά που εξυπηρετούνται τα 76 έχουν επιδοτούμενη σύνδεση.
Τρεις παρεμβάσεις
Σημειώνεται ότι το υπουργείο Ναυτιλίας έχει προβεί σε τρεις παρεμβάσεις στον τομέα της ελληνικής ακτοπλοΐας και των λιμένων προς την πράσινη μετάβαση.
- Ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου με νέα πράσινα πλοία, μέσω ΣΔΙΤ, σε ένα έργο συνολικού προϋπολογισμού 360 εκατ. ευρώ.
- Χρηματοδότηση της ναυτιλίας από το Ταμείο Ανάκαμψης. Για το θέμα αυτό το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) έχει αναθέσει μελέτη στρατηγικής και ανάπτυξης μηχανισμού χρηματοδότησης για τη σταδιακή ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου της χώρας στην Εrnst & Υoung, με στόχο τη μείωση εκπομπών CΟ2.
- Τέλος, «πρασίνισμα» και ενεργειακός μετασχηματισμός των λιμανιών μας, με έμφαση στην ηλεκτροδότηση ελλιμενιζόμενων πλοίων -το λεγόμενο «cold ironing»-, σε συνεργασία και με το υπουργείο Περιβάλλοντος.