Skip to main content

Προσαρμογή στις νέες συνθήκες για τα δρομολόγια των containerships

Επέκταση χωρητικότητας και εναλλακτικοί εμπορικοί διάδρομοι για τα πλοία

Η κρίση στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα εμπορευματοκιβωτίων θα παραμείνει για αρκετό καιρό ασταθής ακόμα και αν η ειρήνη στην ναυτιλιακή οδό της Ερυθράς Θάλασσας επέλθει αύριο, υποστηρίζει έρευνα της αμερικανικής εταιρείας συμβουλευτικής διαχείρισης Boston Consulting Group.

Όπως επισημαίνουν οι συντάκτες έκθεσης της Boston Consulting Group, που βλέπουν το πρόβλημα και ως μια ευκαιρία για τον κλάδο να επενδύσει στο μέλλον στη διαχείριση διαταραχών, η λιμενική βιομηχανία θα χρειαστεί τουλάχιστον τρεις μήνες για να μπορέσει να επιστρέψει στην προηγούμενη έγκαιρη λειτουργία της.

Υποστηρίζουν ότι οι πλοιοκτήτες και πελάτες θα περιμένουν να βεβαιωθούν προτού επαναφέρουν τις υπηρεσίες στην προγενέστερη κατάσταση, ενώ τονίζουν ότι για να εξυπηρετηθεί αυτή η ενδεχόμενη ομαλοποίηση ορισμένα επηρεαζόμενα λιμάνια, όπως το Jeddah Islamic Seaport και το King Abdullah Port στη Σαουδική Αραβία, θα πρέπει να επεκτείνουν τη χωρητικότητά τους.

Σε αυτό το σημείο σημειώνουν επίσης ότι τα μεγάλα containerships των 25.000 TEUs θα μπορέσουν να λειτουργήσουν στις προηγούμενες διαδρομές τους μόνο όταν οι θαλάσσιοι δρόμοι είναι πραγματικά ανοιχτοί, αλλά σημειώνουν ότι αυτό μοιάζει πολύ μακρινό προς το παρόν.

Φορτία

Οι γραμμές μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν πλέον θέσει σε λειτουργία όλη τη νέα χωρητικότητα, ενώ τα περισσότερα σημαντικά φορτία δεν καθυστερούν πλέον, παρά το γεγονός ότι οι διαδρομές είναι μεγαλύτερες λόγω των επιθέσεων των Χούθι στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας.

Πολλά containerships που συνήθιζαν να εκτελούν δρομολόγια από την Ασία προς τον Ινδικό έχουν μετατοπιστεί προς τη Βόρεια Ευρώπη. Αυτή τη στιγμή το σύνολο των φορτίων του τομέα εμπορευματοκιβωτίων ακολουθεί διαφορετικούς εμπορικούς διαδρόμους. Επίσης τα περισσότερα δρομολόγια των πλοίων ακολουθούν τον περίπλου της Αφρικής με προορισμό λιμάνια της γηραιάς ηπείρου.

Οι επιθέσεις των Χούθι στο στενό Bab el-Mandeb, μεταξύ της Ερυθράς Θάλασσας και του Κόλπου του Άντεν, συνεχίζονται εδώ και πολύ καιρό, καθώς οι εκπρόσωποι της στρατιωτικής ομάδας υποστηρίζουν ότι οι επιθέσεις είναι ένας τρόπος να δείξουν την αλληλεγγύη τους στους Παλαιστίνιους και την αντίθεση στην επίθεση του Ισραήλ κατά της Χαμάς στη Λωρίδα της Γάζας.

Ωστόσο, οι περισσότεροι από τους στόχους δεν έχουν προφανή σχέση με το Ισραήλ ή τους συμμάχους του και έχουν συμπεριλάβει ακόμη και πλοία που μεταφέρουν ανθρωπιστική βοήθεια στην Υεμένη.

Οι Χούθι άρχισαν στην πραγματικότητα να επιτίθενται κατά της ναυτιλίας το 2020, αλλά κλιμάκωσαν τον Οκτώβριο του 2023 και μέχρι στιγμής έχουν αρνηθεί τις προσπάθειες για ειρηνευτικές διαπραγματεύσεις.

Πριν από το 2023, η ναυτιλία στην Ερυθρά Θάλασσα μετέφερε το 12% του παγκόσμιου εμπορίου και το 40% του εμπορίου της Ασίας με την Ευρώπη, καθώς είναι μακράν η πιο βολική διαδρομή από την Ανατολική Ασία προς την Ευρώπη. Από το στενό Bab el-Mandeb δεν περνά πια το ένα τρίτο των παγκόσμιων εμπορευματοκιβωτίων.

Σημειώνεται ότι ο επαναπρογραμματισμός των αποστολών γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας προσθέτει 10 ημέρες στη διάρκεια του ταξιδιού, ανάλογα με τον τύπο και την ταχύτητα του πλοίου.

Όσο για τη Διώρυγα του Σουέζ, οι διελεύσεις φορτίων βαθιάς θάλασσας έχουν μειωθεί περισσότερο από το ήμισυ.

Οι παγκόσμιες τιμές των ναύλων αρχικά τριπλασιάστηκαν τον Ιανουάριο του 2024 σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2023, ενώ τον Μάρτιο του 2024 μειώθηκαν λόγω του ότι υπήρχαν πολλές καθυστερήσεις φορτίων.

Από τη στιγμή που τα πλοία γραμμής πρόσθεσαν χωρητικότητα, οι τιμές ναύλων αυξάνονται και πάλι, ξεπερνώντας τα προηγούμενα επίπεδα.

Οι ναύλοι

Ο παγκόσμιος δείκτης εμπορευματοκιβωτίων της Drewry μειώθηκε κατά 4%, στα 3.349 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών αυτή την εβδομάδα.

Ο τελευταίος σύνθετος δείκτης Drewry WCI των 3.349 δολαρίων ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών είναι 68% κάτω από το προηγούμενο ανώτατο όριο της πανδημίας των 10.377 δολαρίων τον Σεπτέμβριο του 2021, αλλά είναι 136% υψηλότερος από τη μέση τιμή του 2019 (πριν από την πανδημία) των 1.420 δολαρίων.

Ο μέσος σύνθετος δείκτης για το τρέχον έτος ανέρχεται σε 4.079 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40ft, δηλαδή 1.248 δολάρια υψηλότερα από τον μέσο όρο 10ετίας των 2.831 δολαρίων (διογκωμένος από την εξαιρετική περίοδο Covid 2020-22).

Οι ναύλοι από το Ρότερνταμ στη Σαγκάη μειώθηκαν κατά 8% ή 47 δολάρια, στα 543 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40ft.

Ομοίως, οι τιμές από τη Σαγκάη προς το Ρότερνταμ μειώθηκαν κατά 6% ή 224 δολάρια, στα 3.591 δολάρια ανά feu.

Ομοίως, οι τιμές από τη Σαγκάη προς το Λος Άντζελες μειώθηκαν κατά 5% ή 239 δολάρια, σε 5.019 δολάρια ανά 40ft box.

Επίσης, οι τιμές από τη Σαγκάη προς τη Νέα Υόρκη μειώθηκαν κατά 3% ή 161 δολάρια, στα 5.761 δολάρια ανά feu.

Οι τιμές από τη Σαγκάη προς τη Γένοβα συρρικνώθηκαν κατά 2% ή 64 δολάρια, σε 3.784 δολάρια ανά 40ft box.

Αντίθετα, οι τιμές από τη Νέα Υόρκη προς το Ρότερνταμ και από το Ρότερνταμ προς τη Νέα Υόρκη αυξήθηκαν κατά 1% σε 730 δολ. και 2.083 δολ. ανά 40ft box αντίστοιχα.

Στο μεταξύ, οι τιμές από το Λος Άντζελες προς τη Σαγκάη παρέμειναν σταθερές.