Στη δημιουργία ενός μηχανισμού για τον εντοπισμό και την καταγραφή των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) από τα πλοία που προσεγγίζουν τα λιμάνια της προχωρά η Κίνα, παίρνοντας ως παράδειγμα το ρυθμιστικό πλαίσιο που ισχύει στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Με φόντο τα στοιχεία που δείχνουν ότι οι εκπομπές CO2 στην ατμόσφαιρα έχουν σπάσει όλα τα ρεκόρ τα τελευταία χρόνια, οι κινεζικές αρχές ξεκίνησαν να ζητούν από ορισμένους πλοιοκτήτες να αναφέρουν τις εκπομπές άνθρακά τους, επισημαίνοντας πως ξεκινά μεγαλύτερος έλεγχος του κλάδου, καθώς αυστηροποιούνται οι κανόνες.
Τα αιτήματα των αρμόδιων αρχών σχετικά με τα πλοία που εξυπηρετούν τα εγχώρια λιμάνια επηρεάζουν προσώρας έναν μικρό αριθμό δεξαμενόπλοιων και containerships, ενώ -όπως τονίζεται- η κίνηση ακολουθεί την πρόσφατη υιοθέτηση της Ε.Ε. για εισφορά άνθρακα, με βασικό στόχο την πλήρη επέκταση του συστήματος εμπορίας εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα σε όλα τα λιμάνια της Κίνας.
Σύμφωνα με αναλυτές, αυτή τη στιγμή δεν έχει αποσαφηνιστεί ο αριθμός των τερματικών σταθμών που εμπλέκονται στον μηχανισμό καταγραφής.
Ωστόσο, με δεδομένο ότι η ναυτιλία μεταφέρει πάνω από το 80% των εμπορευμάτων παγκοσμίως, οποιαδήποτε απόφαση της Κίνας να αναγκάσει τις εταιρείες να πληρώσουν για τους ρύπους χαρακτηρίζεται μια σημαντική αλλαγή για τον κλάδο.
Η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του πλανήτη αποτελεί τον κορυφαίο εισαγωγέα αργού πετρελαίου και τα λιμάνια της είναι από τα μεγαλύτερα όσον αφορά τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το Πεκίνο, εν είδει προαναγγελίας, ίδρυσε τον περασμένο Μάρτιο την πρώτη υπηρεσία διαχείρισης εκπομπών ρύπων για τον ναυτιλιακό τομέα στη Σαγκάη με βασικό σκοπό τη συλλογή στοιχείων από πλοία με σημαία Κίνας.
Όπως αναφέρει το υπουργείο Μεταφορών της Κίνας, έχουν ήδη εκδοθεί ορισμένες παρατηρήσεις, ενώ σχετικά με την αναγκαιότητα του συγκεκριμένου μηχανισμού τονίζεται χαρακτηριστικά ότι πρόκειται για συμμόρφωση στις απαιτήσεις συλλογής δεδομένων από τον ΙΜΟ, παρά τους κατά καιρούς διαξιφισμούς των δύο πλευρών.
Ευρωπαϊκό πλαίσιο
Ήδη η Ευρωπαϊκή Ένωση έθεσε σε ισχύ από τη φετινή χρονιά τον λεγόμενο φόρο άνθρακα, στο πλαίσιο του «Fit for 55» της γηραιάς ηπείρου για τη ναυτιλία.
Ο αριθμός 55 αναφέρεται στον στόχο μείωσης των εκπομπών κατά τουλάχιστον 55% που έχει θέσει η Ε.Ε. για το 2030, σε σύγκριση με το 1990.
Ως εκ τούτου, υπάρχει η απαίτηση από τα πλοία που καταπλέουν στα λιμάνια του μπλοκ να πληρώνουν για τη ρύπανση από άνθρακα, ανεξάρτητα από τις σημαίες που φέρουν ή το πού είναι εγκατεστημένοι οι ιδιοκτήτες τους.
Και καθώς η πλειονότητα των πλοίων εξακολουθεί να τροφοδοτείται από καύσιμα που προέρχονται από πετρέλαιο, τα οποία παραμένουν σημαντικά φθηνότερα από τα λεγόμενα «πράσινα», η Vitol Group σημειώνει σχετικά πως «οι άνθρωποι θα πρέπει να συνυπολογίσουν τις επιπτώσεις από τη ρύπανση που προκαλούν τα πλοία, με την υιοθέτηση εναλλακτικών καυσίμων στη ναυτιλία να είναι απαραίτητη τόσο για την επίτευξη των στόχων απανθρακοποίησης του κλάδου όσο και για την επίτευξη εκείνων που έχουν τεθεί σε παγκόσμια κλίμακα».
Σημειώνεται πως από το 2021 η Κίνα έχει δημιουργήσει ένα εθνικό σύστημα εμπορίας εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (ETS), δημιουργώντας τη μεγαλύτερη αγορά άνθρακα στον κόσμο.
Πρόκειται για ένα από τα βασικά εργαλεία της χώρας για την επίτευξη των κλιματικών της φιλοδοξιών, καθώς παράγει περισσότερα αέρια του θερμοκηπίου (GHGs) από οποιαδήποτε άλλη χώρα, με εκπομπές σχεδόν διπλάσιες από τις εκπομπές των ΗΠΑ.
Το νέο σύστημα εμπορίας καλύπτει αρχικά περισσότερες από 2.200 εταιρείες από τον τομέα της ενέργειας στην Κίνα, που είναι υπεύθυνες για το 40% περίπου των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα της χώρας, ενώ με την πάροδο του χρόνου αναμένεται να προστεθούν και άλλοι τομείς.