Έφυγε από τη ζωή, το βράδυ της Παρασκευής 11 Οκτωβρίου 2024, η Αθηνά (Νουνού) Μαρτίνου. Η σημαντικότερη Ελληνίδα της σύγχρονης ελληνικής ναυτιλιακής ιστορίας, με παγκόσμιο εκτόπισμα, θα κηδευτεί τη Δευτέρα 14 Οκτωβρίου, στη 1 το μεσημέρι, στον Ιερό Ναό Παναγίας Φανερωμένης Βουλιαγμένης.
Την απώλεια της Αθηνάς Μαρτίνου, Ιδρύτριας του ναυτιλιακού κολοσσού Thenamaris Ships Management, ανακοίνωσε η οικογένειά της.
«Η αγαπημένη μας Μητέρα Γιαγιά και Προγιαγιά εκοιμήθη χθες 11/10/24 πλήρης ημερών, σε ηλικία 97 ετών. Η κηδεία της θα είναι σε στενό οικογενειακό κύκλο. Ευχαριστούμε τους φίλους για τα μηνύματα συμπαράστασης.
Θανάσης, Ελένη, Ντίνος, Ανδρέας, Εγγόνια και Δισέγγονα»
Η Αθηνά Μαρτίνου δημιούργησε έναν ναυτιλιακό κολοσσό. Παράλληλα ήταν μια γυναίκα με μεγάλη προσφορά στο κοινωνικό σύνολο, κρατούσε πάντα πολύ χαμηλό προφίλ, ενώ από τα «σπλάχνα» της εταιρείας Thenamaris, με την υποστήριξη της οικογένειας, πολλά στελέχη κατάφεραν και εισήλθαν στην πλοιοκτησία.
Η Αθηνά Μαρτίνου, έκανε τα πρώτα της βήματα στη ναυτιλία το 1964, ενώ λίγα χρόνια αργότερα, το 1971 ίδρυσε την πρώτη ναυτιλιακή εταιρεία της οικογένειας, την Thenamaris.
Το Ίδρυμα
Το Ίδρυμα Αθηνάς Ι. Μαρτίνου, σκιαγραφεί την προσωπικότητα της σπουδαίας γυναίκας. «Αφετηρία για τη δημιουργία του Ιδρύματος, το πάθος της Αθηνάς Ι. Μαρτίνου για τη θάλασσα και προορισμός η προσφορά στην κοινωνία, αυτή που δραστηριοποιείται γύρω από τη θάλασσα και νιώθει στις φλέβες της την καθημερινή της παρουσία», αναφέρει χαρακτηριστικά ενώ προσθέτει:
«Ακόμα και σήμερα, είναι η αγάπη για την ίδια τη ζωή που την καθορίζει. Η ίδια, όπως χαρακτηριστικά λέει, είναι «σαν τη θάλασσα, γένους θηλυκού». Όλη η στάση της απέναντι στη ζωή, είναι όπως και απέναντι στη θάλασσα. Αγάπη και πάθος, σεβασμός και αφοσίωση. Για αυτό αποδέχεται τη ζωή με όλες τις πλευρές της, είτε ήρεμη και γαλήνια, είτε ταραγμένη και τρικυμιώδη. Γιατί η Αθηνά Ι. Μαρτίνου, σαν τη θάλασσα, δεν είναι ποτέ στατική. Τολμηρή και φιλόδοξη, εργατική και επίμονη, διακριτική και χαμηλών τόνων, είναι η Νουνού της ελληνικής ναυτιλίας.
Για κάθε πράξη, κάθε κίνηση στη ζωή της Αθηνάς Ι. Μαρτίνου, η θάλασσα αποτέλεσε πηγή έμπνευσης. Στάθηκε γενναιόδωρη μαζί της, όπως σε όσους την αγαπούν και τη σέβονται. Κυνήγησε με πολλή δουλειά, δυναμισμό και πάθος το όνειρό της, και κατάφερε να κερδίσει με την αξία της τον σεβασμό και την αναγνώριση του κόσμου της ναυτιλίας.
Η Αθηνά Ι. Μαρτίνου επιστρέφει πάντα στη θάλασσα για να αντλήσει δύναμη, και σε εκείνη θέλει να ανταποδώσει τη γενναιοδωρία που της έδειξε. Όπως τα κύματα της θάλασσας μας ταξιδεύουν μακριά, έτσι και εκείνη με την ουσιαστική, αλλά αθόρυβη κοινωφελή δράση του Ιδρύματός της, θέλει να συμβάλει καθοριστικά στην υλοποίηση έργων προς όφελος της ελληνικής κοινωνίας, να τη βοηθήσει να υπερβεί τους ορίζοντές της, να ταξιδέψει, να πάει μακριά».
Η ναυτιλιακή πορεία
Το 1971 ανέλαβε τη διαχείριση των πλοίων της οικογένειάς της (γένος Μεθενίτη). Μαζί με τους γιούς της πήρε την απόφαση να ασχοληθεί με τη διαχείριση των Θανάση, Ντίνο και Ανδρέα, ίδρυσε την εταιρεία Thenamaris Ships Management, και μέσα σε λίγα χρόνια πέτυχε να δημιουργήσει έναν στόλο από 36 πλοία.
Από τη δεκαετία του 90’ σταδιακά παραδίδει τη σκυτάλη στους γιούς της. Ο Θανάσης Μαρτίνος δημιουργεί την Eastern Mediterranean Maritime, ενώ το 1997 ο Ανδρέας Μαρτίνος δημιουργεί τη Minerva Marine. Στο πηδάλιο της Thenamaris αναλαμβάνει ο Ντίνος Μαρτίνος. Σημειώνεται ότι σήμερα στις εταιρείες έχουν αναλάβει τα εγγόνια της Αθηνάς Μαρτίνου. Την διοίκηση της Minerva έχει αναλάβει ο Ανδρέας Μαρτίνος jr, ενώ στη Thenamaris ο Νίκος Μαρτίνος.
Πρόσφατα ο γιος της, Θανάσης Μαρτίνος περιγράφοντας την οικογενειακή ιστορία ανέφερε ότι όλες οι εταιρείες της οικογένειας Μαρτίνου διαχειρίζονται έναν στόλο από 290 πλοία.
Διαδρομή μιας ζωής
Η Αθηνά Μαρτίνου γεννήθηκε τον Αύγουστο του 1926 στην Γλυφάδα. Γόνος εφοπλιστικής οικογένειας με καταγωγή από την Κεφαλλονιά. Αδέλφια της ήταν ο Μελέτης και ο Κλεόβουλος ή Μπίμπης Μεθενίτης.
Παντρεύτηκε τον Ιωάννη Μαρτίνο από τη Στεμνίτσα Αρκαδίας, ο οποίος ήταν από τους πιο γνωστούς αντικέρ της Αθήνας και απέκτησαν τέσσερα παιδιά, τον Θανάση, τον Ντίνο, τον Ανδρέα και την Ελένη.
Τη δεκαετία του ’60 ξεκίνησε μόνη και με τη βοήθεια του συζύγου της το ταξίδι στους ωκεανούς, «πούλησε την προίκα της», έλεγε χρόνια αργότερα η κόρη της Ελένη.
Το 1964 απέκτησε το πρώτο πλοίο, το οποίο αγόρασε από τον Λιβανό έναντι του ποσού των 80.000 λιρών. Το «Θανάσης» ανακατασκευάστηκε, ταξίδεψε και τρία χρόνια αργότερα πουλήθηκε για 300.000 δολάρια.
Το δεύτερο πλοίο της, ήταν το «Ελένη».
Η Αθηνά Μαρτίνου, πάντα μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, αποτελούσε πηγή έμπνευσης για δεκάδες εφοπλιστές, τους οποίους προέτρεπε και συμβούλευε. Αφηγούμενη τη ζωή της στους «ΑΕΙΝΑΥΤΕΣ» έλεγε:
“Είμαι Κεφαλλονίτισσα, αλλά ρόλο για την αγάπη μου για τη θάλασσα έπαιξε ότι γεννήθηκα στη Γλυφάδα και έβλεπα τα πλοία να περνάνε και έλεγα στις φίλες μου: «και εμείς θα κάνουμε βαπόρια και το κάναμε. Είχαμε μανία με αυτό και το κάναμε και έκανε βαπόρια όλη η οικογένεια».
Σε αυτή την προσπάθεια, δεν ήμουν μόνη μου. Κοντά μου ήταν από την πρώτη στιγμή ο άνδρας μου, αλλά κυρίως ήταν οι γιοι μου Θανάσης Ντίνος και Ανδρέας. Ο άνδρας μου, ο Ιωάννης Μαρτίνος, αγαπούσε τη θάλασσα».
Με κινητήρια δύναμη τον σύζυγό της με βάση της την Αντικερί της οδού Πανδρόσου και την Γλυφάδα, αρμένισε σε όλες τις θάλασσες. Και όταν ο σύζυγός της Γιάννης έφυγε σε ηλικία 49 ετών η «Νούνου» δεν ξαναπαντρεύτηκε. Αφοσιώθηκε πλήρως στα παιδιά, τα καράβια και τους εργαζομένους της, έχοντας της δίπλα της στο τιμόνι τους γιους της και την κόρη της Ελένη.
Το 1975, διέθετε ένα στόλο 36 πλοίων με δυναμικό 850.000 τόνων.
Το 1991 η Αθηνά παρέδωσε το τιμόνι στα παιδιά της, οι οποίοι απέκτησαν τις δικές τους εταιρείες, κατέχοντας ξεχωριστό στόλο την Παγκόσμια Ναυτιλία. Συνέχισε να εργάζεται στην οικογενειακή επιχείρηση «Thenamaris» μέχρι το 2019 σε ηλικία 92 ετών.
Ήταν από τις ελάχιστες γυναίκες στο City του Λονδίνου. Τα όσα έζησε τα περιέγραφε ως εξής: «Όταν πήγα στο Λονδίνο, οι άνδρες κάθονταν στη μία γωνιά και οι γυναίκες στην άλλη γωνία. Στο Λονδίνο, εγώ καθόμουν με τους άνδρες για να ακούω για τις ναυλώσεις και τα πλοία. Είμαστε ικανοί, οι πρώτες ασφάλειες, ξεκίνησαν από τους Χιώτες, είχανε τραπεζάκια στο Λονδίνο.
Ήταν και εφοπλιστές και ασφαλιστές. Οι Έλληνες, είμαστε πιο έξυπνοι από τους άλλους. Οι εφοπλιστές είναι έξυπνοι άνθρωποι, Χιώτες, Ανδριώτες, Κεφαλονίτες. Κάναμε μεγάλα πράγματα…