Σημαντική ενίσχυση της προσφοράς πετρελαίου και της χρήσης δεξαμενόπλοιων σε διεθνές επίπεδο «βλέπει» ο επενδυτικός οίκος Jefferies.
Οι προβλέψεις της Jefferies αποδίδονται στην αναμενόμενη απόφαση του ΟΠΕΚ περί αύξησης της παραγωγής, αλλά και στην υφιστάμενη κατάσταση από χώρες εκτός του καρτέλ, κυρίως τις ΗΠΑ, οι οποίες ακολουθούν τη δική τους πολιτική.
Μάλιστα, σύμφωνα με την Clarksons Research, οι ναύλοι των VLCCs θα μπορούσαν να αγγίξουν τα 100.000 δολάρια/ημέρα, εάν ο ΟΠΕΚ αυξήσει την παραγωγή, ένα ποσό υπερδιπλάσιο σε σχέση με τα σημερινά ποσοστά.
Παράλληλα, η Clarksons κάνει λόγο για ισχυρά κέρδη στην αγορά των τάνκερ, με τα μέσα κέρδη για τα VLCC να αυξάνονται κατά 30% κάθε εβδομάδα, εν μέρει λόγω των γεωπολιτικών εντάσεων στη Μέση Ανατολή.
Στο πλαίσιο αυτό, ο ναυτιλιακός αναλυτής της Jefferies, Omar Nokta, αναφέρει πως σε ένα τέτοιο σενάριο, η αξιοποίηση της χωρητικότητας του υφιστάμενου στόλου σούπερ τάνκερ θα εκτιναχθεί στο 90%.
Με αυτά τα δεδομένα, ο Nokta επισημαίνει ότι το βιβλίο παραγγελιών για νέα πλοία είναι υποτονικό, επομένως οποιαδήποτε αύξηση της ζήτησης για δεξαμενόπλοια θα οδηγήσει τους ναύλους στα ύψη.
Ανάκαμψη
Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και ο οίκος αναλύσεων Breakwave Advisors LLC, ο οποίος στην εβδομαδιαία ανάλυσή του υπογραμμίζει ότι ήδη αυξάνονται οι ναύλοι στα VLCCs εν μέσω γεωπολιτικής αναταραχής, ενώ οι κίνδυνοι ζήτησης παραμένουν.
Όπως τονίζεται, η ένταση των τελευταίων ημερών στη Μέση Ανατολή αύξησε την αβεβαιότητα, με αποτέλεσμα την απροθυμία πολλών πλοιοκτητών να προσφέρουν φορτία στον Περσικό Κόλπο, κάτι που εν τέλει οδήγησε σε μειωμένη χωρητικότητα.
Αυτό, σύμφωνα με τους αναλυτές, επέτρεψε την άνοδο της spot αγοράς, ειδικά στη Δυτική Αφρική και την Ασία.
Σε ό,τι αφορά τα σενάρια για την επόμενη μέρα, η Breakwave Advisors σημειώνει χαρακτηριστικά πως το κλίμα αβεβαιότητας προκαλεί σημαντική νευρικότητα στις αγορές πετρελαίου συμπεριλαμβανομένων των τάνκερ, ωστόσο επί του παρόντος όλα δείχνουν ότι η αγορά των VLCCs ανακάμπτει από μια μακρά περίοδο «ρόλερ κόστερ» και οι ναύλοι θα παραμείνουν σε υψηλά επίπεδα τόσο σε μεσοπρόθεσμο όσο και σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
Σημειώνεται ότι τα τελευταία χρόνια σχεδόν όλα τα διαθέσιμα προς πώληση γηραιά δεξαμενόπλοια έγιναν ανάρπαστα στη δευτερογενή αγορά, με την Allied Shipbroking να τονίζει πως παρατηρείται σταθερότητα, αν και στις συναλλαγές κυρίαρχο ρόλο παίζουν οι μεγαλύτερες σε ηλικία μονάδες (+15 ετών).
Σχολιάζοντας τα τεκταινόμενα, ο οίκος VesselsValue εξετάζει τις γεωπολιτικές συνθήκες και την κατάσταση που επικρατεί στις μεγάλες αγορές, τονίζοντας ότι οι εξαγωγές πετρελαίου της Ρωσίας θα συνεχίσουν να μειώνονται, με την Ευρώπη να προμηθεύεται από τις ΗΠΑ και τη Λατινική Αμερική, κάτι που θα κρατήσει τα τονομίλια φορτίου και τους ναύλους σε υψηλά επίπεδα.
Στην ανάλυση της VesselsValue γίνεται αναφορά και στη δραστηριότητα παραγγελιών των δεξαμενόπλοιων, η οποία -όπως επισημαίνεται- συνεχίστηκε με σχετικά ισχυρό ρυθμό το 2024, ισοφαρίζοντας ήδη τη δραστηριότητα παραγγελιών που παρατηρήθηκε το 2023 στα 36 εκατ. DWT.
Το πρόγραμμα παραδόσεων για το 2024 είναι χαμηλό, ωστόσο θα κερδίσει ρυθμό το 2025 και μετά, ενώ η συνολική αναλογία του order book δεξαμενόπλοιων προς τον στόλο, που σήμερα βρίσκεται στο 12%, αυξάνεται κατά τη διάρκεια του 2023 και του 2024.
Οι προσδοκίες για τη ζήτηση τoνoμιλίων το 2024 και μετά παραμένουν ισχυρές στο τρέχον Base Case του οίκου αναλύσεων τόσο για τα πλοία μεταφοράς αργού όσο και για τα πλοία μεταφοράς προϊόντων, μετά από αρνητικές εξελίξεις τόσο το 2020 όσο και το 2021.
Τέλος, όπως υποστηρίζουν οι αναλυτές της VesselsValue, «καθώς δεν διαφαίνεται λύση για την επιθετικότητα των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, αναμένουμε ότι θα συνεχιστεί ο θετικός αντίκτυπος των πλόων σε μεγαλύτερες αποστάσεις.
Ωστόσο, εάν ο κίνδυνος μειωθεί και θεωρηθεί αποδεκτός από τον κλάδο, με τα πλοία να επιστρέφουν και πάλι στη Διώρυγα του Σουέζ, η αγορά θα αντιμετωπίσει πιθανότατα μια καθοδική διόρθωση».