Σημαντικό αντίκτυπο στην παγκόσμια ναυτιλία δημιουργούν οι γεωπολιτικές εντάσεις, ιδιαίτερα στη Μέση Ανατολή, με τον οίκο VesselsValue να προβλέπει μεικτές προοπτικές έως το 2027.
Σύμφωνα με τη σχετική ανάλυση, οι παραγγελίες για τα φορτηγά και τα δεξαμενόπλοια θα αποκτήσουν δυναμική, ενώ η ζήτηση για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα LNG/LPG Carriers θα μειωθεί. Ταυτόχρονα, παρά την αναμενόμενη αύξηση των παραγγελιών για φορτηγά και δεξαμενόπλοια, το συνολικό order book αναμένεται να συρρικνωθεί λόγω της αύξησης των παραδόσεων.
Όπως επισημαίνουν οι αναλυτές, οι επιθέσεις των Χούθι δημιουργούν κινδύνους αλλά και ευκαιρίες για τη ναυτιλία. Η αναδρομολόγηση των πλοίων έχει στηρίξει διάφορους τομείς της ναυτιλίας, αλλά ο ασταθής χαρακτήρας της σύγκρουσης εισάγει σημαντική αβεβαιότητα. Μια ξαφνική διακοπή των επιθέσεων θα μπορούσε να επηρεάσει αρνητικά τη ναυτιλία, ενώ οι παρατεταμένες διαταραχές θα μπορούσαν να προσφέρουν ανοδικές προοπτικές.
Τα δεξαμενόπλοια
Σχολιάζοντας περαιτέρω τα τεκταινόμενα η VesselsValue εξετάζει τις γεωπολιτικές συνθήκες και την κατάσταση που επικρατεί στις μεγάλες αγορές, τονίζοντας ότι οι εξαγωγές πετρελαίου της Ρωσίας θα συνεχίσουν να μειώνονται, με την Ευρώπη να προμηθεύεται από τις ΗΠΑ και τη Λατινική Αμερική, κάτι που θα κρατήσει τα τονομίλια φορτίου και τους ναύλους σε υψηλά επίπεδα.
Παράλληλα, στην ανάλυση γίνεται αναφορά και στη δραστηριότητα παραγγελιών των δεξαμενόπλοιων, η οποία – όπως επισημαίνεται – συνεχίστηκε με σχετικά ισχυρό ρυθμό το 2024, ισοφαρίζοντας ήδη τη δραστηριότητα παραγγελιών που παρατηρήθηκε το 2023 στα 36 εκατ. DWT. Το πρόγραμμα παραδόσεων για το 2024 είναι χαμηλό, ωστόσο θα κερδίσει ρυθμό το 2025 και μετά, ενώ η συνολική αναλογία του order book δεξαμενόπλοιων προς το στόλο, που σήμερα βρίσκεται στο 12%, αυξάνεται κατά τη διάρκεια του 2023 και του 2024.
Οι προσδοκίες για τη ζήτηση τoνoμιλίων το 2024 και μετά παραμένουν ισχυρές στο τρέχον Base Case του οίκου αναλύσεων τόσο για τα πλοία μεταφοράς αργού όσο και για τα πλοία μεταφοράς προϊόντων, μετά από αρνητικές εξελίξεις τόσο το 2020 όσο και το 2021. Τέλος, όπως υποστηρίζουν οι αναλυτές της VesselsValue, «καθώς δεν διαφαίνεται λύση για την επιθετικότητα των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, αναμένουμε ότι θα συνεχιστεί ο θετικός αντίκτυπος των πλόων σε μεγαλύτερες αποστάσεις για την αποφυγή των επικίνδυνων περιοχών στην Ερυθρά Θάλασσα. Ωστόσο, εάν ο κίνδυνος μειωθεί και θεωρηθεί αποδεκτός από τον κλάδο με τα πλοία να επιστρέφουν και πάλι στη διώρυγα του Σουέζ, η αγορά θα αντιμετωπίσει πιθανότατα μια καθοδική διόρθωση».
Τα Bulkers
Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, το χαμηλό order book και η περιορισμένη αύξηση της προσφοράς συνεχίζουν να στηρίζουν μια ισχυρή αγορά μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου. Σε αυτό το πλαίσιο, οι αναλυτές αναμένουν μέτρια αύξηση της ζήτησης, καθώς χαλαρώνουν τα επιτόκια στις αναπτυσσόμενες οικονομίες, επιταχύνονται οι επενδύσεις στην πράσινη ενέργεια και οι εμπορικές ροές αυξάνουν τα τονομίλια.
Σε ό,τι αφορά τις αξίες των Bulk Carriers, αυτές αυξήθηκαν σημαντικά το τελευταίο έτος λόγω της βελτίωσης του οικονομικού κλίματος. Στη δευτερογενή αγορά, αναμένονται καθοδικές πιέσεις, όταν η δραστηριότητα παραγγελιών πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και πλοίων LNG υποχωρήσει.
Tα Containerships
Αναφορικά με τα Containerships, η VesselsValue σημειώνει ότι η αύξηση της ζήτησης προσθέτει ένα θετικό πρόσημο φέτος, με το μεγαλύτερο ποσοστό να σημειώνεται στο ανατολικό εμπόριο του Ειρηνικού με 22,4%. Η τρέχουσα ανάλυσή υποδεικνύει συνολική αύξηση της ζήτησης TEU κατά 3,3% κατά μέσο όρο ετησίως κατά την περίοδο 2024-2027, με προβλεπόμενη αύξηση το 2024 κατά 14,9% λόγω του σημαντικού αντίκτυπου της αναδρομολόγησης γύρω από την Αφρική.
Αντίστοιχα, με την τρέχουσα κατάσταση που επικρατεί στην Ερυθρά Θάλασσα, οι τιμές των ναύλων έχουν αυξηθεί απότομα και αναμένεται να παραμείνουν σε υψηλά επίπεδα καθ’ όλη τη διάρκεια του 2024.
Τα LNG/LPG Carriers
Τέλος, για την αγορά των πλοίων μεταφοράς αερίου, ο οίκος αναλύσεων υπογραμμίζει ότι η παραγωγή υγραερίου στις ΗΠΑ θα αυξηθεί με πιο ήπιο ρυθμό σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια και προβλέπει αύξηση 4,4% το 2024. «Οι εξαγωγές από τις ΗΠΑ ήταν ισχυρές μέχρι στιγμής φέτος, αλλά με μικρότερη αύξηση της παραγωγής για το υπόλοιπο του έτους και μια αναμενόμενη ενεργή περίοδο τυφώνων. Προβλέπουμε αύξηση των εξαγωγών κατά 7% έναντι 13,4% το 2023», τονίζεται χαρακτηριστικά.
Την ίδια ώρα, οι πλοιοκτήτες προχωρούν σε παραγγελίες VLAC (very large ammonia carrier) και το order book έχει φτάσει τα 51 πλοία με αρκετά εξ αυτών να παρδίδονται το 2026 και το 2027. Ωστόσο, όπως αναφέρουν οι αναλυτές, «δεν αναμένουμε ότι αυτά τα πλοία θα εμπορεύονται αμμωνία τα πρώτα χρόνια, αλλά μάλλον υγραέριο μέχρι τα έργα μπλε και πράσινης αμμωνίας να φτάσουν σε επαρκείς ποσότητες».