Skip to main content

Στη λίστα των επικίνδυνων περιοχών επανέρχεται η Μαύρη Θάλασσα

«Καμπανάκι» από την Ambrey - Αυξήθηκαν 20%-33% τα war risks premiums

Σήμα κινδύνου για την κατάσταση που επικρατεί στη Μαύρη Θάλασσα εκπέμπει η Ambrey.

Η βρετανική εταιρεία για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας επισημαίνει πως εν μέσω των αυξανόμενων ρωσικών επιχειρήσεων τα συγκεκριμένα ύδατα επανέρχονται στον κατάλογο των high-risk περιοχών και ταυτόχρονα αυξάνονται σημαντικά τα ασφάλιστρα πολεμικού κινδύνου (WRP).

Το τελευταίο διάστημα η διεθνής κοινότητα είχε στρέψει το βλέμμα της στην Ερυθρά Θάλασσα και στην αναταραχή που δημιούργησαν οι αντάρτες Χούθι στην περιοχή, με αποτέλεσμα την αναδρομολόγηση των πλοίων γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, προσθέτοντας 40% στην απόσταση ταξιδιού.

Ωστόσο, οι πυραυλικές επιθέσεις από ρωσικές δυνάμεις σε δύο πλοία που ήταν αγκυροβολημένα σε λιμάνια της περιφέρειας Οδησσού πυροδότησαν εκ νέου το ενδιαφέρον της παγκόσμιας ναυτιλιακής κοινότητας στη Μαύρη Θάλασσα και στο μέτωπο του πολέμου στην Ουκρανία.

Όπως ανακοίνωσε η Ambrey, «τα πλοία που προσεγγίζουν την Ουκρανία και τη Ρωσία εκτιμάται ότι διατρέχουν αυξημένη απειλή άμεσης επίθεσης», ενώ ενδεικτικό της σοβαρότητας της κατάστασης αποτελεί το γεγονός ότι μετά τις επιθέσεις, τα λεγόμενα war risks premiums (πρόσθετα ασφάλιστρα λόγω πολέμου) για τις προσεγγίσεις σε λιμάνια της Ουκρανίας αυξήθηκαν κατά 20%-33%, ενώ τα WRP για τη Ρωσία παρέμειναν σταθερά στο 0,9%-1% της αξίας του πλοίου.

Τα χτυπήματα

Το πρώτο περιστατικό, σύμφωνα με τη βρετανική εταιρεία ναυτασφαλειών, σημειώθηκε στις 5 Οκτωβρίου όταν ένας ρωσικός πύραυλος Iskander-M έπληξε το φορτηγό πλοίο «Paresa» ενώ ήταν αγκυροβολημένο στο Γιούζνι της Ουκρανίας.

Το πλοίο υπό σημαία «Saint Kitts and Nevis» ήταν φορτωμένο με 6.000 τόνους καλαμποκιού, ενώ όπως υποστηρίζουν οι ουκρανικές αρχές επρόκειτο για την εικοστή ρωσική επίθεση σε μη στρατιωτικό σκάφος, το οποίο υπέστη ζημιές.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το ρωσικό υπουργείο Άμυνας αναγνώρισε την εσκεμμένη στόχευση του «Paresa», υποστηρίζοντας ότι «το πλοίο παρέδωσε ένα φορτίο πυρομαχικών και όπλων στο λιμάνι από την Ευρώπη».

Δύο ημέρες αργότερα, στις 7 Οκτωβρίου, ένας ρωσικός πύραυλος του ιδίου τύπου χτύπησε το φορτηγό πλοίο «Optima», καθώς οι ρωσικές δυνάμεις στόχευαν υποδομές της περιφέρειας Οδησσού.

Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες που είδαν το φως της δημοσιότητας, ένας λιμενεργάτης, Ουκρανός υπήκοος, έχασε τη ζωή του από το πλήγμα, ενώ αναφέρθηκαν πολλοί τραυματισμοί.

Προτάσεις

Ήδη από τις 23 Σεπτεμβρίου η Ambrey έχει ενημερώσει, επικαλούμενη δηλώσεις Ρώσων αξιωματούχων, ότι οποιαδήποτε πλοία μπορεί να μεταφέρουν δυτικά όπλα σε ουκρανικά λιμάνια θα θεωρούνταν νόμιμοι στρατιωτικοί στόχοι.

Στο πλαίσιο αυτό, η επίθεση κατά του Μ/V «Paresa» αποτελεί την πρώτη επιβεβαιωμένη, επιτυχημένη, άμεση και ξεκάθαρη επίθεση των ρωσικών δυνάμεων κατά εμπορικού πλοίου στη Μαύρη Θάλασσα μετά την παύση του ανθρωπιστικού διαδρόμου σιτηρών του ΟΗΕ.

Βέβαια, από την πλευρά της εταιρείας του πλοίου διαψεύδονται κατηγορηματικά οι ισχυρισμοί ότι το πλοίο μετέφερε πυρομαχικά στην Ουκρανία.

Οι αναλυτές της Ambrey τονίζουν ότι η πρόσφατη επίθεση στα εμπορικά πλοία «Paresa» και «Optima» αντιπροσωπεύει μια στρατηγική μετατόπιση, η οποία πιθανώς αποσκοπεί στο να αποτρέψει τους πλοιοκτήτες από το να στείλουν τα πλοία τους σε ουκρανικά λιμάνια.

Όπως αναφέρουν οι ίδιοι, συνιστάται στα πλοία να διεξάγουν ολοκληρωμένες εκτιμήσεις για τους ενδεχόμενους κινδύνους των ταξιδιών, καθώς και να εκπαιδεύουν τα πληρώματα για την τήρηση των σχετικών διαδικασιών.

Παράλληλα, τα πλοία που προσεγγίζουν την Ουκρανία συνιστάται να διέρχονται από τα χωρικά ύδατα της Ρουμανίας, της Βουλγαρίας και της Τουρκίας, όσο αυτό είναι εφικτό, ενώ εφόσον επιτρέπεται -στο πλαίσιο της ασφαλούς ναυσιπλοΐας- θα πρέπει να εξετάζεται το ενδεχόμενο απενεργοποίησης του ραντάρ.

Οι νέες επιθέσεις της Μόσχας σε εμπορικά πλοία, σε συνδυασμό με τις πληροφορίες για αύξηση σε ναύλα και ασφάλιστρα, προκάλεσαν και την παρέμβαση της Διεθνούς Ένωσης Ναυτασφαλιστών (IUMI).

Σε πρόσφατο δελτίο Τύπου που εξέδωσε ανέφερε μεταξύ άλλων ότι «οι αυξανόμενες γεωπολιτικές εντάσεις δημιουργούν αντίθετους ανέμους για τον κλάδο και δεν φαίνεται να υπάρχει τέλος στον αντίκτυπό τους».