Ένα βήμα πιο μπροστά για τον σχεδιασμό δικτύου πλοίων και υποδομών μεταφοράς υγροποιημένου διοξειδίου του άνθρακα προχώρησε η EcoLog, συμφερόντων του εφοπλιστή Πήτερ Λιβανού.
H εταιρεία υπέγραψε μνημόνιο συνεργασίας για τη δημιουργία του 7CO2 -ενός κόμβου δέσμευσης και μεταφοράς διοξειδίου άνθρακα στα νοτιοδυτικά του Ηνωμένου Βασιλείου- με έναν αριθμό περιφερειακών φορέων εκπομπών, τη λιμενική εταιρεία του Μπρίστολ και την αποθήκη διοξειδίου του άνθρακα The Acorn Project.
Στόχος του μνημονίου είναι η περαιτέρω ανάπτυξη τεχνικών και εμπορικών λεπτομερειών για τη μεταφορά CO2 χωρίς αγωγούς.
Η συμφωνία επιτρέπει στα μέρη να εργαστούν από κοινού και να ανταλλάξουν πληροφορίες, με συλλογική φιλοδοξία να υλοποιήσουν έργα μεταφοράς χωρίς αγωγό χρησιμοποιώντας τη ναυτιλία, με το πρώτο κύμα παραδόσεων υγροποιημένου διοξειδίου του άνθρακα να οριοθετείται μέχρι το 2030.
Η εταιρεία
«Η EcoLog είναι υπερήφανη που υποστηρίζει τη δημιουργία του κόμβου 7CO2: Severnside Carbon Capture and Shipping Hub για την ανάπτυξη ενός cluster χωρίς αγωγούς στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Υπό το πρίσμα των πρόσφατων μέτρων που έλαβε η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου για τη στήριξη του CCS με 22 δισ. λίρες, πρόκειται για μια έγκαιρη εξέλιξη για τις τόσο αναγκαίες λύσεις απαλλαγής από τον άνθρακα για βασικές βιομηχανίες», αναφέρει σε ανακοίνωσή της η εταιρεία.
Σημειώνεται ότι η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου ανακοίνωσε πρόσφατα την εκταμίευση 22 δισ. λιρών για έργα δέσμευσης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα, αποσκοπώντας στην τόνωση των ιδιωτικών επενδύσεων και στη δημιουργία θέσεων εργασίας.
Ο Βρετανός πρωθυπουργός Κιρ Στάρμερ ανακοίνωσε σχέδια για δύο «συστάδες δέσμευσης άνθρακα» στο Μέρσεϊσαϊντ και στο Τισάιντ, οι οποίες θα αναπτυχθούν τα επόμενα 25 χρόνια.
Ο κόμβος 7CO2 θα εγκατασταθεί στην αποβάθρα Avonmouth Dock, στο λιμάνι του Μπρίστολ, στον ποταμό Σέβερν.
Η EcoLog επιθυμεί να δημιουργήσει τερματικούς σταθμούς υγροποιημένου CO2 και έναν στόλο ιδιόκτητων μεταφορέων υγροποιημένου διοξειδίου του άνθρακα (LCO2), ενώ ορισμένοι από τους άλλους εταίρους, όπως οι τεχνικές εταιρείες και η Storegga, συμμετέχουν στον όμιλο εδώ και αρκετό καιρό.
Ο κόμβος 7CO2 αναφέρεται στη «μη σωληνωτή μεταφορά CO2», μια φράση που χρησιμοποιείται από την κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου και σημαίνει ότι δεν υπάρχει αγωγός απευθείας στον χώρο δέσμευσης, με τη ναυτιλία να χρησιμοποιείται για το σκέλος αυτό.
Στους στόχους της EcoLog είναι ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη ενός δικτύου 60 πλοίων για τη μεταφορά υγροποιημένου CΟ2. Πρόσφατα, ο αμερικανικός νηογνώμονας ABS εξέδωσε έγκριση επί της αρχής (AIP) για ένα σχέδιο πλοίου μεταφοράς LCO2 χαμηλής πίεσης, μικρού βυθίσματος, χαμηλού αποτυπώματος άνθρακα, 40.000 κυβικών μέτρων, για την EcoLog Services Ltd.
Ο σχεδιασμός μεγιστοποιεί την ενεργειακή απόδοση και ελαχιστοποιεί τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Για τον σχεδιασμό συνεργάστηκαν η Hanwha Ocean Co., Ltd., που ανέπτυξε τον σχεδιασμό της γάστρας και της δεξαμενής φορτίου, καθώς και η Babcock LGE, που συνέβαλε με την τεχνογνωσία της στα συστήματα χειρισμού φορτίου.
Βελτιστοποίηση του πλαισίου
Το δεσμευμένο διοξείδιο του άνθρακα μπορεί να αποθηκευτεί σε υπόγειους γεωλογικούς σχηματισμούς ή να τεθεί σε χρήση για την παραγωγή καυσίμων, δομικών υλικών, για ενισχυμένη ανάκτηση πετρελαίου και άλλα.
Σημειώνεται ότι η νοτιοδυτική Αγγλία αποτελεί σημαντικό κέντρο για βασικές βιομηχανίες, όπως η ενέργεια, η διαχείριση αποβλήτων, η τσιμεντοβιομηχανία, η προηγμένη μεταποίηση, η αεροδιαστημική και η άμυνα, με τις επιχειρήσεις στην περιοχή και γύρω από αυτήν να εκπέμπουν περισσότερους από 8 εκατ. τόνους CO2 ετησίως.
Η Πράσινη Συμφωνία της E.E. υπογραμμίζει τον ρόλο της δέσμευσης άνθρακα στη μείωση των βιομηχανικών εκπομπών, ενώ οι ΗΠΑ έχουν θεσπίσει φορολογικές πιστώσεις και χρηματοδότηση για την επιτάχυνση της υιοθέτησής της.
Σημειώνεται ότι η διαδικασία της δέσμευσης άνθρακα μπορεί να εφαρμοστεί επίσης με ασφάλεια και σε πλοία, αλλά θα πρέπει ακόμη να αναπτυχθεί περαιτέρω και να βελτιστοποιηθεί για θαλάσσια χρήση και ενσωμάτωση.
Ο ΙΜΟ σχεδιάζει να ενσωματώσει την εφαρμογή δέσμευσης άνθρακα επί του σκάφους στον κύκλο ζωής των πλοίων, ενώ έχει ζητήσει περαιτέρω συζήτηση του θέματος, προκειμένου να αναπτύξει ένα σχέδιο εργασίας για την ανάπτυξη του ρυθμιστικού πλαισίου για τη συγκεκριμένη χρήση.