Στα υψηλότερα επίπεδα από την τριετία 2006-2008, όπου έχουν καταγραφεί τα ιστορικά υψηλά, ανέρχονται φέτος οι επενδύσεις σε νέες παραγγελίες πλοίων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία των Clarksons, η αγορά των νεότευκτων πλοίων έχει μέχρι στιγμής σημειώσει έντονη δραστηριότητα το 2024, με τον όγκο των παραγγελιών να έχει αυξηθεί κατά 70% σε σχέση με τον δεκαετή μέσο όρο.
Όσον αφορά την αξία των επενδύσεων η τάση είναι ακόμη πιο έντονη, με το 2024 να αποτελεί ήδη το τέταρτο ισχυρότερο έτος που έχει καταγραφεί.
Σύμφωνα με τα στοιχεία των Clarkons, κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου η εκτιμώμενη αξία των συμβολαίων νεότευκτων πλοίων ανήλθε στα 155 δισ. δολάρια, υπερδιπλάσια (+127%) σε σχέση με τον δεκαετή μέσο όρο και ήδη το υψηλότερο σύνολο από το 2008, όταν και οι αξίες των παραγγελιών είχαν φτάσει τα 180 δισ. περίπου, ενώ το 2006 είχαν ξεπεράσει τα 250 δισ. δολάρια.
Ενώ ο ισχυρός όγκος παραγγελιών αποτελεί σαφώς σημαντικό παράγοντα, η αξία των επενδύσεων ενισχύθηκε περαιτέρω από μια σειρά άλλων παραγόντων.
Στο πλαίσιο της επιμήκυνσης του βιβλίου παραγγελιών και των πιέσεων κόστους στα ναυπηγεία, οι τυπικές τιμές των νεότευκτων πλοίων έχουν αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια -ο συνολικός δείκτης τιμών των νεότευκτων πλοίων έχει ανέλθει σε 45%, πάνω από το επίπεδο έναρξης του 2021, και βρίσκεται τώρα πολύ κοντά στο ανώτατο επίπεδο του 2008 (σε ονομαστικούς όρους -οι τιμές προσαρμοσμένες στον πληθωρισμό εξακολουθούν να είναι 30% χαμηλότερες).
Εναλλακτικά καύσιμα
Το 44% της χωρητικότητας που παραγγέλθηκε μέχρι στιγμής φέτος (εξαιρουμένων των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου) είναι πλοία με δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων, γεγονός που προσθέτει σημαντικό πρόσθετο CAPEX (οι τιμές για τα μεγάλα containerships με δυνατότητα χρήσης υγροποιημένου φυσικού αερίου είναι, για παράδειγμα, περίπου 30 εκατ. δολάρια υψηλότερες από ό,τι για ένα συμβατικό).
Στο μεταξύ, υπήρξε σαφής στροφή προς ένα μίγμα προϊόντων υψηλότερης αξίας. Το μέσο μέγεθος ενός πλοίου που παραγγέλθηκε το 2024 μέχρι στιγμής ανήλθε σε 54.000 GT περίπου, ένα υψηλό ρεκόρ και 40% υψηλότερο από τον μέσο όρο των 10 ετών, ενώ οι τυπικά υψηλότερου κόστους τύποι πλοίων, όπως τα πλοία μεταφοράς αερίου, τα containerships και τα κρουαζιερόπλοια, αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 50% της χωρητικότητας που παραγγέλθηκε φέτος (μέσος όρος για τη δεκαετία του 2010: 28%).
Ο συνδυασμός αυτών των παραγόντων σημαίνει ότι μέχρι στιγμής το 2024 η μέση αξία ενός πλοίου που παραγγέλθηκε έχει φθάσει τα 90 εκατ. δολάρια, περίπου 30% πάνω από το προηγούμενο υψηλό του 2022 και σε σύγκριση με τα μέσα επίπεδα της τελευταίας δεκαετίας που ήταν κοντά στα 50 εκατ. δολ.
Έτσι, το 2024 διαμορφώνεται ως ένα σταθερό έτος για τον συνολικό όγκο παραγγελιών νέων πλοίων. Και με την τυπική τιμολόγηση των νεότευκτων στα ναυπηγεία, την υιοθέτηση της πράσινης τεχνολογίας και τη μεταβολή του μίγματος προϊόντων να συμβάλλουν, το τρέχον έτος φαίνεται να είναι ένα από τα ισχυρότερα που έχουν καταγραφεί ποτέ όσον αφορά τη συνολική αξία των επενδύσεων σε νέα πλοία.
Τα ναυπηγεία έχουν δει μια σταθερή πορεία παραγγελιών νέων κατασκευών μέχρι στιγμής φέτος, με τον όγκο της χωρητικότητας που έχει συναφθεί (93,6 εκατ. GT για την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου) να είναι ήδη μεγαλύτερος από το σύνολο των ετών 2022 και 2023.
Αν και αυτό το επίπεδο είναι αρκετά χαμηλότερο από το επίπεδο-ρεκόρ του 2007 (172 εκατ. GT), οι παραγγελίες είναι σαφώς σταθερές σε ιστορικό πλαίσιο, με τις συμβάσεις να φαίνεται ότι θα ξεπεράσουν τα 100 εκατ. GT το 2024, ένα επίπεδο που έχει επιτευχθεί μόνο σε πέντε προηγούμενες περιπτώσεις (2006-08, 2013, 2021).
Η τρέχουσα ισχυρή ροή παραγγελιών αντικατοπτρίζει τη σταθερή ζήτηση μεταξύ των τμημάτων, με επικεφαλής τα containerships, τα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου, σε ένα πλαίσιο ισχυρών συνθηκών στη ναυτιλιακή αγορά και προσπαθειών ορισμένων πλοιοκτητών να εξασφαλίσουν χρονοθυρίδες στα ναυπηγεία και να προχωρήσουν τα προγράμματα πράσινης ανανέωσης του στόλου.
Έλληνες – Κινέζοι
Σε ντέρμπι μεταξύ Ελλήνων και Κινέζων εξελίσσεται για άλλη μια χρονιά και ο τομέας των αγοραπωλησιών πλοίων στη δευτερογενή αγορά.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Xclusiv, η αγορά χύδην ξηρού φορτίου παρουσίασε σημαντική δραστηριότητα τους πρώτους εννέα μήνες του 2024, με αύξηση τόσο του αριθμού των πλοίων που πωλήθηκαν όσο και της συνολικής τους αξίας σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2023, ενώ η αγορά δεξαμενόπλοιων έχει σταματήσει, επιβραδύνοντας τους ρυθμούς της.
Στην αγορά χύδην ξηρού φορτίου, το 2024 πωλήθηκαν 612 φορτηγά χύδην, σημειώνοντας αύξηση 34,5% σε σχέση με τα 455 που πωλήθηκαν το 2023.
Η συνολική αξία των συναλλαγών αυτών αυξήθηκε επίσης κατά 50%, φθάνοντας τα 12 δισ. δολάρια το 2024 από 8 δισ. δολάρια το 2023.
Οι Κινέζοι αγοραστές ήταν ιδιαίτερα ενεργοί, αποκτώντας 115 bulkers το 2024, μια σημαντική αύξηση από τα 66 που αγοράστηκαν το 2023.
Οι Έλληνες και οι Ιάπωνες αγοραστές έδειξαν επίσης έντονο ενδιαφέρον, καθώς ο καθένας από αυτούς αγόρασε 107 bulkers το 2024 σε σύγκριση με 77 και 68, αντίστοιχα, το 2023.