Την εφαρμογή του έκτακτου τέλους κρουαζιέρας ανά επιβάτη από το 2026 και μετά, προκειμένου να αποφευχθούν τυχόν δυσάρεστες συνέπειες στον συγκεκριμένο κλάδο, ζητούν εταιρείες κρουαζιέρας από την υπουργό Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη.
Σύμφωνα με επιστολή της Majestic International Cruises INC που έχει στη διάθεσή της η «Ν» και υπογράφουν δύο από τα πιο έμπειρα στελέχη του τομέα της κρουαζιέρας, ο γενικός διευθυντής της εταιρείας Μιχάλης Λάμπρου και ο διευθυντής Θεόδωρος Κόντες, «η άποψη της CLIA για εφαρμογή του νέου τέλους ανά επιβάτη κρουαζιέρας από το έτος 2026 είναι λογική, διότι οι κρουαζιέρες του 2025 έχουν ήδη πωληθεί προκαταβολικά και είναι αδύνατον στις εταιρείες να μετακυλιστεί το κόστος στους επιβάτες, κάτι που σημαίνει ότι θα το επιβαρυνθούν οι ίδιες για τις προσεγγίσεις σε Μύκονο και Σαντορίνη».
Μύκονος – Σαντορίνη
Τα δύο έμπειρα στελέχη επισημαίνουν επίσης ότι ένα ποσό ανά επιβάτη κρουαζιέρας στους προορισμούς Μύκονο και Σαντορίνη της τάξεως των 10 ευρώ θα ήταν οπωσδήποτε λογικό και αποδεκτό, με έναρξη επιβολής όμως από το έτος 2026.
Εκφράζουν επίσης φόβους ότι «εάν τερματιστεί ο πόλεμος στη Μέση Ανατολή, οι εταιρείες θα προτιμήσουν αντί των ελληνικών προορισμών, προορισμούς σε Αίγυπτο, Ισραήλ, Λίβανο και τα νότια λιμάνια της Τουρκίας, όπου τα τέλη επιβατών είναι μηδαμινά».
Στην επιστολή επισημαίνεται εξάλλου ότι η κρουαζιέρα είναι και μια διαφήμιση για την Ελλάδα, καθώς ένας μεγάλος αριθμός τουριστών κρουαζιέρας επανέρχεται στη χώρα μας για διακοπές σε ποσοστό άνω του 25%.
«Είμαστε βέβαιοι ότι με τη δική σας προσωπική παρέμβαση θα βρεθεί η κατάλληλη λύση ούτως ώστε να ικανοποιηθούν οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον ελλαδικό χώρο, χωρίς διαμαρτυρίες και δυσάρεστα αποτελέσματα» σημειώνεται στην επιστολή που κοινοποιείται παράλληλα προς τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστο Στυλιανίδη, τη Διεθνή Ένωση Κρουαζιέρας CLIA και την Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων & Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ).
Η Διεθνής Ένωση Κρουαζιέρας (CLIA) σε ανακοίνωσή της έχει καλέσει την κυβέρνηση να εφαρμόσει το νέο τέλος από το 2026 και μετά, ενώ επανέλαβε την έκκληση για μια ουσιαστική διαβούλευση με τις εταιρείες κρουαζιέρας, την τοπική αυτοδιοίκηση, τα λιμάνια και τους φορείς του τουρισμού που επηρεάζονται απ’ αυτό.
Τόνισε ότι από το 2025 θα υπάρξουν νέα συστήματα διαχείρισης θέσεων ελλιμενισμού των κρουαζιερόπλοιων που θα τεθούν σε εφαρμογή στη Σαντορίνη και τη Μύκονο και ως εκ τούτου ζήτησε τη μετάθεση του τέλους από το 2026 και έπειτα.
«Απρόβλεπτες οι συνέπειες από την αύξηση του κόστους»
Ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων & Φορέων Ναυτιλίας (EEΚΦΝ ) Γιώργος Κουμπενάς, μιλώντας πρόσφατα στη «Ν» για το θέμα, είχε αναφέρει ότι «οι ανακοινώσεις του υπουργείου Τουρισμού για την εφαρμογή του τέλους κρουαζιέρας σε Μύκονο και Σαντορίνη, αλλά και σε άλλα νησιά θα αυξήσει περαιτέρω το κόστος για τους επιβάτες που αποφασίζουν να πραγματοποιήσουν κρουαζιέρα στην Ελλάδα».
Τόνισε ότι η συγκεκριμένη ανακοίνωση προηγήθηκε «χωρίς καμία διαβούλευση με τους αρμόδιους φορείς του κλάδου, αλλά και τις δημοτικές αρχές».
Πρόσθεσε επίσης ότι τα νέα τέλη και μια σειρά από άλλες αυξήσεις, όπως στα τέλη για το ISPS, αλλά και από την εφαρμογή του νέου συστήματος εισόδου – εξόδου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EES), που προβλέπεται να ενεργοποιηθεί το 2025, καθώς και από το λεγόμενο σύστημα ETIAS (Ευρωπαϊκό Σύστημα Πληροφόρησης και Αδειοδότησης Ταξιδιού), που ουσιαστικά θα παρέχει προέγκριση ταξιδιού στους εκτός Σένγκεν επιβάτες κατά το αμερικανικό πρότυπο (ESTA), θα αυξήσουν το κόστος στις κρουαζιέρες με απρόβλεπτες συνέπειες για τον κλάδο.
Για αιφνιδιασμό και μεγάλη αύξηση στα τέλη κρουαζιέρας κάνει λόγο σε επιστολή του προς τον πρωθυπουργό και τους αρμόδιους υπουργούς το Λιμενικό Ταμείο Μυκόνου. Ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Σαντορίνης, Γιώργος Νομικός, είπε ότι η συγκεκριμένη εξαγγελία προηγήθηκε χωρίς καμία διαβούλευση, ενώ τόνισε ότι τα έσοδα από τα τέλη θα έπρεπε να απορροφώνται από τον δήμο, προκειμένου να μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε υποδομές του νησιού.