Skip to main content

CLIA για νέο τέλος επιβάτη στην κρουαζιέρα: Επτά ερωτήματα ζητούν απαντήσεις

Η κ. Μαρία Δεληγιάννη, Διευθύντρια Ανατολικής Μεσογείου, CLIA

Η βιομηχανία ζητάει παράταση για το 2026

Επτά ερωτήματα, για την επιβολή νέου τέλους για τους επιβάτες κρουαζιέρας από το 2025, έχει απευθύνει στην ελληνική κυβέρνηση, η Διεθνής Ένωση Κρουαζιέρας (CLIA).

Όπως επισημαίνει στη «Ν»  η κα. Μαρία Δεληγιάννη, Διευθύντρια Ανατολικής Μεσογείου, CLIA, η  εισαγωγή ενός νέου τέλους για τους επιβάτες κρουαζιέρας εγείρει σημαντικούς προβληματισμούς και ερωτήματα ως προς τον τρόπο εφαρμογής και τον επιδιωκόμενο σκοπό.

Πρόκειται για ένα νέο τέλος το οποίο δεν αφορά την αύξηση των υφιστάμενων λιμενικών τελών αλλά είναι τέλος επισκέπτη το οποίο επιβάλλεται μόνο στους επιβάτες κρουαζιέρας
«Ζητούμε», υπογραμμίζει η κα. Δεληγιάννη, «παράταση της ισχύος του νέου τέλους κρουαζιέρας για το 2026, προκειμένου να ληφθεί πρώτα υπόψη ο αντίκτυπος από τα μέτρα που έχουμε ήδη συμφωνήσει με τους ελληνικούς προορισμούς, καθώς και να πραγματοποιηθεί η απαραίτητη αξιολόγηση των επιπτώσεων και διαβούλευση με τον κλάδο της κρουαζιέρας».
 
 
-Η CLIA συμφωνεί με την επιβολή νέου τέλους σε προορισμούς κρουαζιέρας στην Ελλάδα;
 
Η CLIA έχει επανειλημμένα θέσει το ζήτημα της αναβάθμισης των λιμενικών υποδομών στην Ελλάδα ως κεφαλαιώδους σημασίας προϋπόθεση για την εξυπηρέτηση των αναγκών του κλάδου της κρουαζιέρας, ο οποίος αναπτύσσεται δυναμικά για τη χώρα.
Σε αυτήν την κατεύθυνση, γνωρίζαμε ότι εξετάζεται το ενδεχόμενο αύξησης των λιμενικών τελών δεδομένου ότι τα λιμάνια θα πρέπει να μπορούν να ανταπεξέλθουν στις αυξημένες ανάγκες του κλάδου και να παρέχουν τις απαραίτητες υπηρεσίες.
Ωστόσο, οι πρόσφατες ανακοινώσεις της Ελληνικής Κυβέρνησης σχετικά με την άμεση, από το 2025, εισαγωγή ενός νέου τέλους για τους επιβάτες κρουαζιέρας εγείρει σημαντικούς προβληματισμούς και ερωτήματα ως προς τον τρόπο εφαρμογής και τον επιδιωκόμενο σκοπό. Πρόκειται για ένα νέο τέλος το οποίο δεν αφορά την αύξηση των υφιστάμενων λιμενικών τελών αλλά είναι τέλος επισκέπτη το οποίο επιβάλλεται μόνο στους επιβάτες κρουαζιέρας.
 
-Mε ποιο τρόπο πιστεύετε θα έχει την καλύτερη απόδοση;
 
Η θέση μας είναι ότι οποιαδήποτε αύξηση στα ισχύοντα λιμενικά τέλη ή καθιέρωση νέου τέλους, θα πρέπει να είναι αναλογική προς τις συγκεκριμένες λιμενικές επενδυτικές ανάγκες. Τυχόν τέλη επισκέπτη πρέπει να εφαρμόζονται σε όλους τους επισκέπτες χωρίς διάκριση. Θα πρέπει, επίσης, τα νέα μέτρα να εφαρμόζονται έπειτα από έγκαιρη προειδοποίηση, κατανοώντας τον τρόπο λειτουργίας του κλάδου κρουαζιέρας. Ας μην ξεχνάμε ότι οι εταιρείες κρουαζιέρας σχεδιάζουν τις δραστηριότητές τους και καθορίζουν την τιμολογιακή τους πολιτική δύο χρόνια νωρίτερα.
Επίσης, το τέλος θα πρέπει να συγκριθεί με άλλα αντίστοιχα τέλη στην περιοχή της Μεσογείου, ώστε να διασφαλιστεί ότι τα ελληνικά λιμάνια παραμένουν ελκυστικά και ανταγωνιστικά. Άλλωστε, οι αυξήσεις των τελών θα πρέπει να ευθυγραμμίζονται με τις αρχές της ευρωπαϊκής και εθνικής νομοθεσίας.
Τέλος, τα έσοδα από τα τέλη θα πρέπει να επανεπενδύονται απευθείας στις λιμενικές λειτουργίες και στις κοινότητες, ώστε να διασφαλιστεί ότι τα οφέλη έχουν άμεσο αντίκτυπο στις τοπικές κοινωνίες και συνεισφέρουν στην βελτίωση των δραστηριοτήτων κρουαζιέρας και ως εκ τούτου της εμπειρίας του επιβάτη.
 
-Ποια είναι τα επιχειρήματα πάνω στα οποία βασίζεται η CLIA;
 
Τα βασικά μας επιχειρήματα συνοψίζονται σε επτά ερωτήματα που έχουμε ήδη θέσει στην Ελληνική Κυβέρνηση, ζητώντας διευκρινίσεις πριν από την υιοθέτηση του θεσμικού και νομικού πλαισίου και την επίσημη εφαρμογή του νέου τέλους. Αυτά είναι:
  1. Εφαρμογή και είσπραξη του τέλους
Δεδομένου ότι η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι το τέλος θα ισχύει μόνο για τους επιβάτες κρουαζιέρας που αποβιβάζονται σε ελληνικά λιμάνια, θα θέλαμε να γνωρίζουμε τον τρόπο διαχείρισης του τέλους, τον τρόπο διαχωρισμού με τους επιβάτες που παραμένουν στο πλοίο, την αρμόδια αρχή είσπραξης, και τη διαδικασία που θα ακολουθηθεί.
  1. Κατανομή των χρημάτων
Αναφέρεται ότι τα έσοδα θα μοιραστούν εξίσου μεταξύ των Δήμων, του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για έργα λιμενικής υποδομής και του Υπουργείου Τουρισμού για τη στήριξη του τουριστικού προϊόντος της χώρας. Η CLIA προτρέπει την κυβέρνηση να διαθέσει το μεγαλύτερο μέρος, αν όχι το σύνολο, των εσόδων από το νέο τέλος για τη στήριξη συγκεκριμένων έργων που σχετίζονται με την κρουαζιέρα στα λιμάνια και στις τοπικές κοινωνίες, όσον αφορά στις υποδομές, τη διαχείριση του τουρισμού και τα προγράμματα κοινωνικής ευθύνης.
  1. Απουσία διαβούλευσης και εκτίμησης επιπτώσεων
Πριν από την οριστικοποίηση του νέου τέλους, ζητούμε να προηγηθεί η απαραίτητη διαβούλευση, όπως είθισται, με τις εταιρείες κρουαζιέρας, τους δήμους, τα λιμάνια και τους εμπλεκόμενους φορείς του κλάδου, καθώς επίσης να γίνει η κατάλληλη εκτίμηση των επιπτώσεων του νέου μέτρου.
  1. Homeporting
Η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι η ενίσχυση του homeporting αποτελεί προτεραιότητα. Θα θέλαμε να γνωρίζουμε εάν οι επιβάτες κρουαζιέρας των πλοίων που πραγματοποιούν homeporting θα εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του νέου τέλους κρουαζιέρας, όπως επίσης εάν θα υπάρξουν ουσιαστικά κίνητρα για την υποστήριξη περισσότερων δραστηριοτήτων homeporting στα ελληνικά λιμάνια καθώς και ποιο είναι το επενδυτικό σχέδιο για τη βελτίωση των υποδομών, των υπηρεσιών και του εφοδιασμού.
  1. Διαχωρίζοντας τη Σαντορίνη από τη Μύκονο
Η Ελληνική Κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι το τέλος θα είναι αυξημένο για τους προορισμούς της Σαντορίνης και της Μυκόνου. Αρχικά ζητούμε από την Ελληνική Κυβέρνηση να λάβει πρώτα υπόψη ότι κατόπιν διαβούλευσης με τα μέλη μας, έχει αποφασιστεί ότι από το 2025 και στα δύο νησιά θα εφαρμοστεί επίσημα σύστημα διαχείρισης των θέσεων ελλιμενισμού (berth allocation) με συγκεκριμένα κριτήρια και κανόνες. Επίσης, σχετικά με το αυξημένο τέλος στη Μύκονο ζητούμε από την Κυβέρνηση να λάβει υπόψη τις θέσεις και προβληματισμούς των τοπικών αρχών, και τονίζουμε από μεριάς μας ότι η Σαντορίνη και η Μύκονος είναι δύο διαφορετικά νησιά με διαφορετικά τουριστικά προϊόντα και προκλήσεις.
  1. Ημερήσιοι επισκέπτες Σαντορίνης
Αντιλαμβανόμαστε ότι η Σαντορίνη δέχεται χιλιάδες ημερήσιους επισκέπτες που καταφτάνουν με την ακτοπλοΐα και παραμένουν στο νησί μόλις λίγες ώρες. Εάν ο πραγματικός στόχος του τέλους είναι η καταπολέμηση του υπερτουρισμού και η βελτίωση των υποδομών, ποιος είναι ο λόγος που αυτοί οι επισκέπτες δεν περιλαμβάνονται στο προτεινόμενο τέλος; Η CLIA συνεχίζει να υποστηρίζει την εφαρμογή ενός τέλους επιβατών σε όλους τους ημερήσιους επισκέπτες, χωρίς διακρίσεις ως προς το μέσο μεταφοράς με το οποίο φθάνουν.
  1. Νομικές και οικονομικές επιπτώσεις
Σύμφωνα με τις οδηγίες της Ε.Ε. για τα οργανωμένα ταξίδια και τα δικαιώματα των καταναλωτών (EU Package Travel Directive and the EU Consumer Rights Directive), οι εταιρείες κρουαζιέρας έχουν την υποχρέωση να ενημερώνουν τους επιβάτες τους για όλους τους σχετικούς φόρους και τέλη κατά την αγορά του εισιτηρίου κρουαζιέρας. Εάν αυτό το νέο τέλος κρουαζιέρας εφαρμοστεί από το επόμενο έτος (2025), οι εταιρείες θα έχουν οικονομικές επιπτώσεις. Πρέπει να σημειωθεί ότι οι εταιρείες κρουαζιέρας αναγκάστηκαν ήδη αυτό το καλοκαίρι να απορροφήσουν την αύξηση του τέλους ISPS από €1 σε €2,5 στην Ελλάδα, η οποία επιβλήθηκε χωρίς προειδοποίηση και άμεση ισχύ στις 10 Ιουνίου.
 
-Πόσο μπορεί να επηρεάσει την κίνηση της κρουαζιέρας στη χώρα;
 
Η άμεση εφαρμογή ενός τέτοιου τέλους από το 2025 δημιουργεί σημαντικές οικονομικές αβεβαιότητες για τις εταιρείες κρουαζιέρας, οι οποίες, όπως ήδη ανέφερα, έχουν ήδη πουλήσει τα εισιτήρια τους και έχουν προσαρμόσει τους προϋπολογισμούς τους αντίστοιχα.  Το πώς και εάν θα επηρεάσει την κίνηση της κρουαζιέρας παραμένει εταιρική απόφαση.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι από το 2025 θα τεθούν σε εφαρμογή τα νέα συστήματα διαχείρισης ελλιμενισμού στη Σαντορίνη και τη Μύκονο, τα οποία ήδη θα αποφέρουν σημαντικές προσαρμογές στην κίνηση κρουαζιέρας.
Ζητούμε παράταση της ισχύος του νέου τέλους κρουαζιέρας για το 2026, προκειμένου να ληφθεί πρώτα υπόψη ο αντίκτυπος από τα μέτρα που έχουμε ήδη συμφωνήσει με τους ελληνικούς προορισμούς, καθώς και να πραγματοποιηθεί η απαραίτητη αξιολόγηση των επιπτώσεων και διαβούλευση με τον κλάδο της κρουαζιέρας.