Σε απεργία διαρκείας κατέβηκαν από σήμερα δεκάδες χιλιάδες λιμενεργάτες σε 14 μεγάλα λιμάνια της Ανατολικής Ακτής και στον Κόλπο του Μεξικού, μετά την κατάρρευση των διαπραγματεύσεων για τη σύναψη συλλογικής σύμβασης εργασίας.
Η Διεθνής Ένωση Λιμενεργατών (ILA) που εκπροσωπεί περίπου 85.000 μέλη, ανακοίνωσε ότι οι λιμενεργάτες απέχουν από σήμερα από τις εργασίες τους, καθώς απορρίφθηκε η τελική πρόταση της «Ναυτιλιακής Συμμαχίας των Ηνωμένων Πολιτειών» (USMX).
Πρόκειται για την πρώτη λιμενική απεργία στην Ανατολική Ακτή από το 1977, πολύ πριν από την άνοδο του παγκόσμιου εμπορίου που έκανε τη ναυτιλία ένα ακόμη πιο κρίσιμο κομμάτι της εφοδιαστικής αλυσίδας της χώρας.
«Η USMX προκάλεσε αυτή την απεργία όταν αποφάσισε να κρατήσει τις ξένες εταιρείες Ocean Carriers που κερδίζουν κέρδη δισεκατομμυρίων δολαρίων στα λιμάνια των Ηνωμένων Πολιτειών, αλλά δεν αποζημιώνει τους Αμερικανούς λιμενεργάτες, που εκτελούν την εργασία που φέρνει τον πλούτο τους», δήλωσε ο πρόεδρος της ILA, Χάρολντ Ντάγκετ.«Είμαστε έτοιμοι να αγωνιστούμε όσο χρειαστεί, να απεργήσουμε για όσο χρόνο χρειαστεί προκειμένου να πετύχουμε αύξηση στους μισθούς μας και στη συνταξιοδοτική κάλυψη», πρόσθεσε.
Από την πλευρά της, η USMX ανέφερε πάντως ότι πρότεινε στο συνδικάτο «αύξηση των μισθών σχεδόν κατά 50%, τριπλασιασμό των εργοδοτικών εισφορών στα προγράμματα συνταξιοδότησης των εργαζομένων και ενίσχυση στις επιλογές υγειονομικής περίθαλψης».
Η απεργία των λιμενεργατών βάζει σε μπελάδες τον πρόεδρο Τζο Μπάιντεν, καθώς έχει τη δύναμη βάσει του νόμου Ταφτ-Χάρλεϊ του 1947 να παρέμβει είτε για να αποτρέψει είτε για να τερματίσει μια απεργία. Αλλά αυτό θα ήταν μια κίνηση που δύσκολα θα μπορούσε να κάνει ένας πρόεδρος που λέει ότι είναι ο πιο φιλο-εργατικός στην ιστορία των ΗΠΑ, χωρίς σοβαρές αντιδράσεις από τα συνδικάτα, αλλά και λίγες εβδομάδες πριν τις προεδρικές εκλογές.
Ωστόσο, αν η απεργία διαρκέσει περισσότερο από μια εβδομάδα, αναμένεται να υπάρξουν αντιδράσεις μεταξύ των ψηφοφόρων που εξακολουθούν να είναι απογοητευμένοι μετά από χρόνια ανόδου των τιμών.
Το Εμπορικό Επιμελητήριο των ΗΠΑ κάλεσε πάντως τον Μπάιντεν να παρέμβει για να σταματήσει την απεργία.
Αλλά αυτή η απεργία θα μπορούσε να έχει μεγαλύτερες.
Η JPMorgan εκτιμά ότι η απεργία θα κοστίσει στην οικονομία 3,8-4,5 δισεκατομμύρια δολάρια την ημέρα. Το Conference Board είναι κάπως πιο συντηρητικό , κάνοντας λόγο για 3,7 δισεκατομμύρια δολάρια μετά από μια εβδομάδα απεργιών.